Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-23, 20:56
  #1
Medlem
JazzMassaks avatar
Kunde inte hitta något om detta, verken här eller i något annat skrymsle på nätet. Märkligt nog är detta tre mord jag inte har ett enda minne av, och söker därför någon som kan hjälpa mig att minnas. Vem är gärningsmannen? Vilka är brottsoffren? Hur ser livet ut för gärningsmannen ut idag? Vem var kvinnan?

Nåja,

Citat:
"...Sommarkvällen den sjunde augusti 1989 var ljummen. Det var då en 36-årig man tillsammans med sin nyfunna flickvän träffade en barndomskamrat. De båda männen drack en hel del sprit innan de fick för sig att åka till Växjö.
Kvinnan körde bilen, 36-åringen satt bredvid (GM) i framsätet och barndomskamraten hade baksätet för sig själv. Men kamraten (BO) kunde inte låta bli att hänga och klänga på kvinnan som blev irriterad och sade ifrån."

Citat:
"I bilen kom de båda männen in på en händelse som gnagne i minnet - Barndomskamraten hade året innan vittnat mot 36-åringen som då varit åtalad för mordbrand. Han misstänktes ha tänt eld på sin egen bostad men hade ändå friats i brist på bevis."

Citat:
"...Vid midnatt bad GM kvinnan att köra ut åt Hissöhållet."

Den kraftigt berusade och halvsovande BO gick ut ur bilen efter att ha anlänt till Helgasjön såg kvinnan hur GM plötsligt drog ut honom i vattnet. Först var BO så chockad att han inte hann reagera med motstånd, innan han tre meter ut från strandkanten blev nedtryckt i vattnet tills han slutade göra motstånd och luftbubblorna avtagit.

Citat:
"...Den chockade och livrädda kvinnan såg tydligt vad som hände innan hon satte sig i bilen. När 36-åringen kom tillbaka till bilen frågade kvinnnan försiktigt vad som hänt, svaret blev att det skulle hon inte bry sig om. Kvinnan fick order om att köra därifrån.."

Redan nästa morgon hittade en motionär den mördade 36-åringen vid den norra delen av Hissö.
Efter att ha blivit anhållna den 21 augusti började teorier om att mordet kunde vara ett verk av hämnd för att kamraten hade vittnat emot honom året innan florera bland poliserna. Men i brist på bevis släpptes de tillslut, både mannen och kvinnan - Efter att de både hade vittnat om att han gått ut i sjön av egen vilja. Detta vittnesmålet togs till efter att kvinnan medgivit att hon kört honom till sjön.

Citat:
"...En kollega från Helsingborg ringde och sa att han nu hade den här personen sittande hos sig misstänkt för två andra mord. Han föreslog att vi skulle åka upp till Eskiltuna där kvinnan bodde för att prata med henne ytterligare..."
"Vid det tillfället var förhållandet mellan dem sedan länge över..."
Citat:
"...Efter en stund började hon lätta sitt hjärta. Kvinnan sa att mannen som nu satt häktad i Helsingborg för andra mord hade hållit den andre under vattnet tills det slutade bubbla"

Citat:
"...Motivet till Hissödramat var enligt åklagaren att offret tidigare hade vittnat mot 36-åringen vid mordbrandsåtalet. Det kan även ha funnits svartsjuka med i bilden eftersom mannen tafsade på kvinnan under bilfärden timmarna innan mordet."

Straffet för de sammanlagt tre morden blev livstid fängelse, även om han i hovrätten friades för ett av morden i Helsingborg som istället omvandlades till grov misshandel.

GM;
Vid tiden för dådet 36 år, idag 65 år
Från Mörlunda

BO;
Vid tiden för dådet 36 år
Från Målilla
Hade ordinär kroppsbyggnad, rött skägg och rödaktigt vågigt hår.

Som sagt, vad har hänt med BO? Vem är BO? Hur har det gått för kvinnan? Vem var hon? Vilka var de andra två BO?

Källa, "Här hittades den mördade mannen vid Hissö", Smålandsposten, 2015-09-22, s. 10
Citera
2015-09-23, 21:16
  #2
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMassak
Kunde inte hitta något om detta, verken här eller i något annat skrymsle på nätet. Märkligt nog är detta tre mord jag inte har ett enda minne av, och söker därför någon som kan hjälpa mig att minnas. Vem är gärningsmannen? Vilka är brottsoffren? Hur ser livet ut för gärningsmannen ut idag? Vem var kvinnan?

Nåja,







Den kraftigt berusade och halvsovande BO gick ut ur bilen efter att ha anlänt till Helgasjön såg kvinnan hur GM plötsligt drog ut honom i vattnet. Först var BO så chockad att han inte hann reagera med motstånd, innan han tre meter ut från strandkanten blev nedtryckt i vattnet tills han slutade göra motstånd och luftbubblorna avtagit.



Redan nästa morgon hittade en motionär den mördade 36-åringen vid den norra delen av Hissö.
Efter att ha blivit anhållna den 21 augusti började teorier om att mordet kunde vara ett verk av hämnd för att kamraten hade vittnat emot honom året innan florera bland poliserna. Men i brist på bevis släpptes de tillslut, både mannen och kvinnan - Efter att de både hade vittnat om att han gått ut i sjön av egen vilja. Detta vittnesmålet togs till efter att kvinnan medgivit att hon kört honom till sjön.






Straffet för de sammanlagt tre morden blev livstid fängelse, även om han i hovrätten friades för ett av morden i Helsingborg som istället omvandlades till grov misshandel.

GM;
Vid tiden för dådet 36 år, idag 65 år
Från Mörlunda

BO;
Vid tiden för dådet 36 år
Från Målilla
Hade ordinär kroppsbyggnad, rött skägg och rödaktigt vågigt hår.

Som sagt, vad har hänt med BO? Vem är BO? Hur har det gått för kvinnan? Vem var hon? Vilka var de andra två BO?

Källa, "Här hittades den mördade mannen vid Hissö", Smålandsposten, 2015-09-22, s. 10

Detta har förut tagits upp något litet i en annan tråd här på Flashback. Minns dock inte vilken.

Fallet finns medtaget i NKK. Tyvärr minns jag inte heller här vilken årgång. Det finns en bild i detta kapitel där någon står och mäter vattendjupet där BO hittades

Eftersom GM kom från Mörlunda och BO från Målilla så kan de ev. känt varandra sedan unga år? Dessa orter ligger ju inte långt ifrån varandra.

BO har jag för mig hette P*r Måns*on. Han hade också ett öknamn som han kallades för.

Nu är det dock längesedan jag läste om den här händelsen i NKK.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-23 kl. 21:23.
Citera
2015-09-23, 22:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Detta har förut tagits upp något litet i en annan tråd här på Flashback. Minns dock inte vilken.

(FB) Nemesis Vaknar
Citera
2015-09-23, 22:38
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Nemesis vaknar.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
(FB) Nemesis Vaknar

Stort tack för den upplysningen. Har funderat men har inte kunnat komma på i vilken tråd detta togs upp.

Läste som snabbast där att BOs rätta efternamn var Thorsson.

I den tråden som persephone länkade till står det att det är i NKK årgång 1991 som finns beskrivet och på sidorna 181 - 192.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-09-23 kl. 22:44.
Citera
2015-12-21, 19:05
  #5
Medlem
JazzMassaks avatar
Det hade jag helt missat! Tack och ursäkta!
Citera
2016-10-17, 22:39
  #6
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Samtliga offer var bekanta till GM. Likt de s k Träskmorden en 20 år tidigare så begicks dessa tre mord i berusat tillstånd under en kortare period. GM är idag avliden.

Artikel om fallen: https://brottsarkivet.wordpress.com/...5/25/hamnaren/
Citera
2017-01-11, 23:48
  #7
Medlem
Ettsjutrettons avatar
GM B*ris J*sefsson (o), f. 1950, dömdes vid Helsingborgs tingsrätt den 16 november 1987 till livstids fängelse för mord i tre fall. Domen överklagades till hovrätten som justerade något i åtalspunkterna; det blev istället två mord och en grov misshandel. Livstidsstraffet stod dock fast.

B*ris J*sefsson avled år 2000. Han var då skriven på det numera nedlagda häktet Dragsgatan i Norrköping. Varför befann sig J*sefsson på häktet? Hade han avtjänat sitt livstidsstraff och satt häktad för nya brott? Och den kanske största frågan; varför avled J*sefsson på ett häkte?

Källor:
Nordisk kriminalkrönika 1991: "Nemesis vakar"
Svenska Dagbladet: "Trippelmördare dömd till livstid" 1987-11-17
Sveriges dödbok 1901-2013
Citera
2017-02-28, 11:08
  #8
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Trippelmördaren Boris Josefsson, f. 1950, var som sagt skrivet på det gamla häktet i Norrköping då han avled. Det lär vara Josefsson som uttalar sig i artikeln nedan?

Utdrag ur SvD, 1995-10-28:
Citat:
Unga brottslingar skall komma på bättre tankar - med hjälp av livstidsdömda.
I Norrköping har ett samarbetsprojekt satts igång mellan fängelse, polis, åklagare och sociala myndigheter och [sic] för att få stopp på nyrekryteringen av brottslingar.
...
Projektet går ut på att den gripne snabbt skall ta konsekvensen av sitt handlande - redan inom en vecka.
...
Direkt vid polisförhöret skall föräldrarna och socialen kopplas in. Nästa steg är att konfrontera förövaren med sitt offer, om offret vill.
...
Sedan skall brottslingen gottgöra offret eller samhället på något sätt. Efter det skall brottslingen få klart för sig vad som blir följden om den brottsliga banan fortsätter. Det är här fångarna kommer in i bilden - som avskräckande exempel.

Boris avtjänar livstidsstraff för mord och är en av dem som skall möta ungdomarna.
-När de kommer hit visar vi vad det innebär att sitta inne. Tar ut dom den romantiska föreställningen att fängelseliv är något häftigt, säger han.
När de träffar mig inser de att fängelselivet inte är något bra alternativ, säger Boris.
...
Citera
2017-03-17, 09:15
  #9
Medlem
Boris Josefsson är min kusin, ej far. För ni som har uppgifter om honom ser nog att han har en dotter med samma namn, men hon är döpt efter mig.
Och han dog inte inne i fängelset, han tog självmord står det i papper, men de är mer saker i den döden. Jag vet det mesta om honom, vet alla brott han blev dömd för, men de ska gudarna veta att de finns mer saker. Han var en farlig man, alla typ var rädda för honom, förrurom mina föräldrar o jag, men sen kom dödshot på dom flesta även dom, men inte mig, kanske för att han kände att vi var lika störda vad vet jag
Citera
2017-03-17, 09:24
  #10
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cakeraj
Boris Josefsson är min kusin, ej far. För ni som har uppgifter om honom ser nog att han har en dotter med samma namn, men hon är döpt efter mig.
Och han dog inte inne i fängelset, han tog självmord står det i papper, men de är mer saker i den döden. Jag vet det mesta om honom, vet alla brott han blev dömd för, men de ska gudarna veta att de finns mer saker. Han var en farlig man, alla typ var rädda för honom, förrurom mina föräldrar o jag, men sen kom dödshot på dom flesta även dom, men inte mig, kanske för att han kände att vi var lika störda vad vet jag
Stort tack för intressant information, cakeraj. Berätta gärna mer om denne man. Var han fri vid tiden för sin död?
Citera
2017-03-17, 09:55
  #11
Medlem
Glömde skriva att Boa föddes i Mörlunda, uppväxt där, stora sinnerstad 4, sedan som vuxen byggde han ett hus mitt emot min farfar (hans morfar), det var där han växte upp, min faster var bara 15 år då hon fick honom
Citera
2017-03-17, 10:07
  #12
Medlem
Han var inte helt fri men hade permissioner, Fråga om de ni vill veta, så svarar jag Vet inte eller om man får sätta in bild här. o hans familj är tragisk boa var 50 när han dog, hans mor hm drunknade hm när hon var 49 år, boas bror, en av dom tog självmord, han tog inte sin medicin o var schitzofren. han adopterades bort, men hans styvsyster har berättat allt om honom, jag bara träffat några ggr. o han var 42 år, sedan en bror till lever, är ordentlig, men dock har han en son som tog självmord, endast 33 år. bröderna har inte samma far, o släkten vet bara vem sista sonens far är, han som lever. Men fråga på det ni undrar över, o att tillägga, han var en härlig rolig, kramgo kusin, skratta o avgudade mina föräldrar, men så började hans drickande ta fart sen fortsatte det till narkotika. o jag har bunten med brotten, till o med mina söner säger FY FAN, sinnes sjuk. det står exakt hur han gjorde i alla brott, morden allt. o just ett mord, o jag kan inte få in det, hur min kusin, sjuk i skallen ja, men ändå min kusin, kunde han göra detta sjuka... men men varningen har jag gett mina söner, vi har samma gener, o man ska vara vaksam när man börjat dricka o verkligen vara kritisk o dom vet hur lätt de är att kliva över till nästa steg, o tyvärr överförde jag dessa gener till dom.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback