Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-14, 16:41
  #1
Medlem
Aggrovators avatar
Just nu pågår det en renovering av badrummet i lägenheten jag hyr då det tydligen uppstått en fuktskada. Således skulle jag få ett "nytt" badrum, men antar att jag kommer få ha samma badkar, handfat etc då allt står kvar och skräpar inne i lägenheten tills vidare...

För 5 dagar sedan kom hantverkare och rev hela badrummet, bilade i golvet då det är kring golvbrunnen skadan uppstått. Nu står det en avfuktare och tuggar och ska så göra i ungefär en veckas tid. Har ingen möjlighet att duscha, gå på toaletten kan jag göra men får spola manuellt med en hink vatten, den sitter inte fast heller så man får verkligen se upp. Kan heller ej använda min tvättmaskin, men det går ju såklart att använda den gemensamma tvättstugan.

Pratade med bostadsföretaget jag hyr av och de sa i korta drag att det är mitt eget problem men att jag är välkommen att ansöka om hyresreducering, förslagsvis när renoveringen är färdig. Är väldigt nyfiken på hur stor reducering det kan röra sig om? En bekant gissade på ca 14-15%, vilket knappt handlar om 600 kr i mitt fall. Avfuktaren som står på 24/7 är inkopplad på min el, således kommer jag själv få betala den räkningen. Är det rimligt? Bör jag begära en större reducering? Jag har liksom inget badrum, ganska frustrerande. Det står badkar, tvättmaskin och diverse annat skrot i hallen, vardagsrum osv är ju ett ganska störande inslag. Känner ingen i området jag kan låna badrum av, och att lösa in mig på badhuset etc är uteslutet då det både är dyrt och omständigt då det ligger en bra bit från hemmet.

Tack på förhand
Citera
2015-09-14, 18:56
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Just nu pågår det en renovering av badrummet i lägenheten jag hyr då det tydligen uppstått en fuktskada. Således skulle jag få ett "nytt" badrum, men antar att jag kommer få ha samma badkar, handfat etc då allt står kvar och skräpar inne i lägenheten tills vidare...

För 5 dagar sedan kom hantverkare och rev hela badrummet, bilade i golvet då det är kring golvbrunnen skadan uppstått. Nu står det en avfuktare och tuggar och ska så göra i ungefär en veckas tid. Har ingen möjlighet att duscha, gå på toaletten kan jag göra men får spola manuellt med en hink vatten, den sitter inte fast heller så man får verkligen se upp. Kan heller ej använda min tvättmaskin, men det går ju såklart att använda den gemensamma tvättstugan.

Pratade med bostadsföretaget jag hyr av och de sa i korta drag att det är mitt eget problem men att jag är välkommen att ansöka om hyresreducering, förslagsvis när renoveringen är färdig. Är väldigt nyfiken på hur stor reducering det kan röra sig om? En bekant gissade på ca 14-15%, vilket knappt handlar om 600 kr i mitt fall. Avfuktaren som står på 24/7 är inkopplad på min el, således kommer jag själv få betala den räkningen. Är det rimligt? Bör jag begära en större reducering? Jag har liksom inget badrum, ganska frustrerande. Det står badkar, tvättmaskin och diverse annat skrot i hallen, vardagsrum osv är ju ett ganska störande inslag. Känner ingen i området jag kan låna badrum av, och att lösa in mig på badhuset etc är uteslutet då det både är dyrt och omständigt då det ligger en bra bit från hemmet.

Tack på förhand

Se exempel på nyckeltal nedan.

http://www.hemhyra.se/riks/sa-mycket...in-hyra-sankas
Citera
2015-09-14, 21:19
  #3
Medlem
woofers avatar
Elen till avfuktaren skall du absolut inte behöva betala så den är det fullt rimligt att du begär ersättning för. Nu är det ju inga jättebelopp men ändå. Säg att den drar 1kw och står på dygnet runt i en vecka och elen kostar dig 1kr per kwh. Då kommer den att kosta 168:- i el. Ingen jättesumma men värt att ta med i ditt sammlade krav om hyresnedsättning.
Citera
2015-09-14, 21:45
  #4
Medlem
Aggrovators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iniquity.
Se exempel på nyckeltal nedan.

http://www.hemhyra.se/riks/sa-mycket...in-hyra-sankas

Tack! Alltså om jag inte är helt idiot är det alltså 15% som gäller då....?

Reflektioner kring detta? Känns lite som en hån, speciellt när jag redan har det kämpigt med hyra. Men det är jag ju enbart mitt eget fel ...

Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Elen till avfuktaren skall du absolut inte behöva betala så den är det fullt rimligt att du begär ersättning för. Nu är det ju inga jättebelopp men ändå. Säg att den drar 1kw och står på dygnet runt i en vecka och elen kostar dig 1kr per kwh. Då kommer den att kosta 168:- i el. Ingen jättesumma men värt att ta med i ditt sammlade krav om hyresnedsättning.

Tack för tipset, det ska jag definitivt försöka med
Citera
2015-09-14, 22:15
  #5
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aggrovator
Tack! Alltså om jag inte är helt idiot är det alltså 15% som gäller då....?
Jag får det till 25% nedsättning. "Dusch/Badkar, duschmöjligheter saknas helt 25%"
Citera
2015-09-29, 17:32
  #6
Medlem
Aggrovators avatar
Tack för tidigare svar...

Nu har renoveringen pågått i snart 20 dagar och det har inte hänt ett jävla skit egentligen. Börjar bli frustrerad på riktigt. Har en operation inbokad nästa vecka och kommer efter den vara i ännu större behov av ett badrum.

Förstår att avfuktaren måste få göra sitt så att det torkar upp ordentligt innan de börjar lappa ihop allt, men nu har det sagts i ungefär en vecka att den "är färdig i övermorgon" eller liknande. Blev lovad innan helgen att mattläggaren skulle komma i måndags. Föga förvånande syns han fortfarande inte till och ingen har hört av sig.

Antar att det här är vanligt förekommande, alltså att förhala arbetet? Effektiv arbetstid hittills kan inte vara mer än en dags arbete, max. Det är ingen överdrift från min sida, snarare tvärtom. Förutom dagen då renoveringen påbörjades så har det inte varit en hantverkare här längre än ~30 minuter åt gången. Lämnar titt som tätt då det "ska hämtas utrustning", fel i att ta med den från första början? Eller kan det möjligen sitta i något helt annat? T.ex milersättning?

Är detta normalt? Ska det verkligen ta så lång tid? Har hantverkarna fullt upp på annat håll och prioriterar det jobbet? Känns väldigt skumt hela grejen bara...

Mvh
Citera
2015-09-29, 21:26
  #7
Medlem
killawifes avatar
När de kom för att göra stambyte i huset jag bor i och rev väggen i mitt badrum så skulle det ta en vecka. Efter tre år har de fortfarande inte varit och kopplat in vattnet eller satt upp nån våtrumsmatta. Vad kan man få för ersättning för det?
Citera
2015-09-29, 23:28
  #8
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När de kom för att göra stambyte i huset jag bor i och rev väggen i mitt badrum så skulle det ta en vecka. Efter tre år har de fortfarande inte varit och kopplat in vattnet eller satt upp nån våtrumsmatta. Vad kan man få för ersättning för det?

Var bor du? En slum-lord i Bronx?
Citera
2015-09-30, 04:07
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Elen till avfuktaren skall du absolut inte behöva betala så den är det fullt rimligt att du begär ersättning för. Nu är det ju inga jättebelopp men ändå. Säg att den drar 1kw och står på dygnet runt i en vecka och elen kostar dig 1kr per kwh. Då kommer den att kosta 168:- i el. Ingen jättesumma men värt att ta med i ditt sammlade krav om hyresnedsättning.
Bara överföringsavgiften är 27öre per kwh för mig så slutkostnadne är mer än 1kr per kwh.
Citera
2015-09-30, 12:41
  #10
Moderator
Tystnads avatar
Du skall kräva ersättning eller avdrag på hyran helt klart, vet dock inga belopp.

Att dom inte påbörjat något beror precis som du säger själv på att fukten inte har gått ur.
All fukt måste ur golvet väggar innan man kan börja återställa.
Är det riktigt stora vattenskador så är en veckas avfuktning inte tillräckligt, det beror också på hur bra avfuktaren är, räkna med minst två veckors avfuktning.
Citera
2015-09-30, 12:55
  #11
Medlem
Aggrovators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Du skall kräva ersättning eller avdrag på hyran helt klart, vet dock inga belopp.

Att dom inte påbörjat något beror precis som du säger själv på att fukten inte har gått ur.
All fukt måste ur golvet väggar innan man kan börja återställa.
Är det riktigt stora vattenskador så är en veckas avfuktning inte tillräckligt, det beror också på hur bra avfuktaren är, räkna med minst två veckors avfuktning.

Kommer självklart yrka på någon form av ersättning, men det är ingen idé att börja tjafsa om det förrän renoveringen är överstökad. Just nu är det sista jag tänker på ersättning, vill bara ha mitt jävla badrum. Mellanöstern-temat som just nu präglar badrummet är inget för mig...

Fukten har säkerligen gått ur vid det här laget. Eftersom jag får tömma avfuktaren själv så ser jag tydligt att den inte fångar upp lika mycket fukt som tidigare. Den har stått på i 20 dagar nu så jag är rätt övertygad om att det är så färdigt det kan bli.

Fuktskadan uppstod i och med att golvbrunnen spruckit. Från och med att det upptäcktes passerade ca 3 månader innan man påbörjade åtgärd. Mig veterligen är det illa, men ingen megasuperskada som ska ta hur lång tid som helst att reparera?

Hantverkarna själva har sagt att avfuktningen är färdig och man skulle börja i måndags. Nu är det onsdag och det är fortfarande ingen som dykt upp eller ens hört av sig. Sitter just nu och försöker få tag i någon som kan besvara mina frågor.
__________________
Senast redigerad av Aggrovator 2015-09-30 kl. 13:24.
Citera
2015-10-02, 17:50
  #12
Medlem
Fick en hel hyra (6000) vid min badrumsrenovering, kunde gå på toa, duschade på jobbet.
Självklart ska man ha hyresreducering när man inte kan utnyttja toan eller andra delar av det man hyr.
Tror det iaf tog miinst 3 veckor.
Hyresgästföreningen kan svara...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback