Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-28, 04:37
  #1
Medlem
Leonard0s avatar
Hejsan, åker snart till Uganda där gula febern vaccin är obligatoriskt. Man rekommenderar även vaccin mot hepatit A & B. Funderar att strunta i o betala 1500kr för vaccinera mig mot hepatit A & B. Är risken stor att smittas av detta i Uganda? Nån med kunskap i ämnet?

Leo
Citera
2015-09-28, 04:39
  #2
Medlem
Ricolas avatar
Även om risken är liten så är det väl onödigt att chansa? Men visst, kör på om du tycker det känns klokt.
Citera
2015-09-28, 06:09
  #3
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leonard0
Hejsan, åker snart till Uganda där gula febern vaccin är obligatoriskt. Man rekommenderar även vaccin mot hepatit A & B. Funderar att strunta i o betala 1500kr för vaccinera mig mot hepatit A & B. Är risken stor att smittas av detta i Uganda? Nån med kunskap i ämnet?

Leo

Nja, gula febern vaccin måste du ha om du reser in från ett land som har gula febern. Jag antar att du kommer till Uganda via Johannesburg och då behövs det inte.

Vad ska du göra i Uganda? Är det djungel och lerhyttor/tält eller ska du bo på hotell i Kampala eller Entebbe? Finns det risk att du tänker umgås med de lokala skönheterna eller tyska backpackers? Det är väl det som avgör behovet av Hepatit A/B vaccin.

Jag har rest runt i många länder i Afrika och har aldrig tagit något vaccin, men då bor jag också i städer och på bra hotell.
Citera
2015-09-28, 08:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonard0
Hejsan, åker snart till Uganda där gula febern vaccin är obligatoriskt. Man rekommenderar även vaccin mot hepatit A & B. Funderar att strunta i o betala 1500kr för vaccinera mig mot hepatit A & B. Är risken stor att smittas av detta i Uganda? Nån med kunskap i ämnet?

Leo
Hepatit A är ett vätskeburet virus som kan överföras genom mat och dryck. Uganda är inte direkt kända för sitt fina kranvatten men så länge du bara dricker flaskvatten och undviker att äta råa grönsaker bör du klara dig hyfsat.

Hepatit B är en blodsmitta och lättaste sättet att slippa den är att undvika att "umgås med de lokala skönheterna" som Lobengula så fint kallar dem samt att inte hamna på sjukhus.

Handsprit fungerar bra mot HepB men sämre mot HepA.

Däremot tycker jag det är oerhört kortsiktigt tänkt att hoppa över ett par sprutor som ger 20-25-årigt skydd mot två allvarliga sjukdomar för att spara 1500 kr. Ponera att du smittas, då har du 4-8 v sjukskrivning att se fram emot, får inte dricka alkohol på ytterligare lika lång tid och en förhöjd risk för skrumplever under resten av ditt liv.
Citera
2015-09-28, 08:28
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Jag skulle betala för det. Som Zarkov nämner gäller vaccinet inte bara för din resa till Uganda utan i 10-25 år framöver. Jag har hört risken för Hepatit A beskrivas som 2% att bli smittad per kalendermånad för backpackers i tredje världen. (Denna siffra varierar naturligtvis enormt med var och hur man reser.)

Du bör också ta något mot malaria om du tänkt röra dig utanför storstäder. Helst piller, men åtminstone DEET och myggnät.
Citera
2015-09-29, 03:34
  #6
Medlem
Leonard0s avatar
Det är på en safari-resa jag ska på. Så man kommer röra sig både i storstan och i safariområden samt regnskogen. Jag har skydd mot gula febern och malaria tabletter. Däremot blir jag mer sugen på Hepatit A skyddet, för säkerhetsskull.
Citera
2015-09-29, 11:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leonard0
Det är på en safari-resa jag ska på. Så man kommer röra sig både i storstan och i safariområden samt regnskogen. Jag har skydd mot gula febern och malaria tabletter. Däremot blir jag mer sugen på Hepatit A skyddet, för säkerhetsskull.
Om du ändå skall åka till en vaccinationsmottagning kan du väl lika gärna unna dig kombinationsvaccinet, prisskillnaden mellan Havrix (HepA) och Twinrix (HepA+B) brukar bara vara 100-150 kr.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2627112

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback