Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-11-23, 20:35
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Dykning runt Cancún (Mexiko) och när man ändå är där så tycker jag att man ska ta en bussresa till Chichen Itza. I Colombia bör man ta en dagsutflykt till La piedra de Guatapé om man är i krokarna av Medellin. För min nästa Colombiaresa planerar jag att besöka Leticia och ta en flodbåt till Iquitos, Peru.
Rörande dina Mexiko-tips måste jag säga att det finns mycket grymmare ställen än de rekommenderade.

Chichen Itza är bara ett kommersiellt jippo med hela "världens nya underverk". Var aldrig där själv men vad jag fått höra från andra att det är en ordentlig bussresa från Cancun och väl där får man inte ens gå upp på pyramiderna.

Ett pyramidområde att besöka i Mexiko och kan läggas som en rad på bucketlistan är Teotihuacan utanför Mexiko City. Strax över en timmes bussresa till ett område med ett flertal pyramider. Den högsta pyramiden, Solpyramiden tror jag att den hette, drygt 60-70 meter hög får man gå upp för.

För dykning/snorkling på Yucatanhalvön så skall man söka sig till Tulum för stränderna med sköldpaddor, koraller och massa fisk. Dessutom får man inte missa Cenotes som är sötvattenkällor med massa fisk och grottkomplex. Grymt att snorkla i, ännu grymmare att dyka i. Annars finns det grymma områden i Belize om man har tid med det.
Citera
2015-11-24, 17:51
  #14
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nemenhurrudu
Rörande dina Mexiko-tips måste jag säga att det finns mycket grymmare ställen än de rekommenderade.

Chichen Itza är bara ett kommersiellt jippo med hela "världens nya underverk". Var aldrig där själv men vad jag fått höra från andra att det är en ordentlig bussresa från Cancun och väl där får man inte ens gå upp på pyramiderna.

Ett pyramidområde att besöka i Mexiko och kan läggas som en rad på bucketlistan är Teotihuacan utanför Mexiko City. Strax över en timmes bussresa till ett område med ett flertal pyramider. Den högsta pyramiden, Solpyramiden tror jag att den hette, drygt 60-70 meter hög får man gå upp för.

För dykning/snorkling på Yucatanhalvön så skall man söka sig till Tulum för stränderna med sköldpaddor, koraller och massa fisk. Dessutom får man inte missa Cenotes som är sötvattenkällor med massa fisk och grottkomplex. Grymt att snorkla i, ännu grymmare att dyka i. Annars finns det grymma områden i Belize om man har tid med det.

Bästa stället för coola tempel är Palenque, gärna en måndag när inga turistbussar far dit!! Bo gärna i El Panchan just vid kanten av nationalparken..
Citera
2015-12-02, 16:11
  #15
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Sydamerika känns i mitt tycke som en gigantisk kontinent med länderna sinsemellan stora skillnader. Bockar man av följande tror jag man initialt kan vara ganska nöjd även om det finns mycket mer att se och göra.

1. Colombia-Cartagena (Vacker kolonialstad i Karibien.)
2. Venezuela-Salto Angel (Världens högsta vattenfall.)
3. Peru-Machu Picchu
4. Peru/Bolivia-Titicacasjön (Vackert inramad sjö på ca 3800m över havet.)
5. Bolivia-Salar de Uyuni (Saltöken lika stor som Skåne.)
6. Chile-Torres del Paine (Vacker nationalpark med kondorer mm.)
7. Argentina-Buenos Aires
8. Argentina/Brasilien-Iguazu (Grymt vackert vattenfall.)
9. Brasilien-Rio de Janeiro

Fanns några förslag i tråden rörande Mexiko men utan att veta om det blivit en turistfälla idag skulle jag vilja rekommendera delstaten Oaxaca med allt ifrån dess surfhålor Puerto Escondido, Zipolite till Oaxaca City och de närbelägna pyramider Monte Albán.
Citera
2015-12-08, 19:51
  #16
Medlem
bralesss avatar
Vad är aywashka? Bott i sydamerika och finner länderna intressanta, men aldrig stött på och då har jag festat mycket där!
Citera
2015-12-09, 07:34
  #17
Medlem
O.J-Kushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braless
Vad är aywashka? Bott i sydamerika och finner länderna intressanta, men aldrig stött på och då har jag festat mycket där!
Ayahuasca är en psykadelisk drog man tar med en shaman, ofta i amazonas på någon slags retreat... Inte en party drog så flödar på gatorna.
Citera
2015-12-13, 15:42
  #18
Medlem
Fan vad sugen man blir på det mesta när man läser denna tråden.
Synd att man inte har oändligt med tid och pengar.

Jag håller på och planerar min livsresa tänkte i princip resa jorden runt vara ute 1-2 år beroende lite på hur jag känner efter ett tag.
Jag tänker lägga den mesta av min tid i Sydamerika och Asien.
Jag är sugen på att se hela Sydamerika i och med att jag aldrig varit där och det verkligen skiljer sig från mycket annat jag har sätt.
Men kontinenten känns så enorm jag är rätt sugen samtliga länder då jag gillar att kryssa av länder jag besökt ser det lite som en tävling med mig själv hur många länder jag har besökt.

Men vill ju ändå inte stressa mig igenom allt, hur lång tid tycker ni är vettigt för att resa igenom Sydamerika? Vilka länder bör jag lägga krut på? Något land ni tycker jag kan hoppa eller bara lägga en väldigt kort vistelse för att säga att jag varit där?

Någon som kan tips om ett rimlig resrutt typ nerifrån och upp eller viceversa?
Det ända land jag inte är sugen på är Mexico då jag kommer spendera mycket tid där innan dess.

Tack på förhand
Citera
2016-08-10, 21:38
  #19
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Fan vad sugen man blir på det mesta när man läser denna tråden.
Synd att man inte har oändligt med tid och pengar.

Jag håller på och planerar min livsresa tänkte i princip resa jorden runt vara ute 1-2 år beroende lite på hur jag känner efter ett tag.
Jag tänker lägga den mesta av min tid i Sydamerika och Asien.
Jag är sugen på att se hela Sydamerika i och med att jag aldrig varit där och det verkligen skiljer sig från mycket annat jag har sätt.
Men kontinenten känns så enorm jag är rätt sugen samtliga länder då jag gillar att kryssa av länder jag besökt ser det lite som en tävling med mig själv hur många länder jag har besökt.

Men vill ju ändå inte stressa mig igenom allt, hur lång tid tycker ni är vettigt för att resa igenom Sydamerika? Vilka länder bör jag lägga krut på? Något land ni tycker jag kan hoppa eller bara lägga en väldigt kort vistelse för att säga att jag varit där?

Någon som kan tips om ett rimlig resrutt typ nerifrån och upp eller viceversa?
Det ända land jag inte är sugen på är Mexico då jag kommer spendera mycket tid där innan dess.

Tack på förhand
Många börjar nog i just Mexiko för att det är väldigt billiga flyg dit jämfört med andra länder på jättekontinenten. Kom själv dit för tretusen spänn.
Citera
2016-08-14, 15:49
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Många börjar nog i just Mexiko för att det är väldigt billiga flyg dit jämfört med andra länder på jättekontinenten. Kom själv dit för tretusen spänn.


Hm jag förstår, min tanke var att antingen flyga till Central/Sydamerika från Sydafrika alternativt från Usa beroende på vad som är billigast/passar bäst in i mitt reseschema.

Hade ju varit kul att få se Karibien lite också.
Citera
2016-08-26, 14:46
  #21
Medlem
Ebolakids avatar
Flyger till Cartagena om mindre än 10 dagar och förväntas vara borta till femte mars. Målet är Patagonien och sen flyga hem från BA. Kommer resa med buss och undrar därför er erfarna fb:are om detta är lite väll optimistiskt? Alltså, Colombia-Equador-Peru-Bolivia-Chile-Argentina på 6 månader.

Har en resebudget på 70k efter alla inköp av packning samt enkelbiljett till Cartagena. Är detta en budget som gör det möjligt för Galapagosöarna och liknande resor eller bör jag resa "billigt". Har även tänkt mig vandra till "the lost city" utanför Santa marta, löste dock att den är avstängs första halvan av september, något ni vet om?

Har också tankar kring Venezuela, hade varit grymt att testa dess strandliv men förstått att det är kaos för tillfället, fortfarande turistvänligt?

Reser solo men det borde inte vara några problem att hitta resekompisar på hostelen? Precis hemkommen från Amsterdam med några kompisar och där mötte vi flera solo-resenärer, antar att det blir samma i Sydamerika.

Puss
Citera
2016-08-27, 07:59
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ebolakid
Flyger till Cartagena om mindre än 10 dagar och förväntas vara borta till femte mars. Målet är Patagonien och sen flyga hem från BA. Kommer resa med buss och undrar därför er erfarna fb:are om detta är lite väll optimistiskt? Alltså, Colombia-Equador-Peru-Bolivia-Chile-Argentina på 6 månader.

Har en resebudget på 70k efter alla inköp av packning samt enkelbiljett till Cartagena. Är detta en budget som gör det möjligt för Galapagosöarna och liknande resor eller bör jag resa "billigt". Har även tänkt mig vandra till "the lost city" utanför Santa marta, löste dock att den är avstängs första halvan av september, något ni vet om?

Har också tankar kring Venezuela, hade varit grymt att testa dess strandliv men förstått att det är kaos för tillfället, fortfarande turistvänligt?

Reser solo men det borde inte vara några problem att hitta resekompisar på hostelen? Precis hemkommen från Amsterdam med några kompisar och där mötte vi flera solo-resenärer, antar att det blir samma i Sydamerika.

Puss

Gjorde själv en liknande resa i vintras, fast inte Colombia, Ecuador, Argentina, men reste runt i Brasilien-Peru-Bolivia-Brasilien under 3-månader på lite mer än halva din budget. Köpte iofs inrikesflyg ibland men det är oftast inte allt för dyrt, runt 100 dollar enkel. Bodde på både hostels och ibland hotell (främst i Bolivia-Peru pga bra priser där). Spenderade ca 2-veckor på varje plats vilket var lagom med lite 2-3 dagars turer från dessa städer till olika intressanta platser.
Tror inte din tidsram är optimistisk utan du kommer hinna med allt på den tiden utan att stressa.
Om du är flexibel i ditt ressätt så kan du leva både billigt och spendera pengar på specifika delmål som kanske kostar lite mer men blir lite bekvämare som 1:a klass biljetter på bussar så man kan vila ordentligt och på vissa middagar när man vill unna sig något.
Glöm inte att besöka regnskogen en vecka eller två, en fantastisk plats att se.
__________________
Senast redigerad av take-apart 2016-08-27 kl. 08:06.
Citera
2016-08-31, 21:34
  #23
Medlem
bludderbladders avatar
Vad jag gjort/sett som jag rekommenderar:
1 Nyår på Copacabana
2 Foz Iguazu vattenfall
3 Stränder och surf Florianopolis
4 Clasico i Uruguay
5 Party i Palermo, Buenos Aires

Vill göra/se

Boca Juniors match
Saltöknen
Titicaca
Machu Pichu
Äta ceviche i Lima
Patagonien
Åka skidor i Bariloche och Chile
Citera
2016-09-01, 17:45
  #24
Medlem
Aleopas avatar
Vinfestivalen i Mendoza, östra Argentina går inte av för hackor. Åk till Buenos Aires å häng där först. Kolla fotboll, ät stekar stora som dassalock å glid runt. Min favoritstad på kontinenten. Lik Paris med breda avenyer, cafeér och ett riktigt bra nattliv.

Ta sen bussen mot Santiago i Chile men hoppa av i Mendoza. Framåt svensk vår är det vinfestival en hel helg.

Fortsätt sen till Santiago. Åk linbana, kolla på fotboll, lär av historien (många chilenare tycker om Sverige å har på något sätt en relation till vårt land).
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2622100

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback