2015-09-14, 17:41
Medlem
Tjena!

För någon dag sedan så flög jag runt och filmade med min drönare. Jag flög runt i området där jag bor, efter några minuter så hörde jag att någon visslade och skrek någonting. Jag kollade runt och såg att min granne stod utanför min tomt.

Jag gick fram till honom och frågade vad han ville. Han var väldigt förbannad för att jag hade råkat flyga över hans hus. Han sade att det var mot lagen och att jag inte få filma uppe i luften. Jag stod på mig och sa att jag får filma hur mycket jag vill, bara jag inte står inne på din tomt och filmar, för då står jag inte på allmän plats längre. Men utanför din tomt får jag filma hur mycket jag vill.

Jag undrar om det är tillåtet för mig att flyga runt med min drönare och filma runt om kring mitt område, eller är det olagligt?
Enligt drönarkartan så är det helt fritt fram att flyga vart jag vill i min stad.

Tack på förhand!!
Citera
2015-09-14, 17:56
Medlem
Olika personer använder samma begrepp för att beskriva olika saker och konflikt uppstår.

Har du flugit modellflyg med full kontroll med farkosten inom synhåll och uppsikt så är det inte en "drönare" du flugit även om den kanske sålts som sådan.
Då är det inget otillåtet alls med att flyga över grannens tomt såvida du inte gör det på ett farligt eller ur flyghänseende störande sätt. Alltså ingen skillnad om farkosten hetat helikopter eller flygplan och haft kamera ombord.

Skulle det vara så att du programmerar farkosten att flyga en rutt utom synhåll så du inte har direkt manöverkontroll så är det en tillståndspliktig drönare, det krävs då tillstånd oavsett var du flyger.

Publicering av bildmaterial kan möjligtvis försvaret ha något att anmärka på om det kan anses vara fara för rikets säkerhet att sprida information om landskapet från ovan, annars ska det betydligt mycket mer till för att bli kränkande fotografering.
Eventuell publicering av materialet är en helt skild fråga och hanteras isåfall om och när så skett.
Citera
2015-09-14, 18:00
Medlem
https://www.transportstyrelsen.se/sv...uftfartyg-UAS/
Citera
2015-09-14, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskarEkbeck
Tjena!

För någon dag sedan så flög jag runt och filmade med min drönare. Jag flög runt i området där jag bor, efter några minuter så hörde jag att någon visslade och skrek någonting. Jag kollade runt och såg att min granne stod utanför min tomt.

Jag gick fram till honom och frågade vad han ville. Han var väldigt förbannad för att jag hade råkat flyga över hans hus. Han sade att det var mot lagen och att jag inte få filma uppe i luften. Jag stod på mig och sa att jag får filma hur mycket jag vill, bara jag inte står inne på din tomt och filmar, för då står jag inte på allmän plats längre. Men utanför din tomt får jag filma hur mycket jag vill.

Jag undrar om det är tillåtet för mig att flyga runt med min drönare och filma runt om kring mitt område, eller är det olagligt?
Enligt drönarkartan så är det helt fritt fram att flyga vart jag vill i min stad.

Tack på förhand!!

Alltid när jag flyger så ser jag alltid till att jag kan se drönaren med mina egna ögon. Jag har aldrig flugit så långt bort att jag inte kan se den.

Så jag får alltså flyga hur mycket jag vill runt i mitt område om jag har sikt på farkosten?
Citera
2015-09-15, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskarEkbeck
Alltid när jag flyger så ser jag alltid till att jag kan se drönaren med mina egna ögon. Jag har aldrig flugit så långt bort att jag inte kan se den.

Så jag får alltså flyga hur mycket jag vill runt i mitt område om jag har sikt på farkosten?

Och har direkt manöverkontroll och inte flyger farligt eller störande.. t ex full fart mot någons fönster för att väja i sista stund eller kör nitromotor mitt i natten.
Citera
2015-09-15, 08:11
Bannlyst
inget att bry sej om TS bara att köra på , drönare är roliga maskiner ...............
Citera
2015-09-15, 09:34
Medlem
anjoh66s avatar
Vi testar i juridik så kanske lagvrängarna kan svara på om det är olagligt eller inte.

Hobby --> Juridik
/Moderator
Citera
2015-09-15, 09:46
Medlem
awestbys avatar
Har du bara flugit över så är det helt lagligt. Har du därimot flugit över hans tomt med uppsåt att filma din granna från ovan då kan det tolkas som att du kränker hans integritet.

Så båda ni har fel och rätt.
Citera
2015-09-15, 10:27
Medlem
Liknande ärende:

http://www.expressen.se/gt/filmade-s...onare--anmals/

Kan inte hitta någonstans att det lett till någon påföljd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in