• 1
  • 2
2015-09-28, 05:41
Medlem
st0ckiss avatar
Vad sjukskriver ni er för egentligen?

Är ni hemma vid minsta lilla förkylning och diarré, eller krävs det mer?

Jag har inte varit hemma från jobbet annat än de gånger jag gått sönder fysiskt och behövt uppsöka sjukhus, allt ifrån nån timmes sjukhusbesök och sen jobbet igen, eller nån veckas konvalescens.

Förkylningar, några graders feber, bakfylla och annat trams anser inte jag vara anledningar att sjukskriva sig. Beroende på vad man jobbar med förstås. Inte lämpligt att som lastbilschaffis komma till jobbet bakfull som ett svin och sätta sig och styra 60 ton lastbil, lika lite ok som det är för en slaktare att gå till jobbet och stycka upp tidigare nämnda svin med en förkylning på 39 grader och världens hosta/snuva.

Så, vad sjukskriver ni er för?
Citera
2015-09-28, 06:51
Medlem
omxtraders avatar
Halsfluss, feber, redigt förkyld.

Men iom att jag nästan aldrig är sjuk på riktigt brukar jag ta en vecka sjukskrivning som ren semester varje år. Jobbar på en arbetsplats där arbetsmoralen är sisådär så absolut ingen bryr sig ändå över en vecka hit eller dit!
Citera
2015-09-28, 07:11
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Som regel, om jag har feber över 38 stannar jag hemma för det finns risk att smitta mina kollegor och det är ju inte en bra idé. Annat uppenbart som diarré och liknande är ju no brainers lol.

I mesta mån försöker jag dock jobba hemifrån istället för att sjukskriva mig
Citera
2015-09-28, 07:24
Medlem
Schweppes99s avatar
har varit sjukskriven nu i 2år på grund av stress och el-alergi. Rätt nice
Citera
2015-09-28, 09:10
Medlem
SigrefIQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Halsfluss, feber, redigt förkyld.

Men iom att jag nästan aldrig är sjuk på riktigt brukar jag ta en vecka sjukskrivning som ren semester varje år. Jobbar på en arbetsplats där arbetsmoralen är sisådär så absolut ingen bryr sig ändå över en vecka hit eller dit!

Jag gör exakt likadant. Är fan aldrig sådär riktigt sjuk så man ligger i sängen. Det värsta jag haft är lite ömhet i kroppen och en jobbig halsbränna med lite hosta. Alltså inget jag direkt måste stanna hemma från jobbet för (svetsare på prod. lina).
Citera
2015-09-28, 09:31
Medlem
haha... huvudvärk och feber måste väl till..

Har varit sjukskriven nu i 1 år jag.
Citera
2015-09-28, 12:04
Medlem
Är väl skillnad om man jobbar på kontor eller jobbar utomhus/med kroppen.

Visst kan man sitta på ett kontor med kraftig förkylning eller tom lite feber, men det är inte som att man får speciellt mycket vettigt gjort. Dessutom riskerar man att smitta kolleger.

Jobbar man som jag utomhus oavsett väder kan jag säga att man stannar hemma om man är förkyld (och då snackar jag inte snuvig utan förkyld, det är skillnad). Jag har jobbat förkyld så många gånger jag inte kan räkna till dem och jag ångrar mig varje gång. Jag tänker alltid att jag kan vänta ut förkylningen men den blir bara värre och till slut måste jag ändå vara sjukanmäld i några dagar för att den ska släppa.

Och vem är idioten som går till jobbet med rännskita? Ockupera dasset halva arbetsdagen och dessutom infektera toastolen med vem vet vilka bakterier?

Kort sagt: stanna hemma om ni är sjuka. Det är ingen som blir imponerad av er "arbetsmoral", som bara smittar era kolleger så att företagets produktivitet i det långa loppet går ner. Och ni som "aldrig blir sjuka". Lägg ner att skuldbelägga kolleger som har lättare för att bli sjuka. Inte alla har lika fantastiskt immunförsvar som ni.
Citera
2015-09-28, 13:10
Medlem
omxtraders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Är väl skillnad om man jobbar på kontor eller jobbar utomhus/med kroppen.

Visst kan man sitta på ett kontor med kraftig förkylning eller tom lite feber, men det är inte som att man får speciellt mycket vettigt gjort. Dessutom riskerar man att smitta kolleger.

Kort sagt: stanna hemma om ni är sjuka. Det är ingen som blir imponerad av er "arbetsmoral", som bara smittar era kolleger så att företagets produktivitet i det långa loppet går ner. Och ni som "aldrig blir sjuka". Lägg ner att skuldbelägga kolleger som har lättare för att bli sjuka. Inte alla har lika fantastiskt immunförsvar som ni.

Skuldbelägga? Vem skuldbelägger?

Nog är det så att många känner efter alldeles för mycket! Det beror ju helt på vilken slags uppfostran du fått! Vissa är tamigfan alltid sjuka, vilket är jävligt märkligt!
Citera
2015-09-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omxtrader
Skuldbelägga? Vem skuldbelägger?

Nog är det så att många känner efter alldeles för mycket! Det beror ju helt på vilken slags uppfostran du fått! Vissa är tamigfan alltid sjuka, vilket är jävligt märkligt!

Vadå, känner du dig träffad eller? Jag är uppfostrad att man ska göra rätt för sig själv och inte skada andra. Går man och jobbar när man är sjuk skadar man andra.

Genom att påstå att vissa "känner efter för mycket" skuldbelägger du människor som väljer att stanna hemma för att de kanske inte vill smitta kolleger, till skillnad från den där "jag går minsann och jobbar trots att jag är lite förkyld"-idioten som smittar ner halva företaget. Finns det för många sådana på en arbetsplats vågar till slut ingen sjukanmäla sig längre (speciellt om chefen är sådan) och vips så sitter halva företaget och snörvlar dag ut och dag in. Vad tror du att det i längden gör för produktiviteten?

Om man nu TVUNGET måste jobba trots att man känner sig småsjuk kan man ju jobba hemifrån istället, om möjligheten finns.
Citera
2015-09-28, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schweppes99
har varit sjukskriven nu i 2år på grund av stress och el-alergi. Rätt nice
Ändå sitter du framför datorn? Hur går det ihop?
Citera
2015-09-28, 15:23
Medlem
PaulPaljetts avatar
Jag sjukskriver mig om det är så att symptomen gör mig oförmögen till att arbeta en hel dag (alternativt tillräckligt många timmar för att jag skall kunna jobba ikapp det inom ett par dagar).

Är det symptom som gör att jag kan arbeta, men riskerar att smitta andra, så sitter jag hemma och arbetar.
Citera
2015-09-28, 19:05
Medlem
Diablo1118s avatar
Jag försöker sjukskriva mig när jag är sjuk men är väldigt dålig på det.
Ofta genomlider man natten och intalar sig själv att imorgon kan jag inte jobba. Efter morgonrutin känner man sig starkare och beger sig till jobbet. Väl där önskar man att man stannat hemma istället.

Tyvärr gör nästan alla lika dant så vi smittar varandra på arbetsplatsen vilket gör att vi under hösten är i stort sätt sjuka allihopa från och till.

Vi har pratat om att tillsammans se till att stanna hemma när vi är sjuka men det funkar sådär....

En gång drog jag det lite för långt och jobbade trots svår förkylning, feber etc.... det resulterade i lunginflammation och 14 dagars sjukskrivning som följd.

Tidigare när jag pendlade var jag oftare förkyld men sen jag flyttade nära jobbet händer det inte lika ofta längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in