Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-07, 11:57
  #121
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker man bör fixa chatt för speciella tillfällen, tex partiledar debatter, oscarsgalan. har ju funnits nyårschattar. Temporära chattar för speciella tillfällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Cytopoi
Låter som en bra idé.
Mjo, men lite så är det ju nu i vissa delforum (TV: Melodifestival, Sport: Matchprat etc.), när det startas "chat-trådar" utan postcount och lite högre i tak vad gäller kravet på OnT
Citera
2016-11-25, 22:34
  #122
Medlem
trasens avatar
Fan vad tråkigt att drog chatten har lagt ner.. Hade många roliga kvällar där påverkad av droger..
Citera
2016-11-30, 11:39
  #123
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Tycker man bör fixa chatt för speciella tillfällen, tex partiledar debatter, oscarsgalan. har ju funnits nyårschattar. Temporära chattar för speciella tillfällen.

Något sådant är givetvis fullt möjligt om viljan finns.

En webbaserad klient mot en tredjepart som skapar "rum" (som vanligt vid /join i IRC mao) vid request samt använder användarens namn som namn med ett prefix eller ett suffix. Ett exempel på en webbaserad klient som kan göra allt detta är node-irc men en drös andra finns givetvis också, men det finns ännu simplare alternativ för någon med ganska simpla kunskaper inom JavaScript och lite AJAX.

Viktigt är dock att man ansluter mot en tredjepart som har stöd för saker som att maska IP-adresser och annat om man nu inte vill routa trafik via Flashbacks servrar (med alla pro's and con's som det innebär). Om jag förstått problematiken med Flashbacks egna IRC var underhållet en av de saker som gjorde det hela drygt att drifta. Ansluter man istället mot en tredjepart (finns gott om dessa) så kommer man runt det. Om man dessutom gör det mer användarvänligt så att folk kan gå in och diskutera specifika trådar, där detta anses nödvändigt, har man också ett case där det hela i sig är mer än att bara ha en IRC där folk kan prata om allt möjligt. Jag skulle vilja påstå att nyttan blir betydligt högre med ämnesspecifika rum av temporär karaktär.

Ett grovt flöde skulle kunna se ut så här:

1. Moderator skapar rummet #fb_Flashback_irc_laggs_ner (via någon inbyggd funktion)
2. Moderator utfärdar varning om chattande och refererar till #fb_Flashback_irc_laggs_ner
3. Användare klickar på #fb_Flashback_irc_laggs_ner varpå den tas vidare till en sida som innehåller klienten
4. Användaren ansluts automatiskt till rummet, dess användare görs om till t ex 'sinewave_57481' (det sista är ett slumpat nummer för att komma runt att användaren A har samma namn som användaren B som redan är ansluten till servern etc)

Notera grovt flöde.
Citera
2016-12-25, 00:04
  #124
Medlem
Underkasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trasen
Fan vad tråkigt att drog chatten har lagt ner.. Hade många roliga kvällar där påverkad av droger..



Mycket tråkigt! Härligt folk som hängde där. Brukade lira nån MP Mod av Halo med ett par stycken.

Kul om den skulle dyka upp på nytt i framtiden.
Citera
2021-03-31, 20:31
  #125
Medlem
1800KELLYs avatar
Bara jag som saknar IRC:en? Finns det något liknande i dagsläget?
Citera
2021-04-17, 21:22
  #126
Medlem
Trixtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1800KELLY
Bara jag som saknar IRC:en? Finns det något liknande i dagsläget?

Det finns väl inget som hindrar att man startar en inofficiell Flashback-kanal på något annat IRC-nätverk, om intresset finns. Själv var jag en gång i tiden flitig användare av IRC, men det var många år sedan. De flesta har nog vuxit ifrån det, och det blev aldrig så stort hos kommande generationer.
Citera
2021-04-27, 22:40
  #127
Medlem
1800KELLYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Det finns väl inget som hindrar att man startar en inofficiell Flashback-kanal på något annat IRC-nätverk, om intresset finns. Själv var jag en gång i tiden flitig användare av IRC, men det var många år sedan. De flesta har nog vuxit ifrån det, och det blev aldrig så stort hos kommande generationer.
Tror kanske jag kände mig lite nostalgisk när jag skrev sist bara.

Fast vore ändå intressant att veta om det finns folk som fortfarande använder IRC....dock verkar intresset rätt svalt här i tråden..? Kanske är det så att intresset är svalt här just pga. att alla skriver på IRC istället?

Jag har ingen aning och egentligen är det skitsamma.
Citera
2021-07-21, 03:34
  #128
Medlem
TinyNuffes avatar
Jag kan kanske med egen erfarenhet säga att Discord i sin helhet tog över väldigt mycket av användandet från Vent, ts3 osv.

Men känslan från #IRC finns inte där, du använder det i princip endast för att posta Memes och dyligt.

Var förmodligen för okunning och hade inget genuit intresse när #IRC var som störst. Ångrar att jag inte hade mer intresse!

men men, kanske får turen att uppleva den gamla tiden nån gång..
Citera
2022-05-07, 20:29
  #129
Medlem
AberKruxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TinyNuffe
Jag kan kanske med egen erfarenhet säga att Discord i sin helhet tog över väldigt mycket av användandet från Vent, ts3 osv.

Men känslan från #IRC finns inte där, du använder det i princip endast för att posta Memes och dyligt.

Var förmodligen för okunning och hade inget genuit intresse när #IRC var som störst. Ångrar att jag inte hade mer intresse!

men men, kanske får turen att uppleva den gamla tiden nån gång..

Det var en fantastisk tid

På 90talet satt vi med uppringda modem och chattade på irc. Så simpelt men ändå avancerat.
Citera
2023-08-30, 00:32
  #130
Medlem
Man kan ju fortsätta chatta på valfri IRC-klient. Det finns ju ex. en Flashback kanal här:
https://webchat.quakenet.org/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback