Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-23, 19:03
  #1
Medlem
Hundratusen Syrier ska enligt tidningen finansavisen kosta alltså 430 miljarder.
Sverige har just nu en en invandring på mellan 1000-2000 om dagen dvs 365000-730000 per år och ca 70% är män.


http://www.abcnyheter.no/penger/okon...liarder-kroner

http://avpixlat.info/2015/09/23/vard...jarder-kronor/


Citat:
Summen på 430 milliarder utgjør over en tredjedel av statens samlede utgifter i 2015, men disse kostnadene spres utover en levealder.
Tallet på 100.000 syriske flyktninger har Finansavisen valgt ut fra forslaget til professor Victor D. Norman om å ta imot så mange syriske flyktninger. I virkeligheten ventes minst 20.000 av dem til Norge i år. Kostnaden for årets mottak blir tilsvarende 86 milliarder kroner.

Vad tror ni om detta?
Citera
2015-09-23, 19:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Hundratusen Syrier ska enligt tidningen finansavisen kosta alltså 430 miljarder.
Sverige har just nu en en invandring på mellan 1000-2000 om dagen dvs 365000-730000 per år och ca 70% är män.


http://www.abcnyheter.no/penger/okon...liarder-kroner

http://avpixlat.info/2015/09/23/vard...jarder-kronor/

Vad tror ni om detta?

Svårt att veta om siffrorna stämmer. Men vi kan iallafall ganska tydligt se att det är väldigt stora summor och jag tror inte att Sverige ligger bättre till än Norge.

Själv tror jag att varje enskild flykting i dagsläget kostar landet Sverige ungefär 250.000 kr / år.

Ta 100.000 på det och sen givetvis kan man sträcka ut det på ett antal år i framtiden. Säg 7 år eftersom det är den tid som flertalet är arbetslösa. Sedan ska ju åtminstone hälften ha jobb sägs det.

Jag skulle vilja se den som försöker vända på det här till att det är en vinst för Sverige. Det är det inte. Vi ser redan idag hur försummat stora delar av samhället är och att stora delar av samhället går på knäna för att tillfredställa godhetspolitikernas öppna hjärtan. Det är ett oerhört stort slöseri av pengar och resurser överallt.
Citera
2015-09-23, 19:13
  #3
Medlem
Norge har ju råd (ett litet tag i alla fall), men hur ska Sverige kunna det ???????? Skrämmande summor som hamnar i ett fåtals fickor. Var erbjuden att köpa ett billigt hyreshus för länge sedan, önskar att jag gjort det och startat en flykting mottagning. Men vem kunde ana den här dåraktiga utvecklingen.
Citera
2015-09-23, 19:15
  #4
Medlem
ozznujens avatar
Det får kosta vad det vill. Huvudsaken är att vi tar hit dom iaf. Att hjälpa dom i närområdet till Syrien för en betydligt billigare peng,är ingenting annat än rasism. Så absolut inget av den varan.
Citera
2015-09-23, 19:17
  #5
Avstängd
Shyffert får sätta sig & räkna på detta så vi får korrekta siffror.
Citera
2015-09-23, 19:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Svårt att veta om siffrorna stämmer. Men vi kan iallafall ganska tydligt se att det är väldigt stora summor och jag tror inte att Sverige ligger bättre till än Norge.

Själv tror jag att varje enskild flykting i dagsläget kostar landet Sverige ungefär 250.000 kr / år.

Ta 100.000 på det och sen givetvis kan man sträcka ut det på ett antal år i framtiden. Säg 7 år eftersom det är den tid som flertalet är arbetslösa. Sedan ska ju åtminstone hälften ha jobb sägs det.

Jag skulle vilja se den som försöker vända på det här till att det är en vinst för Sverige. Det är det inte. Vi ser redan idag hur försummat stora delar av samhället är och att stora delar av samhället går på knäna för att tillfredställa godhetspolitikernas öppna hjärtan. Det är ett oerhört stort slöseri av pengar och resurser överallt.

Det har iofs talats om sju år i genomsnitt, vet inte om man kan applicera den siffran längre på dagens invandring. Fabriksarbetena blir färre iom effektivisering och allt fler arbeten inom industrin blir automatiserande. Norge har dessutom en sjunkande sysselsättningsgrad från utomvästlig invandrarbakgrund. Vilket är troligt att vi även har Sverige, vilket innebär att 430 miljarder är lågt räknat.

Citat:
Kostnaden på 4,3 millioner kroner per flyktning er beregnet ut fra at 54 prosent av dem kommer i arbeid. Det er gjennomsnittlig sysselsettingsgrad for ikke-vestlige innvandrere.
SSBs tall viser imidlertid at sysselsettingsgraden for syrere fra 2011 til nå har falt fra 43 prosent til 26 prosent, og er nå den laveste for alle innvandrergrupper.
Citera
2015-09-23, 19:36
  #7
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endumbonde
Svårt att veta om siffrorna stämmer. Men vi kan iallafall ganska tydligt se att det är väldigt stora summor och jag tror inte att Sverige ligger bättre till än Norge.

Själv tror jag att varje enskild flykting i dagsläget kostar landet Sverige ungefär 250.000 kr / år.

Ta 100.000 på det och sen givetvis kan man sträcka ut det på ett antal år i framtiden. Säg 7 år eftersom det är den tid som flertalet är arbetslösa. Sedan ska ju åtminstone hälften ha jobb sägs det.
Fast drygt 70% måste ha sysselsättning innan det blir break-even. Som det är idag så har inte ens de invandrare som levt 20 år i landet en tillräckligt hög sysselsättning för att gruppen ska bära sina egna kostnader. Även om kostnaderna successivt sjunker så finns det alltid en kostnad eftersom integrationen på arbetsmarknaden är så pass dålig.

Att invandrare har en mer fördelaktig ålderssammansättning gör också att alla kostnader ännu inte syns men i takt med att fler och fler invandrare går i pension så kommer kostnaderna att öka.
Citera
2015-09-23, 20:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Shyffert får sätta sig & räkna på detta så vi får korrekta siffror.

Haha! Ja och vi får börja leta efter andra utvägar, för sjuklövern vekar inte förstå att hela samhället kommer braka samman tids nog. Sverige är riktigt illa på det, systemkollapsen närmar sig snabbt nu.
Känns lite som att stå på bryggan sidan om Titanics kapten pekandes och skrikandes att han är på väg att köra in i ett isberg men han vägrar att lyssna på en för att man inte har rätt "värdegrund"
Citera
2015-09-23, 20:59
  #9
Medlem
Röfven har väl ett äss i rockärmen. Invandringen är helt åt helvete. Sverige kommer inte vända detta till vinst, dumma jävla politiker. Hur fan ska flyktingarna få jobb om inte svenskar kan få jobb?

Hoppas Sveriges välfärd kollapsar helt inom de kommande 10 åren så alla kan få se att det var åt helvete med att ta emot invandrarna.

Sverige är ett enda stort ghetto. Jag är absolut inte en stolt svensk.
Citera
2015-09-23, 21:57
  #10
Medlem
humpcuts avatar
Hur svårt ska det vara att sätta ihop ett gammalt hederligt business case över detta? Med best case, worst case och probable case scenario. Detta är ju helt ok att göra med t ex handikappade och sjuka så varför inte med invandrare?

Då har man iaf en till input till beslutsunderlaget förutom de moraliska aspekterna som är svårare att säga något objektivt om.
Citera
2015-09-23, 21:59
  #11
Medlem
AussieRedMans avatar
Hur skulle Sverige annars lösa problemet den åldrande befolkningen. Dessutom går minst 600 000 invandrare till jobbet varje dag. Räkna på detta så förstår ni vinsten.
Citera
2015-09-23, 22:09
  #12
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Hur skulle Sverige annars lösa problemet den åldrande befolkningen. Dessutom går minst 600 000 invandrare till jobbet varje dag. Räkna på detta så förstår ni vinsten.
Som Norge? Istället för att vräka ut sjuka summor på bidrag till invandrare kunde vi höja lönerna till sjuksköterskor, lärare mfl så de stannar o jobbar i Sverige istället för att dra till Norge.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback