Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-19, 19:58
  #697
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Kan inte hitta det nu men har bestämt för mig att jag läste för ett par år sedan att Google ansåg att det blir för mycket att lägga ner tid (= pengar) på att hålla reda på alla olika drivrutiner + xorg + x valfri desktopmiljö + alla egenheter för x valfri linuxdist för att det skulle vara lönt att sitta och traggla med. Därför är det avslaget per default och anses vara en experimentell feature (= alfa).

Ok, betyder det att man borde föredra ex. Firefox om man kör Linux?
Citera
2016-12-20, 05:03
  #698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
I Ubuntu 16.04 LTS har jag bara listvy och ikonvy att välja på, dessvärre. Men det får duga. Kanske kommer kolumnvy någon gång i framtiden.

Det är ju just med anpassning till användares önskemål som Un*ix/Linux verkligen piskar OS X/Windoze.
Passiva användare får dock inte tillgång till allt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...#Manager_views
__________________
Senast redigerad av iconicatab 2016-12-20 kl. 05:07.
Citera
2016-12-20, 08:06
  #699
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ok, betyder det att man borde föredra ex. Firefox om man kör Linux?

Det ska vara samma för Firefox att man måste gå in och slå på hårdvaruacceleration. Jag tycker att båda hackar ungefär lika mycket/lite så det är väl en toss up.
Citera
2016-12-20, 11:41
  #700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Det är ju just med anpassning till användares önskemål som Un*ix/Linux verkligen piskar OS X/Windoze.
Passiva användare får dock inte tillgång till allt...

https://en.wikipedia.org/wiki/Compar...#Manager_views
När jag talar om kolumnvy ā la Finder så avses så kallad "Miller columns/Cascading Lists". Och där är utbudet minst sagt skralt, om något, mest på grund av att kodningen är för avancerad/omständlig. I mina ögon är Linux framme först när jag får en "Miller columns" out of the box. Och det kan du inte göra något åt att jag anser det. Det är knappast för mycket begärt att kolumnvy inkluderas även i Unity/Nautilus om Canonical/Ubuntu vill leka med de stora grabbarna. Och det vill de.
__________________
Senast redigerad av Redax 2016-12-20 kl. 12:33.
Citera
2016-12-20, 12:51
  #701
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
När jag talar om kolumnvy ā la Finder så avses så kallad "Miller columns/Cascading Lists". Och där är utbudet minst sagt skralt, om något, mest på grund av att kodningen är för avancerad/omständlig. I mina ögon är Linux framme först när jag får en "Miller columns" out of the box. Och det kan du inte göra något åt att jag anser det. Det är knappast för mycket begärt att kolumnvy inkluderas även i Unity/Nautilus om Canonical/Ubuntu vill leka med de stora grabbarna. Och det vill de.
Har du ens läst wikipedia-sidan du länkar till?!
Eftersom du verkar köra ubuntu så är det bara att lägga till elementary-os PPA och installera "pantheon-files"
Problem löst, för dej och dom andra tre som måste ha miller-columns
Citera
2016-12-20, 13:24
  #702
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Har du ens läst wikipedia-sidan du länkar till?!
Eftersom du verkar köra ubuntu så är det bara att lägga till elementary-os PPA och installera "pantheon-files"
Problem löst, för dej och dom andra tre som måste ha miller-columns
Klart jag läste, men nej, det är ingen lösning. Det är en typisk hardcore kodknackarattityd du ger uttryck för, kryddat med förakt för vanliga användare, särskilt Macanvändare. Det imponerar inte på andra än dina egna gelikar, men ni kan förstås dunka varandra i ryggen.
Citera
2016-12-20, 15:06
  #703
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Klart jag läste, men nej, det är ingen lösning. Det är en typisk hardcore kodknackarattityd du ger uttryck för, kryddat med förakt för vanliga användare, särskilt Macanvändare. Det imponerar inte på andra än dina egna gelikar, men ni kan förstås dunka varandra i ryggen.

Lustigt nog så finns det en populär filhanterare med miller columns för Windows 10, One Commander:

http://onecommander.com/

Så om det är okej för dig att switcha till Windows så är det klappat och klart.
Citera
2016-12-20, 18:22
  #704
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Lustigt nog så finns det en populär filhanterare med miller columns för Windows 10, One Commander:

http://onecommander.com/

Så om det är okej för dig att switcha till Windows så är det klappat och klart.
Tack för tipset, men jag har det redan inbyggt i Finder på min Mac.
Citera
2016-12-20, 23:18
  #705
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Klart jag läste, men nej, det är ingen lösning. Det är en typisk hardcore kodknackarattityd du ger uttryck för, kryddat med förakt för vanliga användare, särskilt Macanvändare. Det imponerar inte på andra än dina egna gelikar, men ni kan förstås dunka varandra i ryggen.
Att lägga till en PPA i bubuntu är varken hardcore eller kodknackarattityd, inte svårare än att installera program i windows.
Hade kanske förstått din åsikt om jag hade pekat dej till en tarboll och sagt "configure && make && make install"

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Tack för tipset, men jag har det redan inbyggt i Finder på min Mac.
Din attityd verkar snarare vilja ändra världen till att passa in i Apples mall, var då nöjd med din mac/iphone/ifleshlight istället för att gnälla
Citera
2016-12-21, 00:48
  #706
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Att lägga till en PPA i bubuntu är varken hardcore eller kodknackarattityd, inte svårare än att installera program i windows.
Hade kanske förstått din åsikt om jag hade pekat dej till en tarboll och sagt "configure && make && make install" ...
Att du skriver "kanske" bevisar bara mitt påstående. De flesta skulle inte hålla med om att lägga till PPA är som att installera program i Windows. Inte jag heller. De flesta kör inte kommandon i Kommandotolken eller kompletterar Egenskaper med textsträngar. De flesta vill på sin höjd dubbelklicka på en exe- eller msi-fil och följa alternativen i dialogrutorna. Men jag förstår att du inte kan se det så. Det var själva min poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
... Din attityd verkar snarare vilja ändra världen till att passa in i Apples mall, var då nöjd med din mac/iphone/ifleshlight istället för att gnälla
Eftersom Elementary OS har en filhanterare med den lösning jag önskar måste vi alltså enligt din logik dra slutsatsen att upphovsmännen där vill "passa in i Apples mall". Varför denna specifika kolumnvy ska nekas alla andra Linuxanvändare vet du naturligtvis bäst. Jag har för övrigt ingen Iphone utan en Android med inbyggd ficklampa.
Citera
2016-12-21, 01:13
  #707
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Känns spontant som fler verkar intresserad av Linux nu än för 10 år sedan, inte minst pga att Microsoft knullat sönder windows. Personligen har jag aldrig haft linux men tänkt ett tag att gå över till det. Tänkte dock vänta ett antal år tills Windows 7 inte längre stöds.
Citera
2016-12-21, 10:39
  #708
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Att du skriver "kanske" bevisar bara mitt påstående. De flesta skulle inte hålla med om att lägga till PPA är som att installera program i Windows. Inte jag heller. De flesta kör inte kommandon i Kommandotolken eller kompletterar Egenskaper med textsträngar. De flesta vill på sin höjd dubbelklicka på en exe- eller msi-fil och följa alternativen i dialogrutorna. Men jag förstår att du inte kan se det så. Det var själva min poäng.
För att lägga till en ppa behöver inte röra någon terminal, kopiera en textrad & klicka 3-4 gånger. Det är väl knappast kodknackarattityd eller hardcore ?!
ggl hittade en nästan ny screencast som visar hur

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Din attityd verkar snarare vilja ändra världen till att passa in i Apples mall, var då nöjd med din mac/iphone/ifleshlight istället för att gnälla
Eftersom Elementary OS har en filhanterare med den lösning jag önskar måste vi alltså enligt din logik dra slutsatsen att upphovsmännen där vill "passa in i Apples mall". Varför denna specifika kolumnvy ska nekas alla andra Linuxanvändare vet du naturligtvis bäst. Jag har för övrigt ingen Iphone utan en Android med inbyggd ficklampa.
Den nekas inte någon, där är få som antingen vill ha den eller bryr sej om den finns. Dom som tvunget vill ha miller list har alternativet att använda Pantheon-files (Iaf det enda projektet som verkar vara aktivt fortfarande)
Lite av poängen med linux, använd vad du vill, fedora + pantheon-files eller elementaryos med xfce. blanda och använd, men valfrihet gör att man inte alltid får allt på silverfat.
Så då antar jag att eftersom ElementaryOS finns så är linux framme även för dej
__________________
Senast redigerad av xcb567 2016-12-21 kl. 10:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback