Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-23, 23:35
  #169
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Sitter verkligen folk och kör dual boot idag när det finns bra virtualiseringslösningar?

Ja vill man spela t ex så är det defintivt att föredra dualboot framför en virtuell maskin.
Citera
2015-11-24, 02:06
  #170
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ja vill man spela t ex så är det defintivt att föredra dualboot framför en virtuell maskin.
Eller så kör du linux i en VM då du troligen spelar i Windows. Bara att dra igång Hyper-V.
Citera
2015-11-24, 09:12
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Eller så kör du linux i en VM då du troligen spelar i Windows. Bara att dra igång Hyper-V.

Jag spelar både i Linux och Windows. De flesta av mina spel på steam och GOG.com köper jag endast om de finns som native för linux. Dock kör jag bland annat Fallout 4 och bootar då till Windows.

För mig så blir det då helt enkelt dual-boot.
Citera
2015-11-25, 14:17
  #172
Medlem
Stig-Britts avatar
Jag bootade Linux igen för första gången på ett tag (ungefär sedan jag skrivit i tråden senast). Körde en systemuppdatering. Vad händer? Jo, nu går det inte att kopiera filer längre - filhanteraren (Thunar) kraschar så fort jag försöker flytta eller kopiera en fil. Oavsett om det görs med ctrl+c eller om jag försöker dra filen till ett annat fönster.
Citera
2015-11-25, 15:35
  #173
Medlem
Xexys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag bootade Linux igen för första gången på ett tag (ungefär sedan jag skrivit i tråden senast). Körde en systemuppdatering. Vad händer? Jo, nu går det inte att kopiera filer längre - filhanteraren (Thunar) kraschar så fort jag försöker flytta eller kopiera en fil. Oavsett om det görs med ctrl+c eller om jag försöker dra filen till ett annat fönster.

Men för helvete, håll dig till Windows istället.
Citera
2015-11-25, 17:56
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag bootade Linux igen för första gången på ett tag (ungefär sedan jag skrivit i tråden senast). Körde en systemuppdatering. Vad händer? Jo, nu går det inte att kopiera filer längre - filhanteraren (Thunar) kraschar så fort jag försöker flytta eller kopiera en fil. Oavsett om det görs med ctrl+c eller om jag försöker dra filen till ett annat fönster.

Jag har en vän som (ungefär) sa att grafisk filhantering och drag-and-drop är något nytt och high tech i linux och inget man ska vänta sig fungerar. Han är stort Linuxfan men sitter mest i terminalen för filhantering tror jag. So there you go.
Citera
2015-11-25, 19:21
  #175
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag bootade Linux igen för första gången på ett tag (ungefär sedan jag skrivit i tråden senast). Körde en systemuppdatering. Vad händer? Jo, nu går det inte att kopiera filer längre - filhanteraren (Thunar) kraschar så fort jag försöker flytta eller kopiera en fil. Oavsett om det görs med ctrl+c eller om jag försöker dra filen till ett annat fönster.

Konstigt. Funkar här
Citera
2015-11-26, 09:28
  #176
Medlem
kp1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag bootade Linux igen för första gången på ett tag (ungefär sedan jag skrivit i tråden senast). Körde en systemuppdatering. Vad händer? Jo, nu går det inte att kopiera filer längre - filhanteraren (Thunar) kraschar så fort jag försöker flytta eller kopiera en fil. Oavsett om det görs med ctrl+c eller om jag försöker dra filen till ett annat fönster.
Linux i ett nötskal.
Linux folk brukar tycka att de är rätt 1337 för att de får/kan/lyckas fixa saker. Problemet är att härket inte är stabilt. Samma sak med säkerheten, den är påstått grym i alla lägen men verkligheten är en helt annan. Inte alltid att det är systemet i sig utan hanteringen. Attityden är ofta den samma dock hos olika admins och verklig förståelse för säkerhetsproblematiken saknas. Jag vet inte hur många kunder jag varit hos där SSH nycklar ligger lite här och där i nätverken eller där presentation av nycklar helt slentrianmässigt acceperas. Oftast helt utan centralstyrning. Lägg till sedan att olika applikationer oftast har sina egna användardatabaser och sällan uppdateras i bruklig takt. Allt som allt så uppstår en rad olika attackvektorer.
Citera
2015-11-26, 13:27
  #177
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Lägg till sedan att olika applikationer oftast har sina egna användardatabaser och sällan uppdateras i bruklig takt.

Antar att det huvudsakligen är program som ska vara plattformsoberoende, för utvecklar man för Linux så är ju Pluggable Authentication Modules (PAM) att föredra.
Citera
2015-11-26, 16:38
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Linux i ett nötskal.
Linux folk brukar tycka att de är rätt 1337 för att de får/kan/lyckas fixa saker. Problemet är att härket inte är stabilt. Samma sak med säkerheten, den är påstått grym i alla lägen men verkligheten är en helt annan. Inte alltid att det är systemet i sig utan hanteringen. Attityden är ofta den samma dock hos olika admins och verklig förståelse för säkerhetsproblematiken saknas. Jag vet inte hur många kunder jag varit hos där SSH nycklar ligger lite här och där i nätverken eller där presentation av nycklar helt slentrianmässigt acceperas. Oftast helt utan centralstyrning. Lägg till sedan att olika applikationer oftast har sina egna användardatabaser och sällan uppdateras i bruklig takt. Allt som allt så uppstår en rad olika attackvektorer.
Trots detta finns det mängder med folk som har Linuxbaserade system som är hur stabila som helst. Linux kommer knappast utan problem, men allt är inte svart eller vitt. Det är betydligt fler än nördar och självutnämnda 1337-hackers som använder och har glädje av systemet idag.

Använder man applikationer och system som befinner sig på alfastadiet som ts gör ska man dock inte förvänta sig att allting fungerar smärtfritt. I synnerhet om man inte är intresserad av att hjälpa till med buggrapporteringen.
Citera
2015-11-26, 19:00
  #179
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kp1
Linux i ett nötskal.
Linux folk brukar tycka att de är rätt 1337 för att de får/kan/lyckas fixa saker. Problemet är att härket inte är stabilt. Samma sak med säkerheten, den är påstått grym i alla lägen men verkligheten är en helt annan. Inte alltid att det är systemet i sig utan hanteringen. Attityden är ofta den samma dock hos olika admins och verklig förståelse för säkerhetsproblematiken saknas. Jag vet inte hur många kunder jag varit hos där SSH nycklar ligger lite här och där i nätverken eller där presentation av nycklar helt slentrianmässigt acceperas. Oftast helt utan centralstyrning. Lägg till sedan att olika applikationer oftast har sina egna användardatabaser och sällan uppdateras i bruklig takt. Allt som allt så uppstår en rad olika attackvektorer.
Det är klart att du kan få ett både instabilt och osäkert system om du slavar med konfigurationer och säkerhetstänk. Om du känner att du inte klarar av att lösa grundläggande saker i Linux kanske du ska överlämna administrationen till någon mer kompetent. Uppdateringar är viktiga på alla system.
Citera
2015-11-26, 19:19
  #180
Medlem
sommarlovs avatar
De problem TS räknar upp finns, men oftast beroende på dator.
Speciellt laptops kan vara antingen suveränt bra, nästa rätt och rena katastrofen.

Detta beror på att tillverkaren kan slänga ihop sakerna på ett eget sätt och korrigera det i sina egna Windows-drivers.

Faktiskt ser vi samma problem för folk som vill byta från Windows 8/10 till 7.
Det finns ibland inget stöd från varken tillverkaren eller Microsoft, ibland kan man inte ens installera Windows alls!

Jag har använt Ubuntu från 8.04 LTS (Hardy Heron), på den tiden var Ubuntu en revolution, plötsligt var det lätt och man kunde förstå systemet.
Sedan har det blivit fulare med varje år, och när Gnome3 introducerades blev jag otroligt besviken!
Plötslig blev man tvungen att lära sig att hacka runt det...

Just nu är min Linux-laptop föråldrad, från 2004 och har tjänat ut.
Letar efter en bra ersättare.
Funderar på en begagnad Mac Book Pro med retina-skärm, Fedora passar säkert bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback