Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-23, 11:33
  #1
Medlem
DN skriver: "En ny rapport har samlat historier från IS-avhoppare. 58 vittnesmål berättar om gruppens brutalitet och avhopparnas besvikelse. Nu hoppas rapportens författare att berättelserna ska avskräcka unga som vill ansluta sig till IS."

Dessa 58 avhoppare var alla hängivna supportrar till IS, nu är de sektens fiender skriver DN.

De fyra skälen till avhoppet som uppges:

1 Kampen mot Assad är inte IS huvudprioritet, utan mot andra rebellgrupper.
2 Gruppens brutalitet mot sunnimuslimer (våld mot andra grupper nämns öht inte)
3 Korruptionen bland ledare inom IS
4 Den lyxiga glamour som de hoppats på uteblev. Tråkiga sysslor, hårt liv och dammråttor.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/is-...ch-besvikelse/

Tror ni dessa vittnesmål kommer att "uppmuntra andra till att hoppa av och hejda de som vill ansluta sig"?
Citera
2015-09-23, 12:30
  #2
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
DN skriver: "En ny rapport har samlat historier från IS-avhoppare. 58 vittnesmål berättar om gruppens brutalitet och avhopparnas besvikelse. Nu hoppas rapportens författare att berättelserna ska avskräcka unga som vill ansluta sig till IS."

Dessa 58 avhoppare var alla hängivna supportrar till IS, nu är de sektens fiender skriver DN.

De fyra skälen till avhoppet som uppges:

1 Kampen mot Assad är inte IS huvudprioritet, utan mot andra rebellgrupper.
2 Gruppens brutalitet mot sunnimuslimer (våld mot andra grupper nämns öht inte)
3 Korruptionen bland ledare inom IS
4 Den lyxiga glamour som de hoppats på uteblev. Tråkiga sysslor, hårt liv och dammråttor.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/is-...ch-besvikelse/

Tror ni dessa vittnesmål kommer att "uppmuntra andra till att hoppa av och hejda de som vill ansluta sig"?
Nej, tyvärr så tror jag inte att det kommer att hjälpa ett skit mot idioterna som åker till IS. Dom har en allt för romantiserad bild av IS för att något överhuvudtaget skall fungera.

Jag hoppas dessa 58 idioter sitter på livstid nu. Dom skall fan inte se solsken igen.
Citera
2015-09-23, 12:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Nej, tyvärr så tror jag inte att det kommer att hjälpa ett skit mot idioterna som åker till IS. Dom har en allt för romantiserad bild av IS för att något överhuvudtaget skall fungera.

Jag hoppas dessa 58 idioter sitter på livstid nu. Dom skall fan inte se solsken igen.
Jag vet inte om den hemvändande 17-årige IS-lundensaren förekommer i rapporten, men han verkar vandra ute i det fria:

Just nu kan vi glädja oss åt att vi har fått vår första avhoppare som aktivt propagerar mot Islamiska staten bland radikala muslimer i Sverige. Det kan vara mycket värt.
– Det är klart att det är bra att vi har fått hem honom och att han tar avstånd, säger Fredrik Hammarbäck.


http://www.svd.se/svensk-17-aring-ho...n#xtor=AD-500-[svd]-[tf__1509]-[integration]-[aftonbladet_nyheter]-[nyheter]-[29502]

Till hans försvar ska sägas att det rör sig om ett barn...
Citera
2015-11-02, 18:35
  #4
Medlem
Stones avatar
Jag tror inte att de behöver åka ner för att lära sig. Attentaten i Israel visar hur man med kniv utför en terrorhandling. Invandrarungdomar som fortfarande har en förskönande bild av IS är säkert enklare att få till att begå terror i Sverige. De som kommer hem och har sett skiten avstår nog.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback