Citat:
Ursprungligen postat av
OskarEkbeck
Tjena!
För någon dag sedan så flög jag runt och filmade med min drönare. Jag flög runt i området där jag bor, efter några minuter så hörde jag att någon visslade och skrek någonting. Jag kollade runt och såg att min granne stod utanför min tomt.
Jag gick fram till honom och frågade vad han ville. Han var väldigt förbannad för att jag hade råkat flyga över hans hus. Han sade att det var mot lagen och att jag inte få filma uppe i luften. Jag stod på mig och sa att jag får filma hur mycket jag vill, bara jag inte står inne på din tomt och filmar, för då står jag inte på allmän plats längre. Men utanför din tomt får jag filma hur mycket jag vill.
Jag undrar om det är tillåtet för mig att flyga runt med min drönare och filma runt om kring mitt område, eller är det olagligt?
Enligt drönarkartan så är det helt fritt fram att flyga vart jag vill i min stad.
Tack på förhand!!
Alltid när jag flyger så ser jag alltid till att jag kan se drönaren med mina egna ögon. Jag har aldrig flugit så långt bort att jag inte kan se den.
Så jag får alltså flyga hur mycket jag vill runt i mitt område om jag har sikt på farkosten?