Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-22, 19:11
  #1
Medlem
Tjäna!

Jag och några grabbar ska dra oss ner till Australien, Fiji och norra ön av Nya Zeeland i november. Vi ska inte spendera mycket tid i Australien eller i Fiji.

Till poängen.. Vi kommer vara i NZ i ca 3 veckor och undrar då vad för aktiviteter man verkligen måste göra på den norra ön av NZ.
Vi tänker hyra en bil som färdmedel vilket jag förstått är det bästa.
Vi lägger helst pengar på aktiviteter än att lägga det på boende osv.

Har googlat runt än del men vill gärna ha åsikter från folk som faktiskt varit där.

Tack på förhand.
Citera
2015-09-22, 19:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolanio
Tjäna!

Jag och några grabbar ska dra oss ner till Australien, Fiji och norra ön av Nya Zeeland i november. Vi ska inte spendera mycket tid i Australien eller i Fiji.

Till poängen.. Vi kommer vara i NZ i ca 3 veckor och undrar då vad för aktiviteter man verkligen måste göra på den norra ön av NZ.
Vi tänker hyra en bil som färdmedel vilket jag förstått är det bästa.
Vi lägger helst pengar på aktiviteter än att lägga det på boende osv.

Har googlat runt än del men vill gärna ha åsikter från folk som faktiskt varit där.

Tack på förhand.

Jag skulle dra ned till Sydön. Den är bättre men om du ska stanna på Nordön Rotorua såklart Waitomo med black water rafting och staden Napier och så besöka staden Wellington och Auckland är såklart en fantastisk stad. Me like NZ. Oerhört trevliga människor när jag var där.

Men har ni bil hinner ni med både Nordön och Sydön på 3 veckor , det går färja emellan.
Citera
2015-09-22, 19:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OLDDEAR
Jag skulle dra ned till Sydön. Den är bättre men om du ska stanna på Nordön Rotorua såklart Waitomo med black water rafting och staden Napier och så besöka staden Wellington och Auckland är såklart en fantastisk stad. Me like NZ. Oerhört trevliga människor när jag var där.

Men har ni bil hinner ni med både Nordön och Sydön på 3 veckor , det går färja emellan.

Okej!

Får se vad de andra stollarna har att säga om saken! Dock så har ju ingen av dem varit där så vet ej hur mycket de har att säga i frågan.

Känns som man behöver ha en rätt så redig bil då vi är 5 pers och alla har ju rätt så stort bagage med sig. På de sidor jag varit inne på så har bilarna inte varit de största precis..
Citera
2015-09-24, 03:17
  #4
Medlem
Var där i drygt en månad, men åkte med ett bussföretag där (Kiwi Experience).

På nordön kan jag rekommendera:
Waitomo (grottorna)
Hot Water Beach
Rotorua (en natt i en Maori-by var rätt coolt, finns även forsränning och annat kul)
Hobbiton (om man är intresserad, annars lite väl dyrt)
Taupo (Tongariro Crossing framförallt)
Bay of Islands
Hade flera grymma utekvällar i Wellington och gillade staden (Auckland kunde man skippa, tyckte jag)

Med tre veckor hade jag hellre utforskat en ö i maklig takt, kanske ett kortare besök på den andra ön. Blir väldigt stressigt att hinna med båda öarna och se "allt", mycket körande.
Citera
2015-09-24, 07:26
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Jag hyrde bil och bilade enkel väg från sydön upp till nordön. Det är definitivt möjligt på tre veckor. Rå körtid från Dunedin till Auckland är ca 16h. (Självklart kör man inte raka vägen, men bara för att ge dig en idé om avstånden.)

Sydön var för mig en klart bättre upplevelse än nordön.

Några highlights på nordön var de fantastiska städerna Wellington och Auckland, "Mount Doom" från Sagan om ringen, samt det vulkaniska området kring Rotorua och Taupo. Inte så mycket mer egentligen för min del.

Helt rätt att hyra bil, och ja se till att det är en rymlig bil om ni är 5 pers plus bagage. Vi fick tag på en så kallad relocation-bil så vi fick den till ett vrakpris och fick till och med färjan betald!
Citera
2015-10-15, 21:51
  #6
Medlem
Hej!

Jag har rest runt både i Australien och på NZ.
Gillade NZ bäst för den vackra naturen.

Hyrde bil och körde runt både på Nord- och Sydön.

Kolla in min resa.
Du får kanske lite inspiration?

Ha en fin tur!

http://stalvik.se/resor-x-y/nya-zeeland-resa/
Citera
2015-12-28, 16:49
  #7
Medlem
Pulpas avatar
Slår ett slag för coromandel. Väldigt fint och enligt uppgift från några kiwis som rekomenderade det för oss är det dit kiwis själva åker på semester. Härliga kringelkroksvägar.

Dessutom gillade vi att göra det här, ligger i Rotorua
https://www.youtube.com/watch?v=QEhfQt7czJg

och när ni är där så måste ni besöka;
http://www.newzealand.com/us/article...o-and-rotorua/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2624821

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback