2015-09-22, 20:26
Medlem
Har haft problem med att mina ögon rinner extremt mycket så fort jag är ute. Ju kallare och ju mer det blåser desto värre.

Det räcker att jag cyklar 100m när det är 15 grader ute för att tårarna ska ha runnit över hela ansiktet och bak i nacken.

Det har varit så i några år. Testat alla sorters ögondroppar och allergimediciner. Undersökta tårkanaler som var helt fria.

Det svider i ögonen så fort jag cyklar (undantaget om det är över ca. 25 grader). Det i sig är inget problem men svider det så rinner det och jag ser i princip inget om jag tittar åt sidorna/upp/ner med ögonen.

Vilka andra anledningar än igensatta tårkanaler och dålig tårvätska finns det till att ögonen svämmar över? Går det att avhjälpa i de flesta fall?

Om jag uppsöker läkare, vad kommer denne då mest troligen göra när alla sorters ögondroppar/tårvätskeersättningar är testade och tårkanalerna är igensatta? Eftersom jag inte vill slösa/binda tid hos en läkare i onödan så frågar jag här först.
Citera
2015-09-22, 20:37
Medlem
Så länge ögonen inte rinner inomhus så kommer inget att göras tyvärr. Mina ögon är precis som dina.
Citera
2015-09-22, 20:40
Moderator
fredrik686s avatar
Om det blir värre av blåst så kanske det är vinddraget, har du testat någon form av glasögon så du inte får vinden rakt in i ögonen när du cyklar?
Citera
2015-09-22, 20:41
Medlem
Solarprestiges avatar
jag hade problem med rinnande näsa och ögon (främst på morgonen och även när jag t ex cyklade), och det visade sig vara mjölkallergi... och jag som brukade käka kvarg till frukost varje dag... säger inte att det är samma som du har, men det kan ju vara något lite udda som ger såna symtom.
Citera
2015-09-22, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Om det blir värre av blåst så kanske det är vinddraget, har du testat någon form av glasögon så du inte får vinden rakt in i ögonen när du cyklar?
Jo men vinddrag utsätts ju alla för som cyklar utan att deras ögon rinner som mina. Visst hjälper glasögon till viss del men det är ju inget man normalt ska behöva.
Citera
2015-09-22, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarprestige
jag hade problem med rinnande näsa och ögon (främst på morgonen och även när jag t ex cyklade), och det visade sig vara mjölkallergi... och jag som brukade käka kvarg till frukost varje dag... säger inte att det är samma som du har, men det kan ju vara något lite udda som ger såna symtom.
Intressant! Jag har björkallergi på papperet men ingen antihistamin gör någon skillnad och problemet är som minst när björkallergin borde ge sig till känna som mest så allergi tror jag tyvärr inte det är i mitt fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in