Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-20, 14:07
  #1
Avstängd
Ivan27s avatar
Citat:
Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas.
Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna.
Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap.
Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning.

Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.
Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp.
Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv.

fyra av sju stämmer in på SD min fetning.

Lägg där till att intern kritik inte få förekomma, då kastas man ut. (Detta är även vanligt för sekter)
Idoldyrkan av ledaren (De flesta SD:are dyrkar Jimmie "Jones" Åkesson)
Att SD alltid har rätt i allt, omgivningen är "pk" och hjärntvättade av "kommunisterna" (Också typisk retorik för en sekt)


Det ska bli kul att se hur många hot jag kommer få av denna tråd. (Att hota kritiker är även typiskt sektbeteende)

SD uppfyller alltså många kriterier för att klassa som en sekt. Bör SD klassas som en sekt?
Ni som förnekar att SD är en sekt får gärna utveckla detta!
Citera
2015-09-20, 14:10
  #2
Medlem
Låter som vilket parti som helst. Kan få vara en sekt om dem vill. Bara dem gör vad dem ska.
Citera
2015-09-20, 14:12
  #3
Avstängd
Ivan27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencesson
Källa?




Pajas.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekt

Läs definition listan av professor Roy Wallis.
Citera
2015-09-20, 14:13
  #4
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
fyra av sju stämmer in på SD min fetning.

Lägg där till att intern kritik inte få förekomma, då kastas man ut. (Detta är även vanligt för sekter)
Idoldyrkan av ledaren (De flesta SD:are dyrkar Jimmie "Jones" Åkesson)
Att SD alltid har rätt i allt, omgivningen är "pk" och hjärntvättade av "kommunisterna" (Också typisk retorik för en sekt)


Det ska bli kul att se hur många hot jag kommer få av denna tråd. (Att hota kritiker är även typiskt sektbeteende)

SD uppfyller alltså många kriterier för att klassa som en sekt. Bör SD klassas som en sekt?
Ni som förnekar att SD är en sekt får gärna utveckla detta!

Jag tror att vi är förbi alla typer av invändningar mot SD. Den ständigt ökande delen av väljarna som går över till SD skiter fullständigt i om SD är en sekt eller inte.
Det enda man bryr sig om nu är att stoppa den skenande massinvandringen.
När det är gjort kan man börja bry sig.
Ingen, absolut ingen, vill stjälpa SD nu när de är så nära reellt inflytande i riksdagen.
Citera
2015-09-20, 14:13
  #5
Avstängd
Ivan27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Låter som vilket parti som helst. Kan få vara en sekt om dem vill. Bara dem gör vad dem ska.

Att förneka det uppenbara är även nåt sekter brukar syssla med.
Citera
2015-09-20, 14:18
  #6
Medlem
LS2SBs avatar
Är tråden ett försök att få SD-väljare att flytta till ett högerparti höger om SD?
Det är nämligen inte den vanliga vänsterkritik som förs fram här.
hmmm...
Citera
2015-09-20, 14:20
  #7
Avstängd
Ivan27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lestrec
Du menar som alla andra partier?

Andra partier tillåter intern kritik
Andra partier har inte idoldyrkan av ledaren
Andra partier skyller inte på att "andra gör också så" när man gör bort sig.
Andra partier utesluter inte medlemmar som inte svär trohet till ledningen.
Andra partiet ser sig inte som eliten utan förstår att folk kan tycka annorlunda.
Andra paritet har inte en rörelse på internet där allt paritet gör försvara dygnet runt.
Citera
2015-09-20, 14:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
Gillar du sekter?

Aldrig varit i närheten av någon förutom några snälla damer från Jehovas vittnen.

Med mitt "och?" menade jag vad ville du med denna tråd - du har redovisat din åsikt, helt ok, själv ser jag inget samband med sekt o SD.
Citera
2015-09-20, 14:22
  #9
Avstängd
Ivan27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Är tråden ett försök att få SD-väljare att flytta till ett högerparti höger om SD?
Det är nämligen inte den vanliga vänsterkritik som förs fram här.
hmmm...

Tron på att alla som är kritiska mot SD kommer från samma håll är även ytterliga ett bevis på att SD är en sekt.
Citera
2015-09-20, 14:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LS2SB
Är tråden ett försök att få SD-väljare att flytta till ett högerparti höger om SD?
Det är nämligen inte den vanliga vänsterkritik som förs fram här.
hmmm...

SD är inte höger.
Citera
2015-09-20, 14:26
  #11
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
Läs en tidning. läs vad SD:are skriver på flashback, så har du snart källa.

Så vi ska lita på vad miljöpartister skriver i tidningen och vad anonyma människor skriver på flashback för källa
Citera
2015-09-20, 14:33
  #12
Medlem
LS2SBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivan27
Tron på att alla som är kritiska mot SD kommer från samma håll är även ytterliga ett bevis på att SD är en sekt.

Nja, det är nog ett resultat av ett decennium med kritik från övriga sju riksdagspartier, som alla är till vänster värdegrundsmässigt. Således behöver det inte vara ett bevis för att SD är en sekt.
Personligen skulle jag välkomna kritik från högern, (riktig höger), men så länge denna kritik inte kommer från en stadig och väletablerad plattform, förblir det bara långa rop från ensamvargar.

Men som sagt, jag tror denna diskussion får återkomma när massinvandringsproblemet är tillrättalagt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback