Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-28, 14:08
  #1
Medlem
.Strix0rs avatar
Jag har vägt maten från måltid till måltid, men gav mig i kast med första större måltiden idag och ville gärna höra ifrån er om jag i stort har gjort rätt. Jag ligger på underskott, så jag skiter lite i om det är något lägre - bara kcal inte är högre.

1kg nötfärs (100kcal / 100g)
2x390g passerade tomater (25kcal / 100g)
200g (2dl) Ketchup (75 / 100g)

1000kcal + 200kcal + 140kcal = 1340kcal

1340kcal / 5 = 268kcal per portion

Köttfärsens totala vikt, med ingridienser, 1590g.
1590 / 5 = 318g per portion

Har jag räknat rätt här?
__________________
Senast redigerad av .Strix0r 2015-09-28 kl. 14:10.
Citera
2015-09-28, 15:37
  #2
Medlem
Du har räknat rätt. Däremot försvinner en del vätska ur köttet och därför blir köttet i sig lite näringstätare per 100g. Men grytan i sig när den är uppdelad i 5 delar är densamma som du skrev.

Nämnde det här med köttet då det kan vara viktigt om man har optinoja och vill veta exakt vad man stoppar i sig.
T ex: Tillagar du en kycklingfilé på 150 gram så väger inte denna 150 gram färdiglagad. Dock så är den totala energimängden den samma som den var olagad. Alltså behöver du inte lägga mer kyckling på tallriken/matlådan för att få i dig den tänkte kalori eller proteinmängden.

Vill du veta på ett ungefär vad tillagad mat som kan vara svår att uppskatta (t ex, ris, pasta, kött etc) så kan du använda dig av livsmedelsverkets hemsida och söka efter näringsinnehåll. Där finns listor på både tillagat och otillagat.

Sen måste jag ge dig en känga för att du inte har mer fantasi i köket. Kasta i lite lök och annat du tycker om för att få lite mer näring i maten
Citera
2015-09-28, 16:30
  #3
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sceptique
Du har räknat rätt. Däremot försvinner en del vätska ur köttet och därför blir köttet i sig lite näringstätare per 100g. Men grytan i sig när den är uppdelad i 5 delar är densamma som du skrev.

Nämnde det här med köttet då det kan vara viktigt om man har optinoja och vill veta exakt vad man stoppar i sig.
T ex: Tillagar du en kycklingfilé på 150 gram så väger inte denna 150 gram färdiglagad. Dock så är den totala energimängden den samma som den var olagad. Alltså behöver du inte lägga mer kyckling på tallriken/matlådan för att få i dig den tänkte kalori eller proteinmängden.

Vill du veta på ett ungefär vad tillagad mat som kan vara svår att uppskatta (t ex, ris, pasta, kött etc) så kan du använda dig av livsmedelsverkets hemsida och söka efter näringsinnehåll. Där finns listor på både tillagat och otillagat.

Sen måste jag ge dig en känga för att du inte har mer fantasi i köket. Kasta i lite lök och annat du tycker om för att få lite mer näring i maten

Stort tack för svaret! Försöker ta till mig så fort det går, och att väga maten har jag aldrig gjort förutom dom senaste två veckorna och man blev lite tveksam till om man iaf var på rätt spår. Vad gäller att vara fantasilös så får jag hålla med dig. Hade i lite annat som påverkar marginellt, men förutom ovanstående så var det givetvis en massa kryddor som piffade till det en del
Citera
2015-09-28, 19:16
  #4
Medlem
Inga problem! Det är lite trixit i början att väga maten men efter ett tag så vet du vad saker och ting väger på ett ungefär. Efter att jag hade vägt allt i ett halv år så kunde jag lägga vågen till sidan och bara uppskatta på ett ungefär vad som låg på tallriken.

Vad gäller maten så är det bara att börja laga, efter recept till en början sen fattar du grejen och kan själv kombinera ihop goda rätter. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback