Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-17, 17:59
  #1
Medlem
H0M3Rs avatar
I den här tråden diskuterar vi inte varför skutan sjunker utan hur man håller sig torr så länge som möjligt.

Scenario: Krig i Europa sommaren 2016, kanske till och med ett världskrig att avsluta alla världskrig.
Det finns alltså ingen el, inga importerade ekologiska produkter att snaska på, allt som vi tar för givet idag är borta.
Banditer härjar i landet med vapen och skjuter ihjäl andra människor för att ha något att äta.

The Road typ, minus allt damm..

Mina förutsättningar: Inga besparingar, lägenheten som socialen hjälper mig att betala har sedan länge getts till flyktingar.
Så jag är hemlös, frågan är dock om det är en fördel att sitta och skylta med att man lever i en lägenhet.
Min tankte är att istället bygga ett läger i skogen månaderna innan det smäller.

Så mina enda värdefulla förutsättningar är egentligen bara att jag har insikt och tid.

Jag har funderat på att sluta söka jobb, och "studera" istället.
Ta pengarna jag får av CSN och spara undan så mycket som möjligt.
Köpa mat som håller länge, kikärtor, mackrill, cocosolja, havregryn, råris..
Nu menar jag för flera tusen alltså. (Om jorden inte går under gör det mig inget att ha detta i skafferiet.)
Jag äger redan en mindre spade, yxa, högaffel, fiskespön, knivar, pannor och ganska bra med utrustning.
Det jag kan tänkas behöva är en kraftig slangbella som kan skjuta pilar, samt minst en presenning!
Jag bor redan på landet, och platsen jag tänkt slå läger vid är en liten bit bort, har ingen bil tyvärr.

Tanken är alltså att bygga ett rejält shelter med en mindre kamin där jag kan överleva en vinter.
Då de flesta kommer flysa och svälta ihjäl, så är min plan är att vänta ut kriget.
Jag tänker inte stå i de långa köerna och tigga om bröd för att sedan bli ihjälslagen.
Sånt blir för mina nära och kära, som vägrar tänka tanken, men som alltid kallar mig rädd.
Är jag rädd för att jag är förberedd? Jag erkänner min rädsla, det finns ingen skam i det som det ser ut idag.
Men att inte ens våga tänka tanken att det snart kanske inte finns Netflix eller ens mat att äta, det är ju att vara mycket räddare för verkligheten än så, inte sant?

Det är en farlig värld vi lever i, och den tar ingen hänsyn till våra behov..
Det som skrämmer mig mest är att jag tillsammans med hela svenska folket kan välja att blunda och då enkelt hamna i den lilla bubblan av trygghet igen.
Man har ju haft det så bra när man vuxit upp? Kärlek och fotboll, tv spel och komedifilmer, chips och godis, pizza och läsk.. mmmm oändligt med resurser..

Sen då? Hur i helvete kommer världen se ut när varenda människa samtidigt berövas på: Alkohol, nikotin, koffein, mat, vatten, värme, knark, medicin, bensin...
Och så kryddar vi detta med panik, ångest och rädsla över vad som händer.

Jag vet inte vad ni känner, men jag vill vara långt borta och helt ensam när det brakar loss.
Hade det inte varit för mina mamma och syster så hade jag tagit livet av mig redan.
Men nu ser jag det som en ädlare död att åtminstone försöka överleva primitivt för att sedan svälta ihjäl.
Jag är alltså medveten om att jag inte kommer klara mig länge..
Men det kan vara så att det blir bättre efter en viss tid, det vet man aldrig.
Är kriget en konstruktion så kommer det garanterat att stå upp igen framöver.

Alla råd är välkommna, och jag svara gärna på frågor om det är något ni undrar över.

Tack för att ni lyssnar!
Citera
2015-09-17, 18:24
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H0M3R
I den här tråden diskuterar vi inte varför skutan sjunker utan hur man håller sig torr så länge som möjligt.

Scenario: Krig i Europa sommaren 2016, kanske till och med ett världskrig att avsluta alla världskrig.
Det finns alltså ingen el, inga importerade ekologiska produkter att snaska på, allt som vi tar för givet idag är borta.
Banditer härjar i landet med vapen och skjuter ihjäl andra människor för att ha något att äta.

The Road typ, minus allt damm..

Mina förutsättningar: Inga besparingar, lägenheten som socialen hjälper mig att betala har sedan länge getts till flyktingar.
Så jag är hemlös, frågan är dock om det är en fördel att sitta och skylta med att man lever i en lägenhet.
Min tankte är att istället bygga ett läger i skogen månaderna innan det smäller.

Så mina enda värdefulla förutsättningar är egentligen bara att jag har insikt och tid.

Jag har funderat på att sluta söka jobb, och "studera" istället.
Ta pengarna jag får av CSN och spara undan så mycket som möjligt.
Köpa mat som håller länge, kikärtor, mackrill, cocosolja, havregryn, råris..
Nu menar jag för flera tusen alltså. (Om jorden inte går under gör det mig inget att ha detta i skafferiet.)
Jag äger redan en mindre spade, yxa, högaffel, fiskespön, knivar, pannor och ganska bra med utrustning.
Det jag kan tänkas behöva är en kraftig slangbella som kan skjuta pilar, samt minst en presenning!
Jag bor redan på landet, och platsen jag tänkt slå läger vid är en liten bit bort, har ingen bil tyvärr.

Tanken är alltså att bygga ett rejält shelter med en mindre kamin där jag kan överleva en vinter.
Då de flesta kommer flysa och svälta ihjäl, så är min plan är att vänta ut kriget.
Jag tänker inte stå i de långa köerna och tigga om bröd för att sedan bli ihjälslagen.
Sånt blir för mina nära och kära, som vägrar tänka tanken, men som alltid kallar mig rädd.
Är jag rädd för att jag är förberedd? Jag erkänner min rädsla, det finns ingen skam i det som det ser ut idag.
Men att inte ens våga tänka tanken att det snart kanske inte finns Netflix eller ens mat att äta, det är ju att vara mycket räddare för verkligheten än så, inte sant?

Det är en farlig värld vi lever i, och den tar ingen hänsyn till våra behov..
Det som skrämmer mig mest är att jag tillsammans med hela svenska folket kan välja att blunda och då enkelt hamna i den lilla bubblan av trygghet igen.
Man har ju haft det så bra när man vuxit upp? Kärlek och fotboll, tv spel och komedifilmer, chips och godis, pizza och läsk.. mmmm oändligt med resurser..

Sen då? Hur i helvete kommer världen se ut när varenda människa samtidigt berövas på: Alkohol, nikotin, koffein, mat, vatten, värme, knark, medicin, bensin...
Och så kryddar vi detta med panik, ångest och rädsla över vad som händer.

Jag vet inte vad ni känner, men jag vill vara långt borta och helt ensam när det brakar loss.
Hade det inte varit för mina mamma och syster så hade jag tagit livet av mig redan.
Men nu ser jag det som en ädlare död att åtminstone försöka överleva primitivt för att sedan svälta ihjäl.
Jag är alltså medveten om att jag inte kommer klara mig länge..
Men det kan vara så att det blir bättre efter en viss tid, det vet man aldrig.
Är kriget en konstruktion så kommer det garanterat att stå upp igen framöver.

Alla råd är välkommna, och jag svara gärna på frågor om det är något ni undrar över.

Tack för att ni lyssnar!
Hur får du tillgång till rent vatten? Kan du laga mat inomhus på kaminen (risk för förgiftning/brand?), hur sköter du hygienen? Hur skyddar du ditt matförråd från tjuvar? Hur försvarar du dig mot ev inkräktare nattetid utan att få svår sömnbrist, skaffar hund? Vad ska hunden isf äta? Håller en presenning mot orkanvindar? Vad gör du om den förstörs, kan du reparera /sy ihop den igen? Vad gör du när du behöver sjukvård / måste skaffa ev livsviktig medicin? Om hunden blir sjuk och behöver veterinärvård? Om ditt shelter brinner ner?

Bunkra upp mat en tid kan man göra, men det lär inte bli någon paradistillvaro om hela systemet brakar, dog eats dog. Frågan är om döden inte vore bättre i det läget faktiskt än att dra ut på lidandet.

Jag tror inte ditt skräckscenario kommer att inträffa.
Citera
2015-09-17, 19:55
  #3
Medlem
H0M3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bumbaclot.
Jag har några frågor av ren nyfikenhet och fascination. Du tror alltså/är säker på att det du skriver om kommer inträffa? Att det blir WW3 och allmänt kaos? Jag tänker att det händer så mycket skit hela tiden i världen, vad får dig att tro att just det här, jag tolkar det som att det är invandringsfrågan som du menar ska orsaka detta(?), att just det kommer leda till scenariot du beskriver? Du säger att du hade tagit livet av dig redan om det inte vore för familjemedlemmar, är det pga det du fruktar ska komma eller för att du mår dåligt överlag?

Skulle detta inträffa skulle då jag vara död inom kort ialf, troligen självmord. Skulle aldrig palla utan mina smärtstillande och tillhörande abstinens. Hade plundrat alla apotek, mataffärer och vapenbutiker jag kunde. Vill inte ens tänka mig att detta skulle inträffa, är redan miserabel och självmordsbenägen som det är!

Jag är säker på att samhället kommer att falla, för att sedan resa sig igen.
Jag önskar överleva tiden därimellan.

Hur det går till kan ju inte jag veta, och det här är ju ingen konspirationstråd så jag vill inte spekulera här.
Jag vet att man inte kan blåsa i en ballong hur länge som helst, oavsett vad det är för område vi talar om.
Och det känns helt enkelt naivt att tro att jag kommer kunna äta som jag gör idag, och sova varmt var natt.
Jag vill leva så självständigt som möjligt oavsett om jorden går under eller ej, är trött på människor och teknik.
Vill äga hus i skogen, odla mat, ha egen brunn, skaffa jaklicens, köpa en Kajak osv, oavsett hur det går för världen.

Min vilja att dö har varit pga andra saker, människor som dött i min närhet, brist på likasinnade, inget jobb etc.
Sen så är det klart jag själv grunnat över hur det skulle kännas att sitta själv i skogen som överlevare.
Med vetskapen att syster och mor mycket möjligt kan bli våldtagna eller vara i svält i just den stunden.

Men min syster har sagt som du, att hon hellre dör.
Och min mor vägrar acceptera och blir mest förtvivlad över att jag oroar mig.

Så dom får stå och köa för bröd bäst dom vill, jag lever som sagt utan problem med ett skafferi fullt.
Man äter ju bara upp det som är på väg att gå ut, sedan köper man nytt.
Citera
2015-09-17, 20:04
  #4
Medlem
H0M3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Hur får du tillgång till rent vatten? Kan du laga mat inomhus på kaminen (risk för förgiftning/brand?), hur sköter du hygienen? Hur skyddar du ditt matförråd från tjuvar? Hur försvarar du dig mot ev inkräktare nattetid utan att få svår sömnbrist, skaffar hund? Vad ska hunden isf äta? Håller en presenning mot orkanvindar? Vad gör du om den förstörs, kan du reparera /sy ihop den igen? Vad gör du när du behöver sjukvård / måste skaffa ev livsviktig medicin? Om hunden blir sjuk och behöver veterinärvård? Om ditt shelter brinner ner?

Bunkra upp mat en tid kan man göra, men det lär inte bli någon paradistillvaro om hela systemet brakar, dog eats dog. Frågan är om döden inte vore bättre i det läget faktiskt än att dra ut på lidandet.

Jag tror inte ditt skräckscenario kommer att inträffa.

Hur får du tillgång till rent vatten?
Jag har vatten ca 20 meter från huset jag bor i nu, och en sjö ungefär 30 meter ifrån platsen jag vill bygga läger på.
Filter har jag tänkt bygga själv, sen kokar jag vattnet i 10 minuter eller så.

Kan du laga mat inomhus på kaminen (risk för förgiftning/brand?)
Kaminen jag tänkt köpa är en bärbar modell, som jag tänkt bygga in i ett rejält shelter gjort av träd och presenningar.

Hur sköter du hygienen?
Var i min text får jag det att låta som att jag ska på semester? Jag räknar ju med att antagligen dö där ute.
Jag lär koka vatten och skura kroppen med mossa, tandborste köper jag och har med mig ut.

Hur skyddar du ditt matförråd från tjuvar?
Platsen jag vill bygga läger på är mycket gömd och svår att ta sig till, även om man är ute på jakt.

Hur försvarar du dig mot ev inkräktare nattetid utan att få svår sömnbrist, skaffar hund?
Hund hade varit något om man faktiskt hade stålar att köpa hus med brunn, egen kamin osv.
Hade jag haft pengar nog hade jag köpt mat så jag klarar mig 5 år.
Får jag slut på mat så äter jag hunden.

Håller en presenning mot orkanvindar?
Vi har inga orkaner i Sverige, jag bygger självklart ett rejält shelter.

Vad gör du när du behöver sjukvård / måste skaffa ev livsviktig medicin?
Jag dör.

Om ditt shelter brinner ner?
Jag bygger nytt eller fryser ihjäl?
Citera
2015-09-17, 20:25
  #5
Medlem
Pungsvings avatar
Kan du bli egenföretagare? Gör något enkelt som du kan, erbjud en service eller producera en produkt. Tänk till. Erbjud detta till lågt pris så du blir sysselsatt. Sätt upp lappar. Jobba svart i början. Flytta till en annan del av Sverige när du samlat ihop pengar.
Citera
2015-09-17, 20:26
  #6
Medlem
Mhm... jag håller också på att förbereda för det värsta. Jag planerar att fly till skogen, eftersom det är mycket säkrare. Just nu försöker jag samla ihop utrustning för att kunna överleva i det vilda. Jag ska beställa ett par supertåliga militärkängor, eftersom vädret kan bli jättedåligt.

Mitt tips är att du lär dig att leva på naturen runtom dig, du vet ju aldrig hur länge kriget kommer att hålla på.
Citera
2015-09-17, 22:10
  #7
Medlem
RiverStyxs avatar
Tankefelet alla "apokalyps"-survivers gör är att de funderar en massa på hur de ensamma ska klara sig undan ett undergångsscenario. De pratar om sin BOL (Bug Out Location) där de sitter med sin kamin, sina vattenreningstabletter, sina penicillinpiller och sina konservburkar. De diskuterar sin beväpning för närstrid, strid på långt håll och för jakt. Och i ett skarpt läge kommer de allra flesta av dem att dö.

De som klarar sig är de som är organiserade. Det ser man ju på vilket hemsk konflikt som helst i både nutid och historiskt. Det finns ingen anledning att tro det skulle vara annorlunda bara för att nivån på konflikten skulle vara värre. Det är milisgrupper, före detta regeringsstyrkor som militär och polis och andra sammanslutningar som kan etablera mini-samhällen i kaoset som överlever bäst. Ensam är INTE stark.

Här har ni en bra artikel som beskriver det hela:

http://exiledonline.com/war-nerd-apocalypse-never/

Det är således bättre att investera i starka sociala nätverk och i kunskap som kommer vara kritiskt avgörande (mekaniker, läkare, soldat, jordbrukare, etc.) än att gräva en bunker och lagra en massa konserver och tro man ska vandra genom Ragnarök mol allena med sitt prickskyttegevär över axeln.
Citera
2015-09-17, 22:30
  #8
Medlem
H0M3Rs avatar
Jag tar och postar några av mina favoritklipp här!
(Börjar fundera över om tråden passat bättre i "Friluftsliv och vildmark".)

https://www.youtube.com/watch?v=nifbTqpT9to

https://www.youtube.com/watch?v=PVoQN5RS21g

https://www.youtube.com/watch?v=aeN-ftbK_ro

https://www.youtube.com/watch?v=uDygpcSEsbk

https://www.youtube.com/watch?v=NGIcCRJGYug

https://www.youtube.com/watch?v=P73REgj-3UE

Och ja, jag är medveten om att jag på egen hand inte kan göra allt som görs i dessa videos.
Men det är fortfarande intressant och användbar kunskap är alltid bra att ha med sig.
Jag har för övrigt funderat på att köpa en mobil laddare som man både kan ladda med vevkraft och solljus.
Sedan köpa en stryktålig smartphone, fylla den med användbar information.
Allt från att tjuvkoppla bilar, laga motorer, identifiera ätbara växter, slakta djur osv.
Sen kanske någon app man kan översätta andra språk med, likt google translate fast tillgängligt utan internet.
Samt musik och film såklart, för att hålla sig frisk i skallen!
Citera
2015-09-17, 22:34
  #9
Medlem
Wishies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H0M3R
Jag tar och postar några av mina favoritklipp här!
(Börjar fundera över om tråden passat bättre i "Friluftsliv och vildmark".)

https://www.youtube.com/watch?v=nifbTqpT9to

https://www.youtube.com/watch?v=PVoQN5RS21g

https://www.youtube.com/watch?v=aeN-ftbK_ro

https://www.youtube.com/watch?v=uDygpcSEsbk

https://www.youtube.com/watch?v=NGIcCRJGYug

https://www.youtube.com/watch?v=P73REgj-3UE

Och ja, jag är medveten om att jag på egen hand inte kan göra allt som görs i dessa videos.
Men det är fortfarande intressant och användbar kunskap är alltid bra att ha med sig.
Jag har för övrigt funderat på att köpa en mobil laddare som man både kan ladda med vevkraft och solljus.
Sedan köpa en stryktålig smartphone, fylla den med användbar information.
Allt från att tjuvkoppla bilar, laga motorer, identifiera ätbara växter, slakta djur osv.
Sen kanske någon app man kan översätta andra språk med, likt google translate fast tillgängligt utan internet.
Samt musik och film såklart, för att hålla sig frisk i skallen!

Men för f*n, vad ska du med en smartphone till i ett SHTF-scenario till? Tror du verkligen att mobilsystemet kommer fungera vid ett samhällsammanbrott? Du är nog mer korkad än jag först trodde.
Citera
2015-09-17, 22:41
  #10
Medlem
H0M3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Tankefelet alla "apokalyps"-survivers gör är att de funderar en massa på hur de ensamma ska klara sig undan ett undergångsscenario. De pratar om sin BOL (Bug Out Location) där de sitter med sin kamin, sina vattenreningstabletter, sina penicillinpiller och sina konservburkar. De diskuterar sin beväpning för närstrid, strid på långt håll och för jakt. Och i ett skarpt läge kommer de allra flesta av dem att dö.

De som klarar sig är de som är organiserade. Det ser man ju på vilket hemsk konflikt som helst i både nutid och historiskt. Det finns ingen anledning att tro det skulle vara annorlunda bara för att nivån på konflikten skulle vara värre. Det är milisgrupper, före detta regeringsstyrkor som militär och polis och andra sammanslutningar som kan etablera mini-samhällen i kaoset som överlever bäst. Ensam är INTE stark.

Här har ni en bra artikel som beskriver det hela:

http://exiledonline.com/war-nerd-apocalypse-never/

Det är således bättre att investera i starka sociala nätverk och i kunskap som kommer vara kritiskt avgörande (mekaniker, läkare, soldat, jordbrukare, etc.) än att gräva en bunker och lagra en massa konserver och tro man ska vandra genom Ragnarök mol allena med sitt prickskyttegevär över axeln.

Jag håller helt klart med dig!
Problemet är att jag är en vuxen tonåring som inte har en krona över att lägga på något jag kan tänkas behöva.
För att bygga såna nätverk måste du själv visa att du kan vara användbar för gruppen, jag har inte ens körkort.
Och den enda personen jag vet bunkrar upp på samma sätt, skulle jag inte vilja slå ihop mig med.
Även fast han är en av de bästa människor jag träffat så vet jag att han skulle slå ihjäl mig och äta upp mig om han var tvungen att göra det.
Han har egen brunn, ett trevåninghus han byggt själv som är utformat för att hålla värmen på så lite ved som möjligt.
Värmen lagras även i stora vatten behållare han har i källaren vid kaminen, sen har han sprängt ett berg bakom huset och påbörjat ett projekt att bygga en bunker.
Den mannen har även ett kontaktnät och jag vet att han och hans barn kommer leva vidare, förutsatt att det inte kommer någon klan med AK47or och skjuter ihjäl honom.
Automatvapen har ju trots allt högre RPM än ett jaktgevär...
Citera
2015-09-17, 22:43
  #11
Medlem
H0M3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishie
Men för f*n, vad ska du med en smartphone till i ett SHTF-scenario till? Tror du verkligen att mobilsystemet kommer fungera vid ett samhällsammanbrott? Du är nog mer korkad än jag först trodde.

Förstår du inte vad det är jag skriver eller kan du inte läsa?
Jag ska fylla mobilen med information, FILER PÅ MICRO-SD!
Handböcker i PDF form, nersparade hemsidor och appar som funkar utan Internet.
Citera
2015-09-17, 23:02
  #12
Medlem
MKultra72s avatar
På skoj brukar jag tänka på detta innan jag somnar (av någon anledning får skräckscenarion mig lugn och trött, lite lagom paradoxalt.).. Mest brukar jag tänka på vad jag ska ha i ryggsäcken och hur mitt "läger" ska se ut. I mitt scenario så bor jag inte på marken utan i en trädkoja så man har bra överblick.

Vad skulle ni ha med er i en ryggsäck? Som en kul grej tänker jag fixa i ordning en sådan, och ja, mer som en kul grej än att jag kanske tror på detta scenario, men vill göra den seriös..

Någon sa tidigare att de som organiserar sig i en sån här situation är de som kommer överleva, det tror jag också.. Ensam kommer inte vara stark.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback