Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-01-26, 01:25
  #61
Medlem
Fiddlebacks avatar
TS. skulle jag vilja ha som granne.
Vi skulle bli ett bra survival team.
1. kniv måste man ha (går utmärkt att bygga spjut av trä)
2. såg
3. yxa
4. 12 mm och 20 mm borr (hand drivet)

5. lägereld plus stora stenar (som kommer att hålla värmen långt efter att elden slocknat)

6. Eftersom jakt är nödvändigt så skulle jag ha med rep .. gärna kraftiga rep ..
och ett gäng stöddiga spikar. Nu behövs enbart en träplanka , många av skogen djur är nyfikna därför utser jag ett hyfsat rakt träd , borrar hål i ena sidan av plankan 10 cm ner från ena gaveln , sedan ytterligare 10 cm nedanför dessa.

Riktar hålen uppåt mot trädkronan och trär repet genom hålen och binder fast plankan vid trädet ..
he he ... nu är det bara att spika kraftiga spikar genom plankans nederdel (obs.. inte spika fast den på trädet.. det ska liksom gå att spänna plankan utåt ifrån trädet så att det blir spänst i den när spänningen är som störst mäter man längden i gapet som blir , där sätter man en pinne för att hålla spänningen över natten , och markerar gärna med någon träbit som "hylla" för denna pinnen.

nästa dag sågar man av pinnen och sätter ett gångjärn på mitten .. sen spänner man upp plankan igen och ser till att gångjärnet viker sig neråt när någon drar i snöret man placerar på denna pinnen med gångjärnet ..

nu är fällan färdig och man behöver ej jaga ex rådjur . eller vidsvin ... man hänger bara ett äpple i snöret (i rätt höjd för ex rådjur) ... spänner upp plankan och sen är det bara att vänta några timmar ... ja sen sitter djuret fast .. rådjur i en diameter på upp till 500 meters avstånd eller mer kommer känna lukten av äpplet och vill ta det ... enkel jakt .. (obs denna fällan är ej laglig och även små barn kan fastna i den , därför endast för överlevnad). . Funkar alltid , och kan byggas för mindre vilt också.


Men man vill gärna dela med sig av sin egen kunskap när det kommer till just överlevnadskunskap ..

Ja så fortsätter man helt enkelt att bygga upp sitt överlevnads skydd eller kanske till och med en liten timmerstuga där eldstaden med de stora stenarna är i centrum.
dagarna kommer att gå , och kött det finns det gott om ... och grilla det kan man , koka kött det kan man , torka och röka kött det går det också .

Hoppas ni förstod hur jag menade.

När man gjort detta några gånger , så kommer man att märka att kraften i fällan blir så kraftig att den slår ihjäl bytet.
Därför är det viktigt att sätta fällan typ 30 - 50 meter ifrån där man är ... så hör man när fällan slår igen , och man kan då hämta djuret för att tömma på inälvor och flå det .. samt hänga upp det..
__________________
Senast redigerad av Fiddleback 2022-01-26 kl. 01:43.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback