Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-03, 17:07
  #109
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Jag tror att det helt enkelt är så att alla gäster är extremt insnöade på sina ämnen, och därmed kan rabbla detaljer och anekdoter ur minnet helt obehindrat. I någon mening har de alltså "förberett sig" i många år...

Själv tycker jag att podden verkligen lyser när den tar upp "mustiga män" som Jörn Donner, Per Gahrton eller Henning Sjöström och dessas skönt håriga brunstighet. Avsnittet om Finland och finlandssvenskar var dock en stor besvikelse. Möjligen för att det finska inslaget är extremt begränsat i Skåne, vilket förmodligen gör att Kalle Lind saknar lite av stockholmares eller göteborgares känsla för det finska. I Skåne fyller snarare danskarna rollen som lätt alkat och båt-åkande grannfolk, tror jag.

Fast de är väl mest nedlåtande mot sådana män, eller män i allmänhet. Öht kännetecknas ju podden tyvärr av feminism-svärmeri och PK-trams, även om Kalle med sin attityd försöker framstå som att han står över sådant. Rätt tydligt i avnittet med någon kulturbimbo från Sydsvenskan. De verkade vara kompisar, eftersom hon kallade honom Kalle hela tiden.
__________________
Senast redigerad av Oliveira 2017-07-03 kl. 17:11.
Citera
2017-07-03, 20:09
  #110
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Fast de är väl mest nedlåtande mot sådana män, eller män i allmänhet. Öht kännetecknas ju podden tyvärr av feminism-svärmeri och PK-trams, även om Kalle med sin attityd försöker framstå som att han står över sådant. Rätt tydligt i avnittet med någon kulturbimbo från Sydsvenskan. De verkade vara kompisar, eftersom hon kallade honom Kalle hela tiden.

Rakel Chukri menar du nog. Ja herregud, Kalle hade sålt sin förstfödde för att få gå på partaj på Villa Manilla. Lite äckligt var det samtalet, även om man anade antydan till sarkasm mot kotteriet Bonnier upprätthåller. Fast ytterst lite då, förstås.
Citera
2017-07-03, 22:28
  #111
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Rakel Chukri menar du nog. Ja herregud, Kalle hade sålt sin förstfödde för att få gå på partaj på Villa Manilla. Lite äckligt var det samtalet, även om man anade antydan till sarkasm mot kotteriet Bonnier upprätthåller. Fast ytterst lite då, förstås.

Eller Rakel Churi som Per Wästberg kallade henne. Det blev lite oärligt att hon nämnde sin recension av Ebbas bok två gånger, men första gången sade hon inte vilken text som hade utlöst Wästbergs reaktion.
__________________
Senast redigerad av Oliveira 2017-07-03 kl. 22:30.
Citera
2017-07-04, 07:36
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Måhända det enda avsnitt där Kalle varit ute på hal is; han kunde inte särskilja det finska från det finlandssvenska. Men som jag tidigare nämnt var anekdoten om den märklige finske teaterregissören förbannat rolig. "Vilken spelglädje!"
Just så, Kalle var så okunnig att han framstod som helt aningslös. Det blev därmed ett väldigt dåligt samspel med gästen.

Jag minns dåligt, var det Jouko Turkka som diskuterades? Skådespelaren Ville Virtanen hade en intressant utläggning om Turkka, och finska regissörer i allmänhet, i sitt sommarprogram. VV menade att den finska manliga kultureliten bärs av militär skolning och auktoritära ideal, vilket syntes väldigt tydligt i Turkas gärning. Vidare konstaterade Virtanen att Jouko Turkkas karriär kraschlandade när han kom till Sverige, där dylika fasoner inte accepterades. En mycket intressant analys!
Citera
2017-07-04, 14:02
  #113
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Just så, Kalle var så okunnig att han framstod som helt aningslös. Det blev därmed ett väldigt dåligt samspel med gästen.

Jag minns dåligt, var det Jouko Turkka som diskuterades? Skådespelaren Ville Virtanen hade en intressant utläggning om Turkka, och finska regissörer i allmänhet, i sitt sommarprogram. VV menade att den finska manliga kultureliten bärs av militär skolning och auktoritära ideal, vilket syntes väldigt tydligt i Turkas gärning. Vidare konstaterade Virtanen att Jouko Turkkas karriär kraschlandade när han kom till Sverige, där dylika fasoner inte accepterades. En mycket intressant analys!

Låter igen som något med en feministisk ande över sig. Ju mer jag lyssnar på podden, ju mer irriterad blir jag. Lyckas inte ta mig igenom avsnitten utan stänger av när varenda jävla episod handlar om att kvinnor är förfördelade. Avsnittet om drev är ytterligare ett exempel. Dessutom är det väldigt många kvinnliga "experter" med i podden. Det märkliga är att han inte lyckats klämma in Agnes Wold än. Kanske hon lobbar för det, då hon tokhyllade det sista avsnittet i år. Det om "Ricky brush".
Citera
2017-07-07, 13:56
  #114
Medlem
Känner mig extremt tudelad inför Kalle Lind och Snedtänkt, närmast schizofrent inställd. Tycker ömsom att Kalle Lind är riktigt jävla bra, ömsom irriterar han mig något enormt. Han skulle lätt kunna bli en omslagspojke gällande koketteri rent allmänt. Det jag gillar är anekdotkomponenten i programmen, när det handlar om roliga och sköna människor som ofta går utanför den rådande normen i samhället. Och vem gillar inte det? Ganska många gör det mig veterligen. De flesta som är intresserade av saker som inte bara handlar om dem själva skulle jag tro. Så många av de "smala" ämnen som passerat revy har inte varit så smala eftersom det är sånt många gillar, om än inte något man alltid pratar högt om med allt och alla. Men är jag helt lyrisk över att höra endel avsnitt också det ska sägas. Det är nog mer sättet det ibland saluförs/utförs på som retar mig. Det finns något självgott, raljerande och bror-duktigt som jag har väldigt svårt för. Sällan jag känt mig så dubbel inför något/någon
Citera
2017-07-13, 07:21
  #115
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
Jag tror inte att han gillar könsrock eller pilsnerfilm tex - han gillar det bara för att han avskyr det. Han sätter sig över det för att han egentligen tycker det är så urbota korkat och fånigt. Inget konstigt i det, men det blir tråkigt att lyssna på tycker jag.

Fast i de lägen han inte gillar det så är han fortfarande intresserad av fenomenet. Det är rätt många avsnitt där de pratar om fenomen de inte alltid är intresserad av just den saken men ämnet runt det hela. Tycker merparten av avsnitten är bra. Kalle är riktigt skön snubbe att lyssna på.
Citera
2017-08-01, 15:47
  #116
Avstängd
demans avatar
Inget illa egentligen om Kalle, men jag hörde delar av sommarpratet vilket var lika ointressant som man kunde ana. Framförallt var musiken rent ut sagt bedrövlig. Vilken sten har han bott under egentligen? men det är väl ironi, dock 25 år efter dens storhetstid. Ironi i musikform är aldrig kul annat än på pappret. Hasse och Tage snackade han mycket om...ja, vad ska man säga? Killen är typ 10 år yngre än jag, och deras humor var inte direkt på tapeten i min ungdom heller. Det var väl mest mor och farföräldrarna och vissa vänsterbarn som på allvar gillade dessa humorister.

Han är nog schysst Kalle, men måste han vara så brun?
Citera
2017-08-02, 17:15
  #117
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harig
Känner mig extremt tudelad inför Kalle Lind och Snedtänkt, närmast schizofrent inställd. Tycker ömsom att Kalle Lind är riktigt jävla bra, ömsom irriterar han mig något enormt. Han skulle lätt kunna bli en omslagspojke gällande koketteri rent allmänt. Det jag gillar är anekdotkomponenten i programmen, när det handlar om roliga och sköna människor som ofta går utanför den rådande normen i samhället. Och vem gillar inte det? Ganska många gör det mig veterligen. De flesta som är intresserade av saker som inte bara handlar om dem själva skulle jag tro. Så många av de "smala" ämnen som passerat revy har inte varit så smala eftersom det är sånt många gillar, om än inte något man alltid pratar högt om med allt och alla. Men är jag helt lyrisk över att höra endel avsnitt också det ska sägas. Det är nog mer sättet det ibland saluförs/utförs på som retar mig. Det finns något självgott, raljerande och bror-duktigt som jag har väldigt svårt för. Sällan jag känt mig så dubbel inför något/någon

Det är precis detta som gjort att jag ställer mig tveksam till programmet. Det han försöker framställa som kärlek till det udda tolkar jag snarare som en milt nedlåtande och i många stycken rent föraktfull attityd.
Citera
2017-09-12, 15:21
  #118
Medlem
jocke51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ramlade av en slump in på avsnittet där Henrik Dorsin var med - helt fantastisk lyssning. Vilken kemi de hade! Blir att rota lite i arkivet.
Ett kanonavsnitt
Bägge är formtoppade
Citera
2017-09-12, 15:40
  #119
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Låter igen som något med en feministisk ande över sig. Ju mer jag lyssnar på podden, ju mer irriterad blir jag. Lyckas inte ta mig igenom avsnitten utan stänger av när varenda jävla episod handlar om att kvinnor är förfördelade. Avsnittet om drev är ytterligare ett exempel. Dessutom är det väldigt många kvinnliga "experter" med i podden. Det märkliga är att han inte lyckats klämma in Agnes Wold än. Kanske hon lobbar för det, då hon tokhyllade det sista avsnittet i år. Det om "Ricky brush".

Var ju faktiskt ett av de sämre avsnitten. Det hade faktiskt behövts lite idrottskunskaper i det avsnittet för att fånga hans sammanhang.

Som helhet är idrottsointresset en brist i programmet. De har pratat om SVT:s 70-, 80 och 90-tal utan att nämna sporten som varit en stor del av SVT:s historia.
Citera
2017-09-12, 23:48
  #120
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Var ju faktiskt ett av de sämre avsnitten. Det hade faktiskt behövts lite idrottskunskaper i det avsnittet för att fånga hans sammanhang.

Nja, håller inte med. Diskus och kulstötning - hur mycket kan man brodera kring det egentligen? Det är vad det är. Man orerade ju dessutom kring pillertrillandet i det avseendet.

Att skildra alltruntomkring var mycket intressantare.

Citat:
Som helhet är idrottsointresset en brist i programmet. De har pratat om SVT:s 70-, 80 och 90-tal utan att nämna sporten som varit en stor del av SVT:s historia.

Snedtänkt är väl inte uttalat ett program om "SVT:s historia"? Även om det såklart återkommer med tanke på monopolet som rådde då.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback