Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-21, 19:17
  #1
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Ja vad händer då?
Citera
2015-09-21, 19:24
  #2
Medlem
Temporarias avatar
Ingenting, en blank röst representerar inte en stol i riksdagen, det vore som om de inte röstade alls. Om det var just det du undrade över.
Citera
2015-09-21, 19:32
  #3
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporaria
Ingenting, en blank röst representerar inte en stol i riksdagen, det vore som om de inte röstade alls. Om det var just det du undrade över.

Ja precis, jag var otydlig, jag menade, att nått ganska radikalt lär ju ske i samhällsdebatten.
Citera
2015-09-21, 19:35
  #4
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Rent tekniskt räknas blanka röster i svenska riksdags-, landstings- och kommunval som ogiltiga. De redovisas numera separat, men har ingen praktiskt effekt.

I val till eu-parlamentet tror jag inte att de räknas som ogiltiga, men de påverkar inte mandatfördelningen där heller.
Citera
2015-10-07, 21:55
  #5
Medlem
hazzos avatar
Självklart ingenting. Blankröster räknas inte. Kanske någon form av signal till det politiska etablissemanget. Får ingen som helst betydelse. Politiken idag är så tondöv så de hör bara musiken från sin egen Iphone.
Citera
2015-10-07, 21:59
  #6
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Självklart ingenting. Blankröster räknas inte. Kanske någon form av signal till det politiska etablissemanget. Får ingen som helst betydelse. Politiken idag är så tondöv så de hör bara musiken från sin egen Iphone.

Det gör dom väl visst?
Citera
2015-10-07, 22:03
  #7
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Rent tekniskt räknas blanka röster i svenska riksdags-, landstings- och kommunval som ogiltiga. De redovisas numera separat, men har ingen praktiskt effekt.

I val till eu-parlamentet tror jag inte att de räknas som ogiltiga, men de påverkar inte mandatfördelningen där heller.

Stämmer detta? Det är fullkomligt moralvidrigt och demokratividrigt i så fall.
Går man in i en affär och inte hittar något man vill ha, blir man ju inte påtvingad att köpa något. Samma borde gälla för riksdagsvalen och borde också ge effekten av mandatfördelade tomma stolar.
Citera
2015-10-08, 03:20
  #8
Medlem
jagluktarketchups avatar
min hypotes: det blir omval och skulle resultatet bli detsamma så kommer de troligtvis ogiltigförklaras och så får resterande partier dela på mandaten och sedan går de hem och skrattar åt alla som tror de påverkar något genom att rösta blankt medans de försäkrat fina löner i ett par år framåt.
Citera
2015-10-08, 03:30
  #9
Medlem
kinky_Ms avatar
Händer ingenting. Blankröster räknas bara som ogiltiga och inget parti vinner eller förlorar på det.
Citera
2016-07-21, 10:13
  #10
Medlem
Iselds avatar
- Om alla röstar blankt, vad händer då?

Ja som frågan lyder.

Om alla, JA ALLA, skulle röta blankt i nästa val, vad händer då?

Hur många röster på något parti behövs för att något ska hända?

.
Citera
2016-07-21, 10:22
  #11
Avstängd
FarligPsykPatients avatar
Jag vet att det vore drömmen. Men du vet att det aldrig skulle hända, även om man skulle komma överens om det skulle det alltid finnas någon liten ondskefull djävul som förstörde allt när dom ser sin changs att sitt parti kan vinna allt med en enda röst.

Det som skulle hända om faktiskt alla röstade blankt. Det vet nog bara gudarna för det skulle aldrig hända.

Kanske blir det militärkupp?
__________________
Senast redigerad av FarligPsykPatient 2016-07-21 kl. 10:25.
Citera
2016-07-21, 13:16
  #12
Avstängd
Det skulle bli omval igen och igen ända tills någon röstade på ett parti.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback