Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-20, 08:02
  #13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Jag har läst mycket self help och det är en princip som jag tycker sammanfattar all typ av self help: du bemästrar din kropp.

Dvs, du är chef över din kropp o den lyder dig, du lyder inte din kropp.

Detta är en suverän ideologi o argument för att unga människor inte ska börja; röka, supa, knarka eller andra saker som kan leda till beroende.

De som styrs av kroppen är alltså losers. Medans de som styr över kroppen är vinnarna.

Hur ser ni på den här tankegången??????????

Det är inte kroppen som ska bemästras isf utan viljan. Välj att inte ta droger. Allt vi gör är val, från att gå upp på morgonen till att gå och lägga oss på kvällen. Så det som krävs är alltså inte kontroll över kroppen utan kontroll över viljan. Mental styrka.
Citera
2015-09-20, 09:48
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Detta är en suverän ideologi o argument för att unga människor inte ska börja; röka, supa, knarka eller andra saker som kan leda till beroende.

De som styrs av kroppen är alltså losers. Medans de som styr över kroppen är vinnarna.

Hur ser ni på den här tankegången??????????

Man kan ju vara beroende av mycket annat också som exempelvis surfa på nätet, dataspel sin mobiltelefon, TV, runka, godis mm så man behöver ju kanske inte se ner alltför mycket på de som är beroende av tex tobak om man själv inte skulle kunna vara utan ovanstående saker i ett par månader...

Sen kanske man även kan tänka sig att miljön,var man bor, hur duktiga föräldrar man har och vilka kompisar som man umgås med betyder rätt så mycket då det gäller risken att börja röka, supa eller knarka.
__________________
Senast redigerad av Xuno 2015-09-20 kl. 09:52.
Citera
2015-09-20, 14:01
  #15
Medlem
Djamillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulhamstern
I praktisk tillämpning är det kanske rent motivationsmässigt bra med sådana viljestyrkande sagor som om übermänniskan som övervinner kroppens begär, men i filosofisk och vetenskaplig mening finns det lite utrymme för sådant om man inte inför ett väsen som står skilt från de lagar som gäller för kroppen och hjärnan. En själ skulle man kunna kalla det om man vill det.

Kroppen och hjärnan är en del av samma entitet. Det är inget motsatsförhållande mellan de två, utan de lyder båda under samma spelregler. En hjärna har lika lite verkligt självbestämmande som valfri körtel i kroppen har.

Om en dator blir tillräckligt avancerad blir den också svår att förstå sig på, men den kommer ändå alltid göra som den blivit programmerad. Intryck blir till handling helt enligt förutbestämda inlärda mönster. På samma sätt fungerar hjärnan i symbios med kroppen.

Illusionen av självbestämmande är dock rätt härlig att ha och nödvändig för att man överhuvudtaget skall fungera i vardagen.

Ja, behavioristiska och strukturalistiska teorier är dominerande i väst, men resonomangen slutar i samma stund som vetenskapen. Vilka teorier använder vi för att därefter skapa ny vetenskap?
__________________
Senast redigerad av Djamilla 2015-09-20 kl. 14:05.
Citera
2015-09-22, 04:49
  #16
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Jag bemästrar inte ens min snopp

Ha, ha, ha...det där får mig att tänka på Mahatma Gandhi som tränade sig i återhållsamhet genom att ligga naken i sängen med nakna unga kvinnor (barn???). Det slutade inte med återhållsamhet om man säger så
Citera
2015-09-22, 05:15
  #17
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Ok, men jag förstår inte vad som menas med antingen eller. Min kropp bestämmer när jag är hungrig, men det är jag som bestämmer om jag ska äta. Det blir ju i så fall ett samarbete mellan de båda viljorna om jag väljer att äta, att stilla hungern, för att gå kroppens vilja till mötes. För mig är det det bästa beslutet. Om jag väljer att inte äta, då är det jag som har kontrollen över kroppen. Måste det vara antingen eller? Eller tänker jag fel?

I övrigt förstår jag ditt resonemang när det gäller droger och beroende, att man med en stark vilja kan neka kroppens begär efter dessa.

Ja, du fångar en viktig poäng vad gäller kroppens signaler; att det både kan finnas positiva o negativa signaler eller impulser. Dvs Hungrig kan ju uppfattas som en positiv signal eftersom om vi inte äter dör vi.

Att fasta anses ju som en viljestyrka över kroppen. Att överäta kan leda till döden också.

Av min erfarenhet av selfhelp så är de som kontrollerar sin kropp; känslor, impulser m.m. mer förmögna att lyckas.
Ger man kroppen kontroll, som ex narkotika beroende, så är det mycket mycket viljestyrka som behövs för att sluta; bättre att aldrig börja; dvs aldrig ge kroppen kontrollen över dig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback