Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-16, 17:29
  #1
Medlem
Gambias avatar
Hej!

Inspirerad av The Bucketlist of Asien efterlyser jag nu Flashbacks bästa upplevelser och tips från Mexiko och ända ner till södra Chile.

Vad var bäst på din resa? Vilka platser och aktiviteter får man inte missa? Dela med av dig av din expertis och hjälp mig och andra framtida backpackers få ut det bästa av våra resor i området!
Citera
2015-09-16, 18:52
  #2
Medlem
Hax.Pains avatar
Tja, testa kokain i valfritt land skulle nog toppa den här listan ganska lätt
Citera
2015-09-23, 19:27
  #3
Medlem
luckylucazs avatar
Jag har besökt alla länder i området och här kommer en spontan highlight per land:

Mexiko: Bege dig "off the beaten track" i delstaten Oaxaca.
Belize: Snorkla och softa på Caye Caulker.
Guatemala: Se templena i Tikal.
El Salvador: Vandra på en aktiv vulkan.
Honduras: Softa på Bay Islands.
Nicaragua: "Sand-surfa" nedför Cerro Negro.
Costa Rica: Vandra/ziplina kring trädtoppar i regnskogen.
Panama: Segla runt San Blas-öarna.
Colombia: Trekka i kafferegionen runt Salento.
Venezuela: Puerto Colombia. Världens vackraste strand?
Guyana: Fantastiska kolonialbyggnader i Georgetown.
Surinam: Se gigantiska sköldpaddor på stranden.
Franska Guiana: Den bisarra Hmong-staden Cacao.
Ecuador: Åk tåg längs Nariz del Diablo.
Brasilien: Rio. Världens bästa stad?
Peru: Trekka Colca Canyon - dubbelt så djup som Grand Canyon.
Bolivia: Cykla Yungas Road - världens farligaste väg.
Paraguay: Gör en "full engineering tour" vid Itaipu-dammen.
Uruguay: Upplev historien och ät gott kött i Colonia.
Chile: Road trip längs Carretera Austral. Wow!!
Argentina: Se pingviner i "världens sydligaste stad" Ushuaia.
Citera
2015-09-23, 23:32
  #4
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Jag har besökt alla länder i området och här kommer en spontan highlight per land:

Mexiko: Bege dig "off the beaten track" i delstaten Oaxaca.
Belize: Snorkla och softa på Caye Caulker.
Guatemala: Se templena i Tikal.
El Salvador: Vandra på en aktiv vulkan.
Honduras: Softa på Bay Islands.
Nicaragua: "Sand-surfa" nedför Cerro Negro.
Costa Rica: Vandra/ziplina kring trädtoppar i regnskogen.
Panama: Segla runt San Blas-öarna.
Colombia: Trekka i kafferegionen runt Salento.
Venezuela: Puerto Colombia. Världens vackraste strand?
Guyana: Fantastiska kolonialbyggnader i Georgetown.
Surinam: Se gigantiska sköldpaddor på stranden.
Franska Guiana: Den bisarra Hmong-staden Cacao.
Ecuador: Åk tåg längs Nariz del Diablo.
Brasilien: Rio. Världens bästa stad?
Peru: Trekka Colca Canyon - dubbelt så djup som Grand Canyon.
Bolivia: Cykla Yungas Road - världens farligaste väg.
Paraguay: Gör en "full engineering tour" vid Itaipu-dammen.
Uruguay: Upplev historien och ät gott kött i Colonia.
Chile: Road trip längs Carretera Austral. Wow!!
Argentina: Se pingviner i "världens sydligaste stad" Ushuaia.

Tusen tack för ett mycket bra svar! Vad är det som gör Rio så bra?
Citera
2015-09-24, 07:05
  #5
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gambia
Tusen tack för ett mycket bra svar! Vad är det som gör Rio så bra?

I sig själv tycker jag att det är världens vackrast belägna storstad, omgiven av grönskande kullar och vatten. Otroligt vackra och badvänliga stränder mitt i staden, folk är trevliga, maten är god, festerna är bra, vädret är perfekt året runt, och det finns en del unika saker att hitta på såsom Favela tours.

Nackdelar: Förekommer en del brottslighet, prisnivån är relativt hög för att vara Sydamerika, vissa kan tycka att det är FÖR varmt under vintermånaderna.
Citera
2015-09-24, 12:47
  #6
Medlem
Luckylucas du verkar ju ha väldigt bra koll. Har du varit i iguazu (argentinska sidan)? Vad kan du säga om det stället? Sen undrar jag lite om andra saker att göra. Vart i Bolivia har du varit och har du mer saker att rekommendera därifrån? Typ amazonas (rurrenabaque), saker runt sucre osv. Tack på förhand
Citera
2015-09-25, 07:40
  #7
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahajo
Luckylucas du verkar ju ha väldigt bra koll. Har du varit i iguazu (argentinska sidan)? Vad kan du säga om det stället? Sen undrar jag lite om andra saker att göra. Vart i Bolivia har du varit och har du mer saker att rekommendera därifrån? Typ amazonas (rurrenabaque), saker runt sucre osv. Tack på förhand

Jag har besökt både den argentinska och brasilianska sidan av Iguazu. Det är en definitivt det mäktigaste vattenfallet jag sett, bättre än Victoria Falls i min mening. Dock är det en ganska stor investering i både tid och pengar att åka dit, och det finns inte så mycket annat att göra där än att se vattenfallet och Itaipu-dammen, så man kan egentligen fråga sig om det är värt ett besök. Åker man dit bör man se bägge sidor, och gärna ta en båttur också.

Det finns väldigt mycket att hitta på i Bolivia, för mig var höjdpunkterna ungefär i rangordning: utflykt genom Uyuni-öknen (saltöken, geysrar, varma källor, m.m.), Yungas ("världens farligaste väg"), silvergruvor i Potosi, Sucre, Cochabamba, Titicaca och dess öar, La Paz (världens högst belägna huvudstad). Har inte varit i den boliviska delen av Amazonas.
Citera
2015-09-25, 07:56
  #8
Medlem
speeeds avatar
Surfa i Costa Rica - Tamarindo Beach räknas som en av de bästa spotsen i världen.

Chilla med paraplydrinkar i Venuzuela - Isla de margaritha har helt sjukt nice stränder.

Ayahuasca retreat i Peru - Oavsett vad man tycker om droger så är det en upplevelse alla borde testa.
Citera
2015-09-25, 13:20
  #9
Medlem
Lacerdas avatar
Dykning runt Cancún (Mexiko) och när man ändå är där så tycker jag att man ska ta en bussresa till Chichen Itza. I Colombia bör man ta en dagsutflykt till La piedra de Guatapé om man är i krokarna av Medellin. För min nästa Colombiaresa planerar jag att besöka Leticia och ta en flodbåt till Iquitos, Peru.
Citera
2015-10-08, 22:22
  #10
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speeed
Ayahuasca retreat i Peru - Oavsett vad man tycker om droger så är det en upplevelse alla borde testa.
Hur potent är ayahuascan på retreatsen? Har egen erfarenhet av syra och svamp vilket jag känner mig lugn med, är däremot inte särskilt sugen på någon livsförändrande-egodöds-monstertripp för tillfället.
Citera
2015-10-24, 19:22
  #11
Medlem
Friendslayers avatar
Själv reser jag för natur så där lägger jag mina kort i de 5 länderna jag besökt.

Chile: Solnedgång i Atacamaöknen och äventyr runtom på 5k meter. Oerhört vackert. Även Valparaiso var fint, lite likt San Francisco.

Bolivia: Salar de Uyuni. Nuff said. Titicacasjön med Solens ö var en fin upplevelse.

Argentina: Iguazu fallen i norra Argentina. Även området Kring Mendoza var en upplevelse med anderna som reser sig som en vägg. Buenos Aires måste även vara med på denna listan.

Peru: Var bara på genomresa men jag hann med Lima,Macchu picchu och Cuzco. Var inte imponerad av Lima.

Brasilien: Rio med omnejd. Staden mitt i en regnskog. Var där i November vilket är försommar och det var ändå varmt som helvetet själv.

Sydamerika har så mycket mer att erbjuda och jag kommer definitivt att åka dit en 3:e gång inom en snar framtid!
Citera
2015-10-25, 12:03
  #12
Medlem
Charles26s avatar
Om du gillar mat tycker jag du ska stanna i Buenos Aires ett par dagar. Förutom det så väl kända köttet har dom en hel del annan riktigt bra mat. Mycket italienska influenser men även franska. Det görs även riktigt bra piroger (empanadas) och korv (choripan) som man kan köpa på gatan för nästan inga pengar alls. Bra vin har dom också. jag älskar BA men ärligt talat så är den väldigt europeisk. Ungefär som en blandning av Rom, Paris och Barcelona. Just fan, passa på att gå på fotboll också. Det finns många klubbar i stan. Boca Jr och River Plate är dom största.

Gillar man att festa så kan även jag tipsa om kolan (Gäller för hela kontinenten). Den är löjligt billig att köpa. Lätt att få tag i och det är som regel av väldigt god kvalitet. Trevlig resa.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2622100

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback