Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-22, 19:23
  #517
Medlem
Sezlows avatar
Jag är lika spänd och nyfiken som ni andra, eftersom jag sitter på en 16.04 Ubuntu Mate burk.
Citera
2016-05-24, 21:57
  #518
Medlem
Stig-Britts avatar
Nu är jag på Ubuntu 16.04 LTS Gnome. Återkommer.
Citera
2016-05-24, 22:07
  #519
Medlem
Stig-Britts avatar
Problem hittills:

1. Funktionsknapparna för att höja och sänka skärmens ljusstyrka fungerar inte. Övriga fungerar.

2. Om jag använder touch-skärmen för att klicka på länkar i Chromium så laddar den ner länken som en fil som heter download.html. Drygt...

I övrigt:

Hur konfigurerar jag touchpaden så att den fungerar som på en Mac? Dvs, två fingrar = högerklick, ett finger = vänsterklick.
Citera
2016-05-24, 22:11
  #520
Medlem
Stig-Britts avatar
Bugg 1: Markerade alla filer i Downloads-mappen och tryckte delete. Kom upp ett meddelande som sa "filename cannot be put in the trash folder, do you want to delete it permanently?" Gick inte att välja något alternativ då programmet hängde sig.
Citera
2016-05-24, 22:18
  #521
Medlem
Stig-Britts avatar
Bugg 2: Valde restart. Datorn hängde sig när den stängt ner x-servern.

Bugg 3: När jag skrev detta inlägget kom det upp en ruta som det står "System program problem detected. Do you want to report the problem?" i.
Citera
2016-05-25, 13:57
  #522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xexy
Jag skiter i fullständigt om idioter inte kan hantera Linux och jag har inte poängterat att Linux ska vara för idioter, idioterna trivs bra med Windows.

Som förespråkaren här ovan, om analfabeter inte kan stava, är det då fel på språket?

Tänk att det fortfarande finns såna som dig. Vilken usel självkänsla du måste ha om du måste reducera folk som inte orkar lära sig Linux till idioter. Just saying...

Själv har jag noll intresse av Linux numera. Gick dataingenjör på högskolan för 20 år sen och då var det väl lite roligt. Red Hat, finns det kvar? Läste slashdot.org och Alan Coxs blogg och tyckte väl att Alan var det coolaste som fanns.

Sen växte jag upp, gifte mig och fick barn. Nu orkar jag inte bry mig.

Tack för ditt inlägg. Är som en tidsmaskin för mig.
Citera
2016-05-25, 14:24
  #523
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Tänk att det fortfarande finns såna som dig. Vilken usel självkänsla du måste ha om du måste reducera folk som inte orkar lära sig Linux till idioter. Just saying...

Själv har jag noll intresse av Linux numera. Gick dataingenjör på högskolan för 20 år sen och då var det väl lite roligt. Red Hat, finns det kvar? Läste slashdot.org och Alan Coxs blogg och tyckte väl att Alan var det coolaste som fanns.

Sen växte jag upp, gifte mig och fick barn. Nu orkar jag inte bry mig.

Tack för ditt inlägg. Är som en tidsmaskin för mig.

Haha, hade nästan glömt Alan Cox. Han är tydligen fortfarande ganska djupt involverad i kernel-gruppen men är inte så framträdande som han var på 90-talet.
Ett annat spöke från svunna linux-tider är ju Eric S Raymond med sin bok "Katedralen och basaren" som argumenterade för open source för att det är bra karma, typ.

Men ja, jag håller med i övrigt också, att skryta om sina linuxkunskaper känns om en rest från den gamla dåliga tiden då alla nybörjare på Linux fick ett "STFW newbie!" i ansiktet när de frågade om nåt.

EDIT/ och ja, Redhat finns kvar och numera finns det också en community version av den som heter Fedora.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2016-05-25 kl. 14:37.
Citera
2016-05-25, 14:33
  #524
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Tre inlägg med buggrapporter


Ser man på, sent omsider. Eftersom jag inte testat Ubuntu Gnome så kan jag bara konstatera att jag i Unity/Ubuntu inte råkat ut för det du beskriver.
Vilket är lite märkligt eftersom Unity baseras direkt på Gnome 3 men det är kanske MATE du menar?

"filename cannot be put in the trash folder" låter som att det är på en NTFS-disk du försöker ta bort filerna.
Du måste isf ta ägarskap över disken, på samma sätt som i Windows, högerklicka på disken, egenskaper och sen är det väl ganska självförklarande.

"System program problem detected. Do you want to report the problem?" är som det låter att en bakgrundstjänst eller program har dykt och den vill skicka en buggrapport. Vill du inte göra det så ska det gå att stänga av den funktionen i inställningar.
Citera
2016-05-26, 11:10
  #525
Medlem
Stig-Britts avatar
Är unity mer stabilt än gnome? Vad ska jag göra för att slippa sånt här trams? Det var inte en NTFS-disk, det var den disk som jag installerade Ubuntu på, en helt ren installation. Jag drog ner en tar-fil, extraherade, noterade att jag råkade extrahera fel (allt hamnade direkt i Downloads), markerade allt och tog bort. Det var då problemet uppstod.
Citera
2016-05-26, 22:55
  #526
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Är unity mer stabilt än gnome? Vad ska jag göra för att slippa sånt här trams? Det var inte en NTFS-disk, det var den disk som jag installerade Ubuntu på, en helt ren installation. Jag drog ner en tar-fil, extraherade, noterade att jag råkade extrahera fel (allt hamnade direkt i Downloads), markerade allt och tog bort. Det var då problemet uppstod.

Har ej kört Gnome på några år nu så det är väl lite svårt att uttala mig om hur det är. Dock tycker jag allt som hör ihop med Gnome är så sjukt fult :/ Jag fick återigen en släng av linuxsjukan nu för en tid sedan så slängde då in ubuntu 16.04 med cinnamon (alla dessa jävla skrivbordsmiljöer hit och dit, det är inte lätt för en nybörjare att förstå vad som hänger ihop med vad osv, särskilt inte när man är ganska grön på det).

Har kört ubuntu tidigare och gillat det inledningsvis, men alltid tröttnat av någon anledning. Tycker det blir oftast rörigt tillslut. Och hur alla inställningar (grafiskt tänker jag på nu) hängde ihop med varandra var lite svårt att greppa. Särskilt när man är van vid windows-arkitekturen.
Dock tyckte jag Unitylaunchern fungerade okej, men det passar inte mig. Är sådan att jag vill ha min lilla "startknapp" nere i vänstra hörnet. När jag trycker på den så skall menyerna komma upp med de olika kategorierna. Funktionellt och enkelt. Jag hatar allt vad blingbling och tjusiga fancy lösningar som jag inte behöver, heter.

Angående ditt lilla installationsbekymmer där, så kan jag bara rekommendera dig att lära dig hur du gör det i terminalen istället. Då ser du också eventuella fel och kan dra ner det som eventuellt saknas.
Är det en tar.bz fil så kör du bara /.configure && make && make install efter att ha gått sudo/su i terminalen. Då packar den upp till rätt undermapp och installerar, allt på ett bräde. Du kan köra kommandona var för sig också. Detta lärde jag mig igår efter att ha googlat på "how to install tar.bz files. Tar.gz har jag ej koll på (en googling bort).

Kan VERKLIGEN rekommendera dig att slänga in linux mint istället. Jag tog den med xfce4 dekstop environment, och satan, jag älskar det. Snabbt, snyggt, enkelt och funktionellt. Och fan, program- och pakethanteraren är så jävla välkonstruerad så jag har aldrig sett på maken i tidigare linuxdistar jag provat. Det fungerar skitbra. Prova! Nu kan jag nog säga att Linux är nästan framme, iaf för mig.
Jag är ingen spelnörd men drar igång lite CS:S ändå ibland för nostalgins skull. Steam finns ju native till linux nu. Dock är ej alla spel med ännu. Men en del iaf. Spotify finns också native. Och netflix funkar via google chrome. SÅ jag är nöjd.
Men allt beror ju på vilka behov man har.
Dock är jag trött på M$ översittarmetoder. Jag menar, de vill trycka på dig sina jäkla uppdateringar med förevändningen att det är för ditt eget bästa. Jag tror dock inte riktigt det är så enkelt. Jag litar inte på dem. Dock gillade jag win 7 skarpt. Men jag tycker inte om att jag själv inte skall få ha kontrollen över vad som händer. Jag vill inte ha en massa riktad reklam och skit. Jag vill bara vara ifred. Och jag tycker det är riktigt fult hur de gjort för att trycka på så många som möjligt win10.

Så jag kör nog på med detta nu ett tag och hoppas och tror faktiskt, att jag inte kommer tröttna denna gång.

Och ett tips till er andra: Kan ni ge fan i fientligheten mellan windows- och linuxfanboys, så kanske det går att ha en mer sansad diskussion som faktiskt leder nånvart. Om man förstår det enkla faktumet att alla har olika behov och förutsättningar, inser man också att BÅDE linux och win kan vara bra. På olika sätt.

Här finns mycket bra argument i tråden, men den ständiga pajkastningen som alltid dyker upp är lite tröttsam.

Usch vad långrandigt det blev
Citera
2016-05-27, 13:04
  #527
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Har ej kört Gnome på några år nu så det är väl lite svårt att uttala mig om hur det är. Dock tycker jag allt som hör ihop med Gnome är så sjukt fult :/

Kan VERKLIGEN rekommendera dig att slänga in linux mint istället. Jag tog den med xfce4 dekstop environment, och satan, jag älskar det. Snabbt, snyggt, enkelt och funktionellt.

Gnomes nya tema är imho skitfult, så det är tur att gnome-look.org och Deviantart finns för nya teman osv, när man nu tröttnat på standard utseendet.

Någon/Några sidor bak i tråden så säger Stig-Britt att hen gillar Gnome, så varför försöka få hen att byta till en miljö som troligen inte passar hens behov?

Det är inte första gången jag har sett det beteendet heller. Får någon problem med sin installation, så kan man alltid ge sig f*n på att det är någon som säger åt OP att byta distro eller skrivbordsmiljö för att detta fungerat felfritt för personen som ger förslaget.

Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Är unity mer stabilt än gnome? Vad ska jag göra för att slippa sånt här trams? Det var inte en NTFS-disk, det var den disk som jag installerade Ubuntu på, en helt ren installation. Jag drog ner en tar-fil, extraherade, noterade att jag råkade extrahera fel (allt hamnade direkt i Downloads), markerade allt och tog bort. Det var då problemet uppstod.

Sist jag provade Unity (14.04) så var det INTE mer stabilt än Gnome. Men det var på min maskin det, så du kanske får ett annat resultat.

Att datorn fryser när man plockar bort många och stora filer, förekom i 14.04 (med XFCE) också. Så troligen så har det mer med systemet än med skrivbordsmiljön att göra.

Pröva med att skapa en massa dummy filer som du sen plockar bort. Medans du plockar bort filerna så håll koll på systemresurserna via system monitor. (endast för att kolla så du inte har för lite RAM, klen CPU osv)
__________________
Senast redigerad av Amiron 2016-05-27 kl. 13:14. Anledning: Snavfel
Citera
2016-05-27, 19:38
  #528
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Gnomes nya tema är imho skitfult, så det är tur att gnome-look.org och Deviantart finns för nya teman osv, när man nu tröttnat på standard utseendet.

Någon/Några sidor bak i tråden så säger Stig-Britt att hen gillar Gnome, så varför försöka få hen att byta till en miljö som troligen inte passar hens behov?

Det är inte första gången jag har sett det beteendet heller. Får någon problem med sin installation, så kan man alltid ge sig f*n på att det är någon som säger åt OP att byta distro eller skrivbordsmiljö för att detta fungerat felfritt för personen som ger förslaget.


Men nu fick jag känslan av att han inte gillade det heller, bara att det var lite mindre fult än KDE.

Jag har inte försökt få honom att göra något överhuvudtaget, utan jag gav en helhjärtad rekommendation enbart, Och du behöver inte skapa ett problem som inte finns genom att prata om något jävla "beteende" över huvudtaget heller, så du kan dra åt *** med din attityd tills du lärt dig bemöta folk du inte känner med lite vanligt jävla hederlig respekt, din förbannade snorvalp. För jag vet många som sitter och är kaxiga bakom sin skärm, men mer än så har de inte att komma med i livet.

Som sagt jag gav honom en ärlig rekommendation baserat på de få erfarenheter jag ändå har. Jag tog i beaktande vad jag tycker om de olika utseendemässigt och stabilitetsmässigt. Inget annat. Så du behöver inte komma och bjäbba när du uppenbarligen inte är mentalt mogen nog att förstå andemeningen i det någon skriver, utan ska börja kaxa och leka internetkrigare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback