Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-09-13, 09:09
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Riktigt så enkelt är det ju inte i välfärdsgrenarna.
.
.

Egentligen är det ju enkelt. Vad kan ett vårdföretag spara på? Det finns bara en kostnad, och det är personal.

Enkelt och inte enkelt...Vad som är enkelt och inte enkelt visar du genom dina egna kommentarer.

Om du och jag skulle ha det färdiga svaret på hur man driver ett företag på bästa sätt så skulle vi inte sitta här utan förmodligen på en söderhavsö med en paraplydrink och ett fett bankkonto.

Nja, det kan röra sig om effektivare personalutnyttjande i vissa företag. Det kan i andra företag röra sig om rationellare inköpsrutiner, det kan i ett tredje företag t.o.m handla om att, hör och häpna, anställa fler.

Så enkel är inte företagsvärlden att det per automatik handlar om att minska på personalen.

Förra veckan nåddes vi av beskedet att landstinget i Stockholm köpte in strumpor för 600 kr/par. Kan kanske finnas en del att göra på den punkten?
Citera
2016-09-13, 16:14
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Enkelt och inte enkelt...Vad som är enkelt och inte enkelt visar du genom dina egna kommentarer.

Om du och jag skulle ha det färdiga svaret på hur man driver ett företag på bästa sätt så skulle vi inte sitta här utan förmodligen på en söderhavsö med en paraplydrink och ett fett bankkonto.

Nja, det kan röra sig om effektivare personalutnyttjande i vissa företag. Det kan i andra företag röra sig om rationellare inköpsrutiner, det kan i ett tredje företag t.o.m handla om att, hör och häpna, anställa fler.

Så enkel är inte företagsvärlden att det per automatik handlar om att minska på personalen.

Förra veckan nåddes vi av beskedet att landstinget i Stockholm köpte in strumpor för 600 kr/par. Kan kanske finnas en del att göra på den punkten?
OM vi bortser från ren inkompetens ja. Den räknade jag i sanningens namn inte med, det ska erkännas.

Men jag driver själv företag, så jag vet ändå hur det fungerar. Jämfört med alla andra kostnader är lönekostnaderna det som överskuggar alla andra kostnader. Sjukvården har förstås en del teknikinvesteringar/underhåll (inte minst inom tex cancersjukvården), men jag misstänker att det ändå är småpengar jämfört med personalkostnaderna. Dessutom VET jag att det är så välfärdsbolagen jobbar i sjukvården, men det är klart att det finns ytterligare parametrar att också att ta hänsyn till.
Citera
2017-02-16, 10:10
  #51
Medlem
Clayton80s avatar
Nu har det framkommit att Oscar Sjöstedt, som låg bakom SD:s omsvängning vad gäller vinster i välfärden, själv har aktieinnehav i Investor som bl.a. äger det privata vårdbolaget Aleris. Han anklagas nu för jäv. Själv slår Oscar Sjöstedt ifrån sig och förnekar att aktieinnehavet skulle sätta honom i en jävsituation.

DN: SD-ledamotens aktieinnehav får kritik: ”Kan innebära jäv”

Citat:
Ett av Sjöstedts innehav är Wallenbergbolaget Investor, som indirekt skulle drabbas negativt av det förslag om vinstbegränsning i välfärdsföretag som regeringens utredare Ilmar Reepalu lagt fram. Investmentbolaget äger bland annat vårdkoncernen Aleris.

– Det är Oscar Sjöstedt som regisserat hela SD:s omsvängning i frågan om vinster i välfärden och sprungit på bjudmiddagar med vinstlobbyn. Nu visar det sig dessutom att han är ägare och tjänar på en sådan omsvängning. Självklart är det allvarligt, säger Ulla Andersson (V), ekonomisk-politisk talesperson.

Hon anser att han med innehavet gjort sig jävig och inte bör delta när ärendet når riksdagens finansutskott. SD:s omsvängning i frågan innebär att man tillsammans med alliansen utgör en majoritet i riksdagen mot vinstbegränsning.

– Han har ett egenintresse med en stor aktiepost. Då tänker jag lyfta frågan i finansutskottet. Det är klart att man måste diskutera en jävssituation, säger Ulla Andersson.

Oscar Sjöstedt, som inte har någon extern förvaltning av sina aktier, anser att ett innehav av Investor går att jämföra med att välja de flesta aktiefonder som investerar på Stockholmsbörsen och därmed också i Investor.

– Det är en störtlöjlig synpunkt som inte otippat kommer från det gamla kommunistpartiet med sin syn på näringsliv och företagande. Med den logiken förbjuder man i praktiken riksdagsledamöter från att ha pengar annat än i madrassen, säger Oscar Sjöstedt.
Citera
2017-02-16, 11:22
  #52
Medlem
Kloakkrigarens avatar
Fantastiskt att det tydligen plötsligt är fult att tjäna pengar genom att sälja en produkt till offentlig verksamhet. Lite roligt att SD-kritikerna från höger ena dagens ska ta på sig billiga kostymer och leka brats på Stureplan och i nästan andetag låter som sossar när det passar.
Citera
2017-02-17, 17:48
  #53
Medlem
P04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Nu har det framkommit att Oscar Sjöstedt, som låg bakom SD:s omsvängning vad gäller vinster i välfärden, själv har aktieinnehav i Investor som bl.a. äger det privata vårdbolaget Aleris. Han anklagas nu för jäv. Själv slår Oscar Sjöstedt ifrån sig och förnekar att aktieinnehavet skulle sätta honom i en jävsituation.

DN: SD-ledamotens aktieinnehav får kritik: ”Kan innebära jäv”
Det här innebär naturligtvis att man isf bör utreda samtliga av finansutskottets ledamöter och deras och deras anhörigas aktieinnehav för att kunna utreda jävssituationen. Med aktieinnehav menar jag givetvis även fonder och pensionsfonder.

Det här tycks ju mest vara ännu ett desperat påhopp från vänsterkanten.
Citera
2017-02-17, 18:06
  #54
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det här innebär naturligtvis att man isf bör utreda samtliga av finansutskottets ledamöter och deras och deras anhörigas aktieinnehav för att kunna utreda jävssituationen. Med aktieinnehav menar jag givetvis även fonder och pensionsfonder.
Risken för jäv är förstås störst när det är beslutsfattaren själv som har ett större direkt aktieägande i ett företag som påverkas av besluten, så som nu visat sig vara fallet med Osar Sjöstedt. Att Oscar Sjöstedt väljer att vifta bort detta problem och istället attackera personen som påtalade jävsituationen är i sig allvarligt.
Citera
2017-02-17, 23:15
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det här innebär naturligtvis att man isf bör utreda samtliga av finansutskottets ledamöter och deras och deras anhörigas aktieinnehav för att kunna utreda jävssituationen. Med aktieinnehav menar jag givetvis även fonder och pensionsfonder.

Det här tycks ju mest vara ännu ett desperat påhopp från vänsterkanten.

Nja, det är en viss skillnad på att äga andelar i en aktie- eller pensionsfond jämfört med "lösa" aktier. Som delägare i en fond finns ingen möjlighet för dig att styra vilka enskilda aktier som fonden äger eller tänkt köpa/sälja.

Det är bra att registret över aktieägandet finns för Riksdagsledamöterna. Det skulle dessutom vara en lägre ribba på beloppet och dessutom ett belopp för varje aktieslag . Som det ser ut nu så kan det finnas ledamöter som faktiskt äger fler aktier i det utpekade företaget än den aktuella ledamoten men de går under radarn p.g.a att regeln är trubbigt utformad.

Jag är f.ö starkt oroad över att det är så få RL som äger aktier i en större omfattning. Det är bara hälsosamt för alla om så många som möjligt lär sig företagägandets villkor.
Citera
2017-02-18, 09:47
  #56
Medlem
Clayton80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nja, det är en viss skillnad på att äga andelar i en aktie- eller pensionsfond jämfört med "lösa" aktier. Som delägare i en fond finns ingen möjlighet för dig att styra vilka enskilda aktier som fonden äger eller tänkt köpa/sälja.

Det är bra att registret över aktieägandet finns för Riksdagsledamöterna. Det skulle dessutom vara en lägre ribba på beloppet och dessutom ett belopp för varje aktieslag . Som det ser ut nu så kan det finnas ledamöter som faktiskt äger fler aktier i det utpekade företaget än den aktuella ledamoten men de går under radarn p.g.a att regeln är trubbigt utformad.

Jag är f.ö starkt oroad över att det är så få RL som äger aktier i en större omfattning. Det är bara hälsosamt för alla om så många som möjligt lär sig företagägandets villkor.
Jag håller med om att riksdagsledamöter gärna får äga aktier i större omfattning. En förutsättning för att det ska fungera väl är att det finns en medvetenhet om risken för att jävsituationer kan uppkomma, som i det nu aktuella fallet med Oscar Sjöstedt, och att man inom de politiska partierna klarar av att hantera de situationer med risk för jäv som kommer att uppkomma emellanåt. Det är också viktigt att allmänheten får vetskap om vilka ekonomiska intressen som ledamöterna har genom privat ägande i företag.

Något som är extra problematiskt med just Oscar Sjöstedt och SD är att han i så stor utsträckning kunnat utforma partiets ekonomiska politik, eftersom den varit så outvecklad. Som konstaterats tidigare i tråden gäller det SD:s ståndpunkt när det kommer till vinster i välfärden. Därmed blir en granskning av vilka privatekonomiska intressen som Osar Sjöstedt har relevant. Själv menar jag att han borde inse att han riskerar att hamna i jävsituationer när han sitter och fattar beslut som genom hans aktieägande kan gynna honom ekonomiskt, men sådan insikt tycks lysa med sin frånvaro.

Edit: förtydligande
__________________
Senast redigerad av Clayton80 2017-02-18 kl. 10:01.
Citera
2017-02-18, 19:10
  #57
Medlem
Money talks! Politik och vad som är bäst för Sverige kommer tyvärr alltid i andra hand även för SD!
Citera
2017-02-19, 17:21
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clayton80
Jag håller med om att riksdagsledamöter gärna får äga aktier i större omfattning. En förutsättning för att det ska fungera väl är att det finns en medvetenhet om risken för att jävsituationer kan uppkomma, som i det nu aktuella fallet med Oscar Sjöstedt, och att man inom de politiska partierna klarar av att hantera de situationer med risk för jäv som kommer att uppkomma emellanåt. Det är också viktigt att allmänheten får vetskap om vilka ekonomiska intressen som ledamöterna har genom privat ägande i företag.

Något som är extra problematiskt med just Oscar Sjöstedt och SD är att han i så stor utsträckning kunnat utforma partiets ekonomiska politik, eftersom den varit så outvecklad. Som konstaterats tidigare i tråden gäller det SD:s ståndpunkt när det kommer till vinster i välfärden. Därmed blir en granskning av vilka privatekonomiska intressen som Osar Sjöstedt har relevant. Själv menar jag att han borde inse att han riskerar att hamna i jävsituationer när han sitter och fattar beslut som genom hans aktieägande kan gynna honom ekonomiskt, men sådan insikt tycks lysa med sin frånvaro.

Edit: förtydligande

Jo men så är det. Jag vill minnas att det är betydligt tuffare regler i bl.a U.S.A just för den här sortens innehav. Det finns en godtrogenhet i Sverige som ibland gränsar till ren naivism.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback