Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-28, 12:26
  #1
Medlem
Djamillas avatar
Såg ingen tråd om detta, sökte lite snabbt. Det handlade mest om köpråd.

Tanken är att vi anger hårdvaran och diskuterar den.

2 st Yamaha HS5

En gitarrförstärkare från första det första halvan av decenniet av millenniet (Spider III 15 W)

En Epiphone Les paul kopia

En Cort gitarr ingen aning om modell eftersom den är lånad.

En SP 19 4way Audio Control

Lite sladdar men det som är värt att nämna är en audio ground loop isolator(Audac)

Dator
----

Synd att min budget inte är den bästa just nu annars hade jag nog investerat i en baslåda, vad hade ni köpt som nästa köp främst?

Jag funderar på ett keyboard också eftersom det är roligare att spela än att pilla med det i t.ex FL studio.
__________________
Senast redigerad av Djamilla 2015-09-28 kl. 12:28.
Citera
2015-09-28, 14:06
  #2
Medlem
Niggerbullens avatar
Kör denna setup sedan något år (fast med ett annat klaviatur) och det funkar ganska bra! Tyvärr är ena monitorn skadad och låter konstigt... Kan säkert göra massor av förbättringar men det är mer än tillräckligt för min del som det är redan. T.ex ett mixerbord hade jag inte tackat nej till

- ESI nEar eXperience '05 (PA-monitorer)
- EMU 1212M (Internt ljudkort)
- Akai MPK49 (MIDI-klaviatur)
Citera
2015-09-28, 14:59
  #3
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerbullen
Kör denna setup sedan något år (fast med ett annat klaviatur) och det funkar ganska bra! Tyvärr är ena monitorn skadad och låter konstigt... Kan säkert göra massor av förbättringar men det är mer än tillräckligt för min del som det är redan. T.ex ett mixerbord hade jag inte tackat nej till

- ESI nEar eXperience '05 (PA-monitorer)
- EMU 1212M (Internt ljudkort)
- Akai MPK49 (MIDI-klaviatur)

Är det sprak eller ett litet kornigt diskant ljud så kan jag rekommendera sladden ovan som isolerar spänning så att den inte sprider sig till högtalarna lika mycket. Det påverkar ljudet. Kolla också saker som saker som avger strålning t.ex wifi och mobiler, att det inte ligger i närheten.

Är du nöjd med din akai, funderar på en mini nämligen?
Citera
2015-09-28, 15:20
  #4
Medlem
Niggerbullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Är det sprak eller ett litet kornigt diskant ljud så kan jag rekommendera sladden ovan som isolerar spänning så att den inte sprider sig till högtalarna lika mycket. Det påverkar ljudet. Kolla också saker som saker som avger strålning t.ex wifi och mobiler, att det inte ligger i närheten.

Är du nöjd med din akai, funderar på en mini nämligen?

Monitorn gick sönder och blev reparerad av en bekant. Det var potentiometern man justerar volymen med som av okänd anledning gick sönder. Den byttes ut och fungerar nu men hela ljudbilden har sen dess blivit "dämpad", ungefär som att man skulle lägga en kudde framför den.

Vet inte om det går att göra något åt saken, eller om det ens är värt att lägga ner mer tid på. Kan lika gärna använda det som ursäkt för att skaffa nya/"beg-nya" monitorer nån gång framöver Dessa är inte särskilt high-end om man säger så...

Är ganska nöjd med min Akai. Vissa reglage och drumpadsen känns plastiga/billiga men allt fungerar som det ska. Hade tidigare en Roland PCR-300 i många år innan Akaien, skulle vilja påstå att kvalitén på dessa är rätt jämlika. Det är nog det enda jag har att jämföra med egentligen
Citera
2015-09-28, 19:47
  #5
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Hm.. Oxygen 49, en dator 2.1 Gig! och Ableton!

Det är vad eliten kör på!
Citera
2015-09-28, 23:01
  #6
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggerbullen
Monitorn gick sönder och blev reparerad av en bekant. Det var potentiometern man justerar volymen med som av okänd anledning gick sönder. Den byttes ut och fungerar nu men hela ljudbilden har sen dess blivit "dämpad", ungefär som att man skulle lägga en kudde framför den.

Vet inte om det går att göra något åt saken, eller om det ens är värt att lägga ner mer tid på. Kan lika gärna använda det som ursäkt för att skaffa nya/"beg-nya" monitorer nån gång framöver Dessa är inte särskilt high-end om man säger så...

Är ganska nöjd med min Akai. Vissa reglage och drumpadsen känns plastiga/billiga men allt fungerar som det ska. Hade tidigare en Roland PCR-300 i många år innan Akaien, skulle vilja påstå att kvalitén på dessa är rätt jämlika. Det är nog det enda jag har att jämföra med egentligen

Haha, det tog en evighet innan jag förstod att det var spänningen som var problemet i mitt fall ännu lägre tid tog det att finna en lösning. Det var datorn som spred för mycket spänning helt enkelt. Jag prövade kanske 50-100 olika justeringar på inställningar och att flytta runt saker innan jag bestämde mig för att köpa en lösning

Citat:
Ursprungligen postat av Jarlsberg
Hm.. Oxygen 49, en dator 2.1 Gig! och Ableton!

Det är vad eliten kör på!

Varför just den?
Citera
2015-09-30, 08:29
  #7
Avstängd
Jarlsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djamilla
Haha, det tog en evighet innan jag förstod att det var spänningen som var problemet i mitt fall ännu lägre tid tog det att finna en lösning. Det var datorn som spred för mycket spänning helt enkelt. Jag prövade kanske 50-100 olika justeringar på inställningar och att flytta runt saker innan jag bestämde mig för att köpa en lösning



Varför just den?

Jag har jobbat med Max Martin i cheronestudion. Och tillhör housemaffian här i Sverige!
Citera
2015-09-30, 19:25
  #8
Medlem
Djamillas avatar
Okej, varför är oxygen 49 så bra ?
Citera
2015-10-09, 17:15
  #9
Medlem
steffeehs avatar
FL Studio 12 All Plugins Bundle (laglig)
CME M-Key
Yamaha HS8 + stativ
Focusrite Scarlett 2i4
NI Massive-synth (laglig)
Xfer Serum-synth (laglig)
En sketen bärbar (bra dock), dock ska jag i början av nästa år bygga egen power-pc med dubbla skärmar

laglig = ej pirat
Citera
2015-10-12, 11:33
  #10
Medlem
Djamillas avatar
Yamaha HS serien

Mycket klokt val.

Hur mycket skillnad tror du stativen gör för ljudbilden, vad kostar sådana?

Med tiden ska jag nog köpa mig hela yamaha HS serien hoppas bara inte de slutar sälja den innan jag får råd, hehe.
Citera
2015-10-12, 14:51
  #11
Medlem
steffeehs avatar
Stativen är mer för att jag annars inte vet var jag ska ha dom, får inte plats på skrivbordet, förutom att vinkeln såklart skulle bli helkonstig om jag hade dom på skivbordet. Så tack vare stativen så kan jag ha högtalarna på rätt avstånd för att få den där perfekta triangelformen man vill ha.

Stativen kostade 500-600 kr paret tror jag, o då är de riktigt robusta saker

Älskar mina HS8, dom rör sej knappt eftersom mesta basen kommer från resonanshålet, så man kan kräma på rätt bra på fritiden utan att oroa sej för att dom ska slå över Sen också att når så djupt ner, de står 30-39 Hz men mina klarade ner till 27 Hz, lägre än så var highpassat.

Dom lär nog finnas kvar sålänge Yamaha finns kvar (vilket känns som för evigt haha), så mycket som dom används.
Citera
2015-10-12, 18:11
  #12
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steffeeh
Stativen är mer för att jag annars inte vet var jag ska ha dom, får inte plats på skrivbordet, förutom att vinkeln såklart skulle bli helkonstig om jag hade dom på skivbordet. Så tack vare stativen så kan jag ha högtalarna på rätt avstånd för att få den där perfekta triangelformen man vill ha.

Stativen kostade 500-600 kr paret tror jag, o då är de riktigt robusta saker

Älskar mina HS8, dom rör sej knappt eftersom mesta basen kommer från resonanshålet, så man kan kräma på rätt bra på fritiden utan att oroa sej för att dom ska slå över Sen också att når så djupt ner, de står 30-39 Hz men mina klarade ner till 27 Hz, lägre än så var highpassat.

Dom lär nog finnas kvar sålänge Yamaha finns kvar (vilket känns som för evigt haha), så mycket som dom används.

Ja, jag har själv märkt att det går att "kräma på" rätt bra med mina med, att ljudet inte sprider sig, jag har dock betong överallt förutom i taket, hehe. Om jag inte sitter i triangeln så att säg så hade jag önskat lite mer bas från min HS5.

Ja, föregångaren till HS-serien var riktigt omtyckta och var med i över 10 år tror jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback