Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-25, 13:42
  #1
Medlem
Tänkte att jag skulle börja töja örsnibbarna som jag piercade i slutet av Juli men när jag tog ut ena staven märkte jag att hålet var svullet och även blödde en aning, så jag misstänker att jag drabbats av en mindre infektion.

Under läkningen har jag slarvat med saltbaden och mest tvättat med lactacyd tvål varje gång jag duschat, så nu tänkte jag försöka råda bot på det svullna hålet och badda/doppa örsnibben med koksaltlösning varje dag istället för en gång i veckan.

Så, till den dumma frågan.
Är det viktigt att koksaltlösningen är nykokad och varm varje gång man ska badda/doppa hålen eller kan man spara lösningen och bara värma på den på spisen eller till och med köra med en kall lösning?

Also, kan alsollösning vara bra för det ömma örat eller ska jag hålla mig till koksalt?

Tacksam för hjälp.
Puss, kram och fridens liljor!
Citera
2015-09-25, 13:55
  #2
Medlem
WhiteKnuckleRides avatar
Koksalt-lösning är det som kroppen använder själv för att rena. Pröva doppa bomullstussar i lösning och lägg runt örsnibben en stund medan du exempelvis kollar på serier. Gärna 1-2 gånger om dagen.

Vad gäller hållbarhet säger vissa upp till en vecka, andra 24 timmar. Du kan, för att slippa tänka på det, ta kokande vatten i ett shotsglas och hälla i en gnutta salt bara och röra runt lite, det håller helt fint.

Det bästa är rent havssalt, men du kan också använda vanligt jod-fritt salt.
Citera
2015-09-25, 16:29
  #3
Medlem
Hitokiri-Battosais avatar
Koka vatten gör man för att ha ihjäl bakterier.
När det svalnar växer de så klart till igen, det tar ett bra tag dock.
Vill man förlänga tiden tills mängden bakterier är för hög kan man förvara i kylskåp, samt vara noga med att förvara i en behållare som också är steril från början.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback