Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-09-14, 12:38
Medlem
Logiks avatar
Så, jag har 1,6 kg högrev här som jag vill göra något kul med. Såklart är högrev toppen i grytor av olika slag men jag skulle vilja göra något annat denna gång.

Tid är inte en faktor i det här fallet, det är inte nödvändigtvis dagens middag jag ska tillreda utan även mer tidskrävande projekt är aktuella. Så länge det är gott och inte en gryta.
Har till mitt förfogande det mesta i ingrediensväg, kan även tänka mig att åka och inhandla mer ovanliga ingredienser om så behövs för just ditt fantastiska och kanske ovanliga/oväntade recept på högrev.

Jag har även möjlighet att vakuumpacka och tillaga sous vide. Köttkvarn finns också i hemmet.

Hit med era bästa förslag!
Citera
2015-09-14, 12:40
Medlem
korsvens avatar
tippar på att du kan göra rostbiff
Citera
2015-09-14, 12:42
Medlem
TheJackets avatar
Hamburgare! Högrev gör goast burgare!
Senast redigerad av TheJacket 2015-09-14 kl. 12:44.
Citera
2015-09-14, 12:50
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Helt rätt, kör 70% på grovskivan och resten på 6mm skivan. Med fördel kan du köra med lite grisspäck också.

Annars har du ju chansen till trendens sista pulled beef innan det dör ut. Pulled beef blir bra bologna eller tom tacofärs också.

Inspiration: http://www.inthekitchen.se/pulled-beef-pa-hogrev/
Citera
2015-09-14, 13:37
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket

Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Helt rätt, kör 70% på grovskivan och resten på 6mm skivan. Med fördel kan du köra med lite grisspäck också.

Annars har du ju chansen till trendens sista pulled beef innan det dör ut. Pulled beef blir bra bologna eller tom tacofärs också.

Inspiration: http://www.inthekitchen.se/pulled-beef-pa-hogrev/

Jo hamburgare har vi gjort ett gäng gånger, men ärligt talat tyckte jag inte det blev så jättebra de gånger vi provat. Tyckte det blev lite trådigt på något sätt. Då var det grovmalen högrev. Blir det bättre med finmalen kanske?

Pulled beef ska jag kika på lite mer! Pulled pork görs en hel del och det är ju smarrigt.
Citera
2015-09-14, 13:44
Bannlyst
hej kör det på ca 85 grader i ugn över natten, bryn köttet först,salt och peppar. blir kalas mört och gott!
Citera
2015-09-14, 13:59
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bennybruun
hej kör det på ca 85 grader i ugn över natten, bryn köttet först,salt och peppar. blir kalas mört och gott!

Hur lång är en natt enligt din mening? 8 timmar? En mer precis tidsangivelse hade varit önskvärt.
Citera
2015-09-14, 14:10
Medlem
Så här:

Trimma biten från överflödigt fett och låt den koka i en stor gryta (med buljong, lök, morot, kryddor - vad du nu vill ha) i minst tre timmar. Ta upp den, slå in i aluminiumfolie och låt den ligga i kylen över natten under tryck (för att den ska hålla formen. Lägg över en tallrik med nåt tungt på tex).

Dagen efter skär du upp den i skivor, på med en god marinad (egengjord eller köpt) och kör den på hög värme i ugnen tills den får lite färg. Det bästa här att lägga skivorna på grillen men ugn funkar - körs förslagsvis på grillfunktionen de sista minuterna.

Resultatet blir ett väldigt mört och smakrikt kött som jag tycker slår en "normal" biff.

Lycka till.
Citera
2015-09-14, 14:30
Medlem
Emerains avatar
Köttfärslimpa på egenmald smakrik högrev är bland det bästa jag vet! (och varför jag längtar tills den dag jag kan få tag på en egen köttkvarn så jag slipper vänta tills jag är hemma hos pappa för att få färskmald köttfärs)
Citera
2015-09-14, 16:40
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €&$
Så här:

Trimma biten från överflödigt fett och låt den koka i en stor gryta (med buljong, lök, morot, kryddor - vad du nu vill ha) i minst tre timmar. Ta upp den, slå in i aluminiumfolie och låt den ligga i kylen över natten under tryck (för att den ska hålla formen. Lägg över en tallrik med nåt tungt på tex).

Dagen efter skär du upp den i skivor, på med en god marinad (egengjord eller köpt) och kör den på hög värme i ugnen tills den får lite färg. Det bästa här att lägga skivorna på grillen men ugn funkar - körs förslagsvis på grillfunktionen de sista minuterna.

Resultatet blir ett väldigt mört och smakrikt kött som jag tycker slår en "normal" biff.

Lycka till.

Det där lät intressant och helt obeprövat av mig. Men som ett förtydligande bara; Du skivar alltså upp den efter kokningen och lägger skivorna med sås på (heter det verkligen marinad om man slänger på det inför ugnsvistelsen? Kanske mer en glaze?) på en plåt? Med alla skivorna platt på plåten?
Citera
2015-09-14, 16:40
Medlem
Logiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Köttfärslimpa på egenmald smakrik högrev är bland det bästa jag vet! (och varför jag längtar tills den dag jag kan få tag på en egen köttkvarn så jag slipper vänta tills jag är hemma hos pappa för att få färskmald köttfärs)

Gott, har du något bra recept?
Citera
2015-09-14, 18:41
Medlem
christerys avatar
Italienska köttbullar i tomatsås, eller kanske man skall kalla dom frikadeller. Skulle inte steka i olivolja dock...

Ett sätt, finns massor men jag länkar till nåt i alla fall - tänkte när du har en köttkvarn så...

https://www.youtube.com/watch?v=gtZ7iAyrtZI
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in