Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-08-31, 19:28
  #73
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Det är viktigt att be (kommunicera), frälsning bygger på en relation till Gud enligt bibeln.

Visst, och det har bibelanhängare all rätt till att göra för sin egen del.
Citera
2017-09-02, 09:53
  #74
Medlem
Spud-boys avatar
https://www.youtube.com/watch?v=J_ZuTP2oe04

En bön kan vara just som den som börjar 0:42 i den låten..

Men början; "YOU CAN NOT PETITION THE LORD WITH PRAYER!", har även det en stor betydelse, iaf för hur jag personligen uppfattar denna gud..
Citera
2017-09-04, 20:21
  #75
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
En bön kan vara just som den som börjar 0:42 i den låten..

Men början; "YOU CAN NOT PETITION THE LORD WITH PRAYER!", har även det en stor betydelse, iaf för hur jag personligen uppfattar denna gud..

Så vad är vitsen med "bön"? Skall bön ses från ett underkastelstelses-/predestinations-teologisk perspektiv?

I så fall: Legitimera gärna dessa teologiska modeller (på relevant tråd).
Citera
2017-09-09, 20:55
  #76
Medlem
Spud-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så vad är vitsen med "bön"? Skall bön ses från ett underkastelstelses-/predestinations-teologisk perspektiv?

I så fall: Legitimera gärna dessa teologiska modeller (på relevant tråd).

Jag är inte säker på vad du menar.. Men, ja, jag antar det, att det kan vara vad som helst..

En jägare, t.ex, kan ju avlägga en liten bön, då han fällt ett byte - tackar gud för att han får en gåva från moder jord.. Typ så..
Citera
2017-09-10, 00:24
  #77
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
Men, ja, jag antar det, att det kan vara vad som helst..

Också min poäng.
Citera
2017-09-10, 03:22
  #78
Medlem
Spud-boys avatar
När dom gamla indianerna rökte "fredspipa", så trodde dom att röken förde bönen med sig till gud. Dom kastade även en speciell ört på elden, för samma ändamål..
Citera
2017-09-10, 10:22
  #79
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spud-boy
När dom gamla indianerna rökte "fredspipa", så trodde dom att röken förde bönen med sig till gud. Dom kastade även en speciell ört på elden, för samma ändamål..

Whatever.

Med tillräcklig entusiasm och tillräcklig självhypnagogisk teknik kan dom flesta 'gudar' kontaktes.
Citera
2017-09-10, 15:56
  #80
Medlem
Varför pratar inte Gud med flera personer samtidigt? På det sättet skulle det vara lättare att verifiera att man verkligen hört/förstått rätt.
Citera
2017-09-11, 22:08
  #81
Medlem
Tubbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Varför pratar inte Gud med flera personer samtidigt? På det sättet skulle det vara lättare att verifiera att man verkligen hört/förstått rätt.

Det gör ju Gud ibland. Tänker här på att det så kallade solmiraklet i Fatima år 1917 som uppfattades av tiotusentals personer, däribland ateister. Med kameror. Vad tänker du om det?
Citera
2017-09-12, 00:46
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Det gör ju Gud ibland. Tänker här på att det så kallade solmiraklet i Fatima år 1917 som uppfattades av tiotusentals personer, däribland ateister. Med kameror. Vad tänker du om det?
Så vad sade Gud den dagen? Och var det något viktigt, som har gjort världen bättre?
Hur verifierades det att det var Gud?
Har dom en annan sol där, eller såg alla människor detta?
Då tror du alltså på alla liknande historier, där flera personer sett samma fenomen? Eller har du någon metod för att ta reda på vilka som är sann?
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback