2015-09-17, 19:09
Medlem
f(x)=3-e^(2x)+e^x
Behver hjlp med brjan. Vill p ngot stt bryta ut e^x men fr inte till det riktigt. Ty p frhand
Citera
2015-09-17, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baboonX
f(x)=3-e^(2x)+e^x
Behver hjlp med brjan. Vill p ngot stt bryta ut e^x men fr inte till det riktigt. Ty p frhand
Brja med att stta t = e^x. Ekvationen y = f(x) blir d y = 3 - t^2 + t. Ls ut t. Du fr d t = u(y), dr u(y) r ngot uttryck. Du har allts e^x = u(y) vilket ger x = ln(u(y)).
Citera
2015-09-17, 19:25
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
f(x)=3-e^(2x)+e^x

Utnyttja att eˣ = (eˣ) och substituera t = eˣ s fr du en andragradsekvation i t. Kvadratkompletterar du denna s kan du sedan stta tillbaka eˣ istllet fr t och d kan du bryta ut eˣ och drefter f fram inversen till funktionen.
Citera
2015-09-17, 19:36
Medlem
Jag fr d
t=3/2+Roten ur (21/4-y)
t=3/2-rotenur (21/4-y)
Hur vet jag sedan vilket t som r korrekt? Df r givet, glmde skriva det x ska vara mindre eller lika med 0. Ska man prva x vrden eftersom vi vet att e^x>0?
Citera
2015-09-17, 19:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Jag fr d
t=3/2+Roten ur (21/4-y)
t=3/2-rotenur (21/4-y)
Hur vet jag sedan vilket t som r korrekt? Df r givet, glmde skriva det x ska vara mindre eller lika med 0. Ska man prva x vrden eftersom vi vet att e^x>0?

Den andra lsningen har negativa vrden s det r den frsta som r rtt. Sedan s behver du f ut x som funktion av y, s stt in eˣ istllet fr t och sedan berknar du ln av bda sidor.
Citera
2015-09-17, 19:46
Medlem
Yes, r med p det dr sista, var bara brjan som jag hade problem med. Facit sger dock att andra lsningen r den rtta allts ln(3/2-rotenur(21/4-y))
Citera
2015-09-17, 19:52
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Yes, r med p det dr sista, var bara brjan som jag hade problem med. Facit sger dock att andra lsningen r den rtta allts ln(3/2-rotenur(21/4-y))

Det kan nog stmma, jag tnkte inte igenom det noggrant. Du kan plotta funktionen och den utrknade inversen p WolframAlpha och se sjlv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in