Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-18, 15:12
  #1
Medlem
Svt och tv4 har fått direktiv av regeringskansliet att mörka invandrares kriminalitet enligt en annonym källa i tv-huset?

Kan detta stämma?

https://mobile.twitter.com/SvenskFak...067904/photo/1

http://nyheteridag.se/journalistgrup...licerar-detta/

Citat:
Journalistgrupp om SD-rekord i Yougovmätning: “Ofattbart att man publicerar detta”

Citat:
SVERIGE Efter att tidningen Metro publicerade en mätning från Yougov som gav Sverigedemokraterna 27,3 procent, rasar nu flera personer i en journalistgrupp på Facebook. “Måste man publicera precis ALLA jävla opinionsundersökningar?”, frågar sig en person som är starkt kritisk till att SD-rekordet blev känt för allmänheten.

Jag tror det kan finnas stor risk för att detta stämmer, därför länkar jag även med vad en journalist grupp på facebook säger om att media presenterar ou där SD är störst.
__________________
Senast redigerad av Sorrymf 2015-09-18 kl. 15:33.
Citera
2015-09-18, 15:18
  #2
Medlem
Låter som mytbildning i stil med "Lilla saltsjöbadsavtalet"...

Ser inte riktigt vad det är att diskutera utan att ha mer på fötterna.

För övrigt nämns absolut INGET om det du påstår i nyheteridags artikel.
__________________
Senast redigerad av Grillo 2015-09-18 kl. 15:23.
Citera
2015-09-18, 15:30
  #3
Medlem
staticages avatar
Det är ju ingen nyhet direkt att media mörkar invandrar problemet,
har själv träffat en journalist som slutade på grund av att hen var tvingad att vinkla och mörka nyheter som rörde invandrare.
Citera
2015-09-18, 15:35
  #4
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Att media arbetar på nämnt sätt är ju helt klarlagt. Den springande punkten här är väl huruvida en uppmaning gått ut från regeringskansliet. Skulle inte förvåna mig. Å andra sidan, bara ytterligare ett övertramp i denna övertrampstävling..

Som att skotta skit i tidvatten, ungefär..
Citera
2015-09-18, 15:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Låter som mytbildning i stil med "Lilla saltsjöbadsavtalet"...

Ser inte riktigt vad det är att diskutera utan att ha mer på fötterna.

För övrigt nämns absolut INGET om det du påstår i nyheteridags artikel.

Du tror att det är en myt inte jag, ok. Jag tog med nyheteridags artikel för att ge en bild över hur journalister resonerar, bara därför.

Även om det inte skulle ha kommit ett direktiv från regeringskansliet så är det många saker som mörkas och vinklas av svt.
Citera
2015-09-18, 16:05
  #6
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Du tror att det är en myt inte jag, ok. Jag tog med nyheteridags artikel för att ge en bild över hur journalister resonerar, bara därför.

Även om det inte skulle ha kommit ett direktiv från regeringskansliet så är det många saker som mörkas och vinklas av svt.

Det där tror jag inte på, journalisterna vinklar efter sin egen agenda och inte för att dom har fått order uppifrån. Vad skulle en politiker tjäna på att mörka invandringsproblemen?
Citera
2015-09-18, 16:14
  #7
Medlem
Skrämmande. Riktigt skrämmande. Danmark rädda det fria debattklimatet i Sverige! Känns som att det kommer att stramas åt.

Se till att få era vänner och anhöriga att börja läsa utländsk media samt alternativ media! Att följa exempelvis nationalekonomens Tinos Sanandajis blogg är ett måste.
http://www.tino.us/

Andra förslag är The Times, Daily Express, New York Times, Washington Post, Samtiden, Nyheter idag, Jyllandsposten.
__________________
Senast redigerad av Tiranusis 2015-09-18 kl. 16:20.
Citera
2015-09-18, 16:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det där tror jag inte på, journalisterna vinklar efter sin egen agenda och inte för att dom har fått order uppifrån. Vad skulle en politiker tjäna på att mörka invandringsproblemen?

Vad politikerna skulle tjäna på detta borde ju vara ganska uppenbart sju partier är för invandring ett är det inte. Självklart springer media sjuklöverns ärenden för att sänka SD.

Det har ju visat sig innan som tex vid svts sista partiledar utfrågning med Jimmie Å där dem hade fått sina siffror från moderaterna ang kostnaden för invandringen, (har jag för mig det var?). Där den ena intervjuaren hade ett förhållande eller nära band till en moderat dessutom.

Så det försegår nog mycket skit bakom svt kulisserna.
__________________
Senast redigerad av Sorrymf 2015-09-18 kl. 16:46.
Citera
2015-09-18, 17:18
  #9
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Vad politikerna skulle tjäna på detta borde ju vara ganska uppenbart sju partier är för invandring ett är det inte. Självklart springer media sjuklöverns ärenden för att sänka SD.

Det har ju visat sig innan som tex vid svts sista partiledar utfrågning med Jimmie Å där dem hade fått sina siffror från moderaterna ang kostnaden för invandringen, (har jag för mig det var?). Där den ena intervjuaren hade ett förhållande eller nära band till en moderat dessutom.

Så det försegår nog mycket skit bakom svt kulisserna.

Du bör dock inse att det är en jävla risk att ta på regeringskansliet. Att vi har en fri, oberoende och opartisk statstelevision (på papperet) är lite av en helig ko i hela samhällsbygget. Ett mail eller ett inspelat samtal på avvägar där någon - säg en statssekreterare - ger någon form av direktiv till nån SVT-chef skulle innebära silkessnöret för vederbörande garanterat. Det skulle bli ett jävla liv, det kan jag lova dig. Även bland journalister som röstat på MP/V hela sitt liv och personligen säkert tycker att man inte bör lyfta fram invandringens avigsidor i onödan i media. Därför ser jag det som helt osannolikt att något sådant förekommit.

När det handlar om mörkning av enskilda förövare eller öht enskilda brott så bör man komma ihåg att SVT generellt har mycket mindre av den sortens nyhetsreportage än t ex Aftonbladet/Expressen eller lokaltidningarna. "Kvinna våldtagen på restaurangtoalett" letar sig förmodligen inte in i Rapporttablån oavsett om misstänkte gärningsmannen heter Fabian von Schinkenberg, Dennis Karlsson eller Ahmed Moussa.
Citera
2015-09-18, 17:21
  #10
Medlem
Både massmedia och polisen mörkar redan idag väldigt mycket kriminalitet. I stort sett ingenting rapporteras utåt om småkriminella brott som sker.

Det är nästan bara morden och kanske väpnade rån som fortfarande uppnår en 100% täckning att de rapporteras.

Alla andra kriminella gärningar är vi lyckligt ovetande om.

Det är helt enkelt så att det blivit vardag. Vi kan ta bilbränder som ett exempel. Förr i tiden rapporterade tidningarna när någon tänt på EN bil.

Sen kom en tid då det rapporterade bara när det var flera bilar som brann upp, vilket ju var uppseendeväckande då det är mycket värre än en bil.

Nu rapporteras inga bilbränder alls.

Har det slutat brinna bilar? Nej, det brinner många bilar.
__________________
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-18 kl. 17:23.
Citera
2015-09-18, 17:25
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Var länge sedan Svt var objektiva. Försök skriv något på deras tyck till som är minsta SD positivt och det raderas inom kort. Rent av löjligt att de ens fortsätter kalla sig oberoende TV.
Citera
2015-09-18, 20:45
  #12
Medlem
Svt känner nu att man måste gå ut och dementera på twitter att man styrs av regeringen.

Moderaterna hade 8år på sig att lägga ner eller minska på svt inflytande men gjorde inget. Trots att man mycket väl visste om att hela skiten är vänsterorienterad. Så varför gjorde man inget?

https://mobile.twitter.com/svt/statu...08800433082368
__________________
Senast redigerad av Sorrymf 2015-09-18 kl. 21:08.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback