Citat:
Ursprungligen postat av
biffrov
Detta kanske man skulle kunna använda som argument på många platser i västvärlden. Men knappast globalt. Är det ett problem för t.ex. kapitalister inom tobaksindustrin i Malawi? Eller varför inte kapitalister som verkar inom den svarta marknaden?
Jodå, faktum är att de västerländska samhällena är mer ekonomiskt fria än de flesta andra samhällen. Kolla in
den här kartan.
Malawi har en ekonomisk frihet på 5.9 jämfört
med 7.3 för
Sverige (10 är laissez-faire). På arbetsmarknaden så har Sverige 6.9 och Malawi 7.2, så ungefär samma. Kolla även in
The Ease of Doing Business Index - Malawi är på 164:e plats.
Kapitalister inom den svarta marknaden har inte samma problem, ja. Men eftersom det vanligtvis är en marknad som staten jagar en för så är det inte alla som vill gå in i den och då kommer inte alla att kunna skaffa ett jobb där. Men i vissa länder så finns det en enorm grå-svart-marknad och om staten låter den vara ifred så kommer kapitalister att kunna verka där. I
Thailand exempelvis är 65% av arbetskraften i den "informella sektorn" och det är en av anledningarna till att deras arbetslöshet legat på runt 1% de senaste tio åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
biffrov
Jag hade köpt i princip hela ditt resonemang om det hade varit så att vi hade ett samhälle med i princip orubblig full sysselsättning. Jag ser det som en omöjlighet eftersom (det historiska faktumet att) kapital koncentreras över tid, det är tydlig mekanism inom kapitalismen. Det ligger inte i kapitalisters intresse att ha full sysselsättning utan att tjäna pengar och expandera så att du kan tjäna mer pengar. Det är då mer gynnsamt för dig om man inte har en full sysselsättning eftersom du "vill ha" arbetare som måste ha ett jobb för att överleva som då också är mer villiga att acceptera dina arbetsvillkor.
Ju mer kapital (och därmed makt) som koncentreras desto längre ifrån ett samhälle med full sysselsättning lär vi alltså komma, enligt mig. När då kapital koncentreras på sådant absurt sätt som vi ser idag så möjliggör det för enskilda kapitalister att ha makt över dels staten och dels arbetare. Utan staten hade de i sin tur haft ännu större makt över arbetarna, dvs hade vi kunnat se ett potentiellt mycket värre hiearkiskt system. Historiskt så ser vi väl däremot att kapitalet använder sig av staten för att utöva makt.
Många skulle nog kalla detta konspiratoriskt vilket är fine. För mig är det hur tydligt som helst om man ser till de stora dragen av historien den nutida verkligheten av kapitalismen.
Så, du menar att av allt kapital som finns i samhället - alla tillgångar, maskiner, aktier osv - så kommer allt större andel av allt detta att ägas av en liten grupp individer. Att, säg att kapitalismen började med 100 miljoner i totalt kapital i hela samhället och tusen individer ägde 60% av alltihopa. Efter ett tag så kommer samma antal individer (kan vara deras ättlingar) att äga 70% av allt kapital. Och sedan kommer de att äga 80%, 90%, för att till slut äga 99% eller 100% av allt kapital. Eller, om jag förstår ditt resonemang korrekt, så borde din modell implicera att kapitalismen leder till att i slutändan så äger en individ allt, för varför skulle den sluta vid att en miljon personer äger 99% av allt kapital och inte 100 000? Och varför 100 000 och inte 10 000, och så vidare.
Men, om jag förstår dig rätt så menar du antingen att det finns en tendens till en
viss koncentration (och att den ökar hela tiden) eller att det finns en tendens till en
total koncentration.
Jag tror att det andra stämmer, men att den inte gäller fullt ut. Ja, kapital koncentreras till, som jag förstår det, de bästa investerarna , de som investerar i bäst produktioner, och de som är försiktigast med sina pengar (de som inte konsumerar en massa). Men så som jag ser historien så har det aldrig funnits någon konstant koncentration av alla rikedomar till vissa individers händer. Varje stort företag som någon gång blivit dominant blir till slut för stel för att kunna fortsätta innovera, det kommer alltid upp nya företag som utmanar de gamla och skapar nytt kapital. I nästan alla industrier så är dagens miljardärer helt nya personer som inte fanns för 20 år sedan:
Citat:
Ursprungligen postat av Larry Summers
When Forbes compared its list of the wealthiest Americans in 1982 and 2012, it found that less than one tenth of the 1982 list was still on the list in 2012, despite the fact that a significant majority of members of the 1982 list would have qualified for the 2012 list if they had accumulated wealth at a real rate of even 4 percent a year. They did not, given pressures to spend, donate, or misinvest their wealth.
http://econlog.econlib.org/archives/...provident.html
Och kollar man på en väldigt lång historia så märker man samma mönster: koncentrationen av kapital är relativt stabil. Detta enligt
Piketty, dessutom! (Han missar dock att dra en slutsats av det han själv hittar. Och kolla på hans datapunkter i grafen, jag utgår från att de stämmer, artikeln kritiserar honom för att missa andra datapunkter, men vi kan utgå ifrån Piketty här.) Under 200 år så har de rikaste 1% i USA ägt ca 60-80% av allt kapital, nu ligger det på 70%. I England ägde de ca 80-90% under 1800-talet och ligger nu på 70%. Dessa siffror överskattar dock problemet, om jag förstår siffrorna rätt, för 1% av en befolkning på 5 miljoner är mycket mindre än 1% av 60 miljoner, så antalet kapitalister ökar, även om procentandelen är densamma. Och det viktiga, som jag ser det, är att det finns många olika kapitalister så att de konkurrerar med varandra och kan investera i konkurrerande nya företag.
Så, jag håller med om att det finns
en inbyggd tendens inom kapitalismen för att kapital skall koncentreras, nämligen mänsklig intelligens: om man är smart så borde man bara kunna låta sin förmögenhet växa. Men det finns andra tendenser, som att det kan skapas nytt kapital genom nya företag, att rika inte är så smarta med sina pengar, att de inte ger bort det till en person (de har många barn och delar upp innehavet), o.s.v.
Alltså, företag skulle inte koncentreras till att bara bli några få som kan utnyttja arbetarna.
Och, om jag vore en kapitalist som hade kommit till den situationen, så hade jag verkligen inte "utnyttjat" arbetarna genom att inte anställa en massa. Varför skulle jag göra det? Om du själv ägde alla företag i hela Sverige, och du struntar i din humanistiska sida, och bara tänker på hur du skall kunna göra det bättre för dig själv...varför skulle du inte anställa de arbetslösa, fast till väldigt låg lön? Då finns det ju mer varor i samhället - som du kommer kunna få en lika stor del i från, så du kan bygga fler statyer över dig själv....varför skulle du inte göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av
biffrov
En annan förutsättning för att det anarkokapitalistiska systemet ska fungera är ju också att man lever i en värld med oändliga resurser vilket alla vet att vi inte gör. Det är nog ett av de största problemen jag har med högern överlag, skygglapparna för att vi lever i en värld med ändliga resurser. Visst finns det de som pratar om det, men de är försvinnande få.
Faktiskt inte. Det här är något som många säger - om det vanliga systemet oftast - men det är inget som är nödvändigt enligt anarkokapitalistisk logik. Vad det skulle innebära är att när väl resurserna är slut så skulle det finnas en gräns för hur stort och avancerat samhället skulle vara. Jag tror dock att själva påståendet är något bedrägligt, eftersom man talar om något som lika väl skulle vara sant under stenåldern som i ett framtida Coruscant eller intergalaktiskt samhälle. I båda de två samhällena skulle det, kanske, någon gång ta slut på resurser, men jag ser det som att det är något att oroa sig för tills mänskligheten nått så långt att vi kan få ut all energi som finns i solen - istället för att vi knappt får ca en googols^googol % av det idag. Och det finns tillräckligt mycket med råvaror för att vi skall kunna ta oss till det stadiet: det finns redan med
bridreaktorer tillräckligt med uran för att vi skall klara oss - med dagens reaktorer - i 12 000 år och några fysiker menar att vi skulle kunna klara oss i miljoner år. Och det är med dagens teknik! Tekniken används inte för att den är dyrare och skapar mer plutonium, men det här visar att det inte finns några kortsiktiga begränsningar för att vi skall göra om halva solen till en dyson-sphere (solkraftverk runt halva solen - så att andra halvan kan fortsätta skina på jorden

).
(Själv så ser jag mig förresten varken som höger eller vänster, då
höger-vänster-skalan är
missvisande.)