Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-24, 14:55
  #1
Medlem
Ratis avatar
Började någon gång i vintras med att minnet började bli riktigt dåligt. Koncentrationsförmågan försvann nästan helt och hållet. Om jag skulle in i badrummet och hänga upp tvätten så kanske man istället tvättade händerna och gick ut igen. När jag ska betala räkningar så loggar jag in i banken, kollar kontot och loggar sedan ut igen.
Jag glömmer precis allt!
Detta är det mest jobbiga och det känns som att det blir värre för varje dag. Kan ibland göra samma saker två gånger efter varandra utan att märka det.
Jag är totalt borta i huvudet.

Svårt att formulera ord och säger ofta fel ord eller stannar plötsligt upp mitt i en mening. Svårt att läsa texter då orden kastas om när jag läser. Svårt att skriva men det märks inte när jag använder dator eller telefonen för då rättas ju orden automatiskt.

Synen började också bli suddigare. Och när jag varit hos optiker för att skaffa nya glasögon så ser jag riktigt dåligt med dom nya. Varken optiker eller ögonläkare vet vad det beror på.

Har haft mycket svåra psykiska besvär under sommaren med bl.a. mycket hypokondri och andra besvär.

Yrsel som gör att det blir väldigt gungigt så fort man rör på huvudet.

Ska till läkaren imorgon (igen) och försöka få klarhet i detta.
Försöker Googla på symtom gällande hjärntumörer och symptomen stämmer in på pricken. Enda trösten är att hjärntumörer är rätt sällsynta men det är ju ingen tröst. Någon måste ju få dom ändå.

Men det känns som att jag inte orkar längre.
Orkar inte med läkarbesök, slutenvård, öppenvårdskontakter och oro med tillhörande djup ångest.
Orkar inte gå till jobbet men orkar heller inte vara hemma.
Orkar inte berätta för närstående men orkar inte låtsas som ingenting längre heller.
Orkar inte annat än att ligga på soffan och stirra i taket.
Orkar inte leva men vill egentligen heller inte dö.

Så, kan alla dessa besvär enbart bero på ångest/depression eller är det solklart att hjärntumör finns med i bilden?
Citera
2015-09-24, 15:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Började någon gång i vintras med att minnet började bli riktigt dåligt. Koncentrationsförmågan försvann nästan helt och hållet. Om jag skulle in i badrummet och hänga upp tvätten så kanske man istället tvättade händerna och gick ut igen. När jag ska betala räkningar så loggar jag in i banken, kollar kontot och loggar sedan ut igen.
Jag glömmer precis allt!
Detta är det mest jobbiga och det känns som att det blir värre för varje dag. Kan ibland göra samma saker två gånger efter varandra utan att märka det.
Jag är totalt borta i huvudet.

Svårt att formulera ord och säger ofta fel ord eller stannar plötsligt upp mitt i en mening. Svårt att läsa texter då orden kastas om när jag läser. Svårt att skriva men det märks inte när jag använder dator eller telefonen för då rättas ju orden automatiskt.

Synen började också bli suddigare. Och när jag varit hos optiker för att skaffa nya glasögon så ser jag riktigt dåligt med dom nya. Varken optiker eller ögonläkare vet vad det beror på.

Har haft mycket svåra psykiska besvär under sommaren med bl.a. mycket hypokondri och andra besvär.

Yrsel som gör att det blir väldigt gungigt så fort man rör på huvudet.

Ska till läkaren imorgon (igen) och försöka få klarhet i detta.
Försöker Googla på symtom gällande hjärntumörer och symptomen stämmer in på pricken. Enda trösten är att hjärntumörer är rätt sällsynta men det är ju ingen tröst. Någon måste ju få dom ändå.

Men det känns som att jag inte orkar längre.
Orkar inte med läkarbesök, slutenvård, öppenvårdskontakter och oro med tillhörande djup ångest.
Orkar inte gå till jobbet men orkar heller inte vara hemma.
Orkar inte berätta för närstående men orkar inte låtsas som ingenting längre heller.
Orkar inte annat än att ligga på soffan och stirra i taket.
Orkar inte leva men vill egentligen heller inte dö.

Så, kan alla dessa besvär enbart bero på ångest/depression eller är det solklart att hjärntumör finns med i bilden?

Ta med dig ett papper där det står vad du ska göra innan du gör det
Citera
2015-09-24, 15:04
  #3
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Började någon gång i vintras med att minnet började bli riktigt dåligt. Koncentrationsförmågan försvann nästan helt och hållet. Om jag skulle in i badrummet och hänga upp tvätten så kanske man istället tvättade händerna och gick ut igen. När jag ska betala räkningar så loggar jag in i banken, kollar kontot och loggar sedan ut igen.
Jag glömmer precis allt!
Detta är det mest jobbiga och det känns som att det blir värre för varje dag. Kan ibland göra samma saker två gånger efter varandra utan att märka det.
Jag är totalt borta i huvudet.

Svårt att formulera ord och säger ofta fel ord eller stannar plötsligt upp mitt i en mening. Svårt att läsa texter då orden kastas om när jag läser. Svårt att skriva men det märks inte när jag använder dator eller telefonen för då rättas ju orden automatiskt.

Synen började också bli suddigare. Och när jag varit hos optiker för att skaffa nya glasögon så ser jag riktigt dåligt med dom nya. Varken optiker eller ögonläkare vet vad det beror på.

Har haft mycket svåra psykiska besvär under sommaren med bl.a. mycket hypokondri och andra besvär.

Yrsel som gör att det blir väldigt gungigt så fort man rör på huvudet.

Ska till läkaren imorgon (igen) och försöka få klarhet i detta.
Försöker Googla på symtom gällande hjärntumörer och symptomen stämmer in på pricken. Enda trösten är att hjärntumörer är rätt sällsynta men det är ju ingen tröst. Någon måste ju få dom ändå.

Men det känns som att jag inte orkar längre.
Orkar inte med läkarbesök, slutenvård, öppenvårdskontakter och oro med tillhörande djup ångest.
Orkar inte gå till jobbet men orkar heller inte vara hemma.
Orkar inte berätta för närstående men orkar inte låtsas som ingenting längre heller.
Orkar inte annat än att ligga på soffan och stirra i taket.
Orkar inte leva men vill egentligen heller inte dö.

Så, kan alla dessa besvär enbart bero på ångest/depression eller är det solklart att hjärntumör finns med i bilden?


Inte tror jag på någon hjärntumör inte. Snarare att det är ditt psykiska mående som kan ställa till det eller möjligt någon brist som ger dig symptom och orsakar ditt psykiska..

Hypotyreos är en av dem.

Äter du några mediciner?
Citera
2015-09-24, 15:20
  #4
Medlem
ThingThings avatar
Jag upplever i princip det samma som du i detta nu - kasst minne, yrsel, lätt till kräkning, koncentrationssvårigheter osv. Vet att ajg har en cysta i hjärnan som har bedömts vara ofarlig, men kan inte släppa tanken på att det skulle kunna vara något mer.

Är även i en depression och har diagnosticerad psykossjukdom, äter en del mediciner.
Citera
2015-09-24, 15:20
  #5
Medlem
Stark tobak eller lustiga karameller? Mycket påverkar hur vi mår och fungerar.
Citera
2015-09-24, 15:29
  #6
Medlem
nivamans avatar
Du tog ju upp hypokondri själv där. Jag tycker att du bör diagnosticeras med det tills eventuell hjäntumör konstaterats.

Hur är det med alkohol- eller annat missbruk? Detta skulle kunna leda till dina symptom.

Hur ser din vardag ut? Jobbar/pluggar du? Bor du själv eller med partner? Eller hemma?
Citera
2015-09-24, 15:43
  #7
Medlem
Låter som skallen som snurrar till det för dig. Depression och stress kan ge riktigt skumma och obehagliga symptom. Tillåt dig att acceptera ett eventuellt friskförklarade imorrn.
Citera
2015-09-24, 15:52
  #8
Medlem
felstavadds avatar
Stress?

Jag hade en period när mycket inte funkade pga av stress och stora tråkiga/sorgliga förändringar i mitt liv.
Glömde ord, närminnet blev kasst, oerhört disträ, trött, illamående, var jävligt ur form i säkert 1 år. Skulle tagit det lugnare men fortsatte jobba vilket kanske inte var det smartaste, jobbet gick ju inte alltid bra vilket ledde till sämre mående pga av mer stress för att jag visste att jag inte levererade som jag brukade göra. Man glider in i sånt här utan att det märks för en själv, det är både lurigt och farligt.

Det vände när jag tog långledigt och åkte iväg i 6 veckor så långt bort jag kunde (Aus/NZ) efter att jag kom på mig själv med att köra på fel sida vägen eftersom jag glömde bort vilken sida jag skulle hålla mig på. Det var inte bra speciellt när jag såg en lastbil komma mot mig och jag undrade över vad den gjorde på min sida och varför den inte väjde.

Det som gjorde att jag inte kopplade hur det hängde ihop då var att reaktionen jag hade fått var egentligen på saker som skett 2-3 år tillbaka i tiden, det hann ifatt mig då. Sakerna som hade hänt hade lugnat ner sig och jag hade i flera års tid hållit upp en fasad och härdat ut med, långvarig stress helt enkelt på flera plan samtidigt, jobbet, familj, separation, dödsfall.

Skulle hanterat det på annat sätt nu när jag tänker tillbaka på det, så med det sagt så är det bra att du kontaktat läkare för det.

Lycka till iaf, jag håller tummarna för att det inte är en hjärntumör.
Citera
2015-09-24, 15:53
  #9
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Började någon gång i vintras med att minnet började bli riktigt dåligt. Koncentrationsförmågan försvann nästan helt och hållet. Om jag skulle in i badrummet och hänga upp tvätten så kanske man istället tvättade händerna och gick ut igen. När jag ska betala räkningar så loggar jag in i banken, kollar kontot och loggar sedan ut igen.
Jag glömmer precis allt!
Detta är det mest jobbiga och det känns som att det blir värre för varje dag. Kan ibland göra samma saker två gånger efter varandra utan att märka det.
Jag är totalt borta i huvudet.

Svårt att formulera ord och säger ofta fel ord eller stannar plötsligt upp mitt i en mening. Svårt att läsa texter då orden kastas om när jag läser. Svårt att skriva men det märks inte när jag använder dator eller telefonen för då rättas ju orden automatiskt.

Synen började också bli suddigare. Och när jag varit hos optiker för att skaffa nya glasögon så ser jag riktigt dåligt med dom nya. Varken optiker eller ögonläkare vet vad det beror på.

Har haft mycket svåra psykiska besvär under sommaren med bl.a. mycket hypokondri och andra besvär.

Yrsel som gör att det blir väldigt gungigt så fort man rör på huvudet.

Ska till läkaren imorgon (igen) och försöka få klarhet i detta.
Försöker Googla på symtom gällande hjärntumörer och symptomen stämmer in på pricken. Enda trösten är att hjärntumörer är rätt sällsynta men det är ju ingen tröst. Någon måste ju få dom ändå.

Men det känns som att jag inte orkar längre.
Orkar inte med läkarbesök, slutenvård, öppenvårdskontakter och oro med tillhörande djup ångest.
Orkar inte gå till jobbet men orkar heller inte vara hemma.
Orkar inte berätta för närstående men orkar inte låtsas som ingenting längre heller.
Orkar inte annat än att ligga på soffan och stirra i taket.
Orkar inte leva men vill egentligen heller inte dö.

Så, kan alla dessa besvär enbart bero på ångest/depression eller är det solklart att hjärntumör finns med i bilden?

Sen i vintras säger du? Ser man på den vanligaste hjärntumören, vilket är gliom (elakartad), så brukar symptomen försämras snabbt. Inte är det diffusa symptom som yrsel, minnesförlust eller dåsighet det handlar om utan huvudvärk med illamående och kräkningar på morgonen (ibland kvällar), synbortfall, ökat tryck i optiska nerven vilket gör att synen mörknar under vissa episoder, epileptiska anfall, skador i kranialnervem etc. Obehandlat kan en snabbväxande elakartad hjärntumör leda till döden väldigt fort, inom några månader.

Benigna hjärntumörer (exempel meningiom) ger dock mer diffusa symptom, ibland likt dem du beskriver. Allvarliga komplikationer kommer först när tumören växer och klämmer viktiga delar av hjärnan som hjärnstammen och andra kraniella nerver. Här kan även huvudvärken vara mindre i antal eftersom trycket i skallen ökar långsammare och hjärnan kan adaptera genom att minska flödet av cerebrospinalvätska etc.

I värsta fall en godartad tumör som går att operera bort. Men även det tvivlar jag på. Med största sannolikhet handlar det om ångestsymptom.

Lycka till imorgon. Förmodligen kommer du få remiss till datortomografi, men inte för att de kommer misstänka hjärntumör, men för att få dig att bli bättre och släppa oron.
Citera
2015-09-24, 17:24
  #10
Medlem
Allting är såklart cancer nu när googlegenerationen börjar noja sig. Jag tycker det låter som kolmonoxidförgiftning? Köp en detector och kolla upp det innan du tar livet av dig.

Det kan påverka CNS och skapar konfusion, synstörningar och man kan även få minnesluckor. Har du haft huvudvärk oftare än vanligt? Köp en CO-detector och plugga in i hemmet.
__________________
Senast redigerad av Dr.random 2015-09-24 kl. 17:29.
Citera
2015-09-24, 18:15
  #11
Medlem
Har också haft/har dessa symptom , + en hel del andra också, visade sig efter ett kaloriskt prov
att det tydligen hängde ihop med balansnerven på ena örat (Méniérs).

Symptomen:

* Synnedsättning, som nu är ok
* Hjärtklappning/rusning
* Magproblem av olika sort
* Svettningar
* karusellyrsel men mestadels gungande känsla
* Illamående som kommer och går
* Dålig koncentrationsförmåga
* Dåligt mine
* Svårt förstå och läsa text

Många av symptomen ovan beror på att det Autonoma nervsystemet sätter igång

Utöver allt detta kommer den psykologiska biten in också, blev totalt antisocial
klarade inte av att jobba, var sjukskriven I ett år, även problem att tex åka handla käk.
Reagerade starkt på lukter och ljus, lysrör var ett helvete..
Depressionen och utanförskapet dök också upp..
Citera
2015-09-24, 19:27
  #12
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Så, kan alla dessa besvär enbart bero på ångest/depression eller är det solklart att hjärntumör finns med i bilden?

Kan absolut bero enbart på psyket men svårt att säga säkert utan ordentligt status och bättre anamnes.

Du har en mängd symtom utan uppenbar koppling till varandra, sett till hjärnans anatomi, osannolikt att de skulle stamma från en hjärntumör. De kan dessutom förklaras av psykiska besvär, så det är det absolut mest sannolika.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback