Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-27, 10:31
  #1
Medlem
Jag skulle vilja göra en gjutform för att göra en skulptur i resin. Tanken är att göra en kub ca 3X3dm, med handavtryck på sidorna och ett ansiktsavtryck på framsidan(avtrycken ska gå inåt i kuben). Som jag förstår det behöver man först göra en form för att kunna få ut en silikonform som man sedan kan gjuta plastskulpturen i. Vore väldigt tacksam för tips på tillvägagångssätt.
Citera
2015-09-27, 19:49
  #2
Medlem
Googlat runt lite..Vet inte om jag är helt ute och cyklar eftersom det mesta har jag hittat på själv..

Vad tror ni om att göra ansikts- och handformen i alginat(tänkte att det passar eftersom munnen ska avgjutas öppen) http://www.attributverkstan.se/ansiktsavgjutning.html.
Innan avgjutning fäster man formerna genom en tillverkad box i formplywood(sågar ut hål i samma storlek som formerna och sedan fäster dem med lim/latex så att den sluter tätt). För att förtydliga ser man nu utsidan på en box med kroppsdelarnas former som går inåt i boxen.
Sedan tillverkan man ytterligare en större box i cellplast eller formplyfa utan ovandel. Hänger sedan den lilla boxen inuti den stora boxen med trådar på ett stag som man lägger ovan på den stora boxen. Sedan fyller man mellanrummet mellan de två boxarna med silicon för att skapa en siliconavgjutningsform. slutligen kan jag med siliconformen gjuta skulpturen med resin..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback