Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-13, 21:25
  #1
Medlem
hannesdamans avatar
Ska precis inleda den min planering av kommande resa i Sydamerika. Ayahuasca och machu picchu i Peru är givet. Åker kring första december för att återvända mars, april nångång beroende på budget m.m. Utöver ovan nämnda resmål ligger vägen helt öppen för tillfället, har tankar på att besöka Rio, surf i Costa Rica och att besöka något av de mer kommersiella områdena i Mexico. Vill också ha genuina upplevelser i pittoreska små orter. Vilka länder rekommenderar ni? Vilka källor bör jag använda mig av i mitt planerande?

Reser själv, man kring tjugo-sträcket. Välbyggd (spenderar mycket tid på gym), har inte den klassiska svenska looken även om jag är etnisk svensk. Tjatig fråga, men hur farligt är det egentligen i denna världsdel?

Målet med resan är att utvecklas på det personliga planet så mycket som möjligt inför stundande plugg HT-16 på HHS. Kommer spendera mycket tid på bokläsning, träning, tänkte lära mig programmera samt lära mig tala spanska hyfsat (kommer förbereda detta innan avfärd, hur mycket är nödvändigt?) men vill också uppleva kulturen på plats, uppleva vacker natur och festlivet.

Kom med feedback och allmänna tips!
Citera
2015-09-13, 21:31
  #2
Medlem
Vad har du för budget? De länder du räknar upp ligger en bra bit ifrån varandra, och internresande i Sydamerika/Mellanamerika är rätt dyrt. Biljett från Skandinavien plus connections till det du nämner hamnar inte under 20000. Rio är lååång från Mexico.
Citera
2015-09-13, 21:49
  #3
Medlem
crillecrilles avatar
Det låter som att du kommer behöva betydligt mycket mer tid än vad du anger här om du vill resa så mycket. Mexico till Rio är en jävla resa. Även om jag inte håller med ovanstående om att det är dyrt att åka runt så tar det tid. Massor med tid. Antingen måste du utöka resan eller så måste du specificera den mer, att göra allt från pittoreska småorter till surf i CR, Peru-upplevelser och häng i Rio är inget litet projekt. Du underskattar alternativt missar helt hur mycket som finns mellan Mexico och Rio. För att inte nämna allt som finns bara i Mexico.
Citera
2015-09-13, 21:53
  #4
Medlem
VonFanderblads avatar
Ska du backpacka från Mexico till Rio blir det svårt att undvika Colombia. Bäst att du har testamentet fixat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20905072.ab
__________________
Senast redigerad av VonFanderblad 2015-09-13 kl. 21:55.
Citera
2015-09-13, 21:59
  #5
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Har inte själv tagit Ayahuasca och är inte heller särskilt påläst så jag kanske pratar i nattmössan nu. Men är det verkligen lämpligt att göra det i samband med att vara ute och resa så som du tänkt? Jag har liksom fått intrycket av att kropp och själ behöver lugn och ro både före och efter, speciellt efter.
Citera
2015-09-13, 22:05
  #6
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ska du backpacka från Mexico till Rio blir det svårt att undvika Colombia. Bäst att du har testamentet fixat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20905072.ab
Om man beger sig ut på vandring spelar det ingen roll om det är Colombia, Honduras eller nåt annat land i området... Idiotisk idé. En klar kandidat till Darwin Awards.
Citera
2015-09-13, 22:08
  #7
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Ska du backpacka från Mexico till Rio blir det svårt att undvika Colombia. Bäst att du har testamentet fixat.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20905072.ab

Vilket skitsnack. Gor du lite research sa far du snart reda pa att det gar relativt billiga farjor mellan Panama och Colombia som man kan ta for att inte behove ge sig igenom Darien djungeln. Manga backpackers gor detta ganska ofta.

Killen ska ha cred for att vagat gora det han gjorde, valdigt fa som ger sig ut i en djungel med knappt nagra vagar eller leder, annu mer en som ar helt laglos och kryllar med farliga djur, farlig terrang och fylld med bevapnade mordare. Hade varit coolt om han klarade det.
Citera
2015-09-13, 23:49
  #8
Medlem
O.J-Kushs avatar
Vad har du för budget? Klart det går att ordna det du säger, men det kommer kosta.

Tex. du kan ta ayahuasca i Cuzco så hela turen i Peru kan du göra på bara några dagar för att sen flyga vidare mot Rio innan du tar flyget till CR därifrån. Detta kommer kosta shortan.

Annars finns det sjukt bra surf i Peru och Ecuador med sköna laidback byar / fest ställen. Tror allt du söker (utom just Rio) kommer du kunna hitta om du reser från Peru upp till Colombia och avslutar resan där.

Du kommer spara sjukt mycket pengar och träffa mer folk som har samma resplaner (även om du reser själv vill du ju inte vara själv hela tiden)..

Skriv om du vill ha lite mer specifika tips då jag rest sydamerika runt ensam.
Citera
2015-09-14, 09:37
  #9
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Om man beger sig ut på vandring spelar det ingen roll om det är Colombia, Honduras eller nåt annat land i området... Idiotisk idé. En klar kandidat till Darwin Awards.

Citat:
Ursprungligen postat av hannesdaman
Ska precis inleda den min planering av kommande resa i Sydamerika. Ayahuasca och machu picchu i Peru är givet. Åker kring första december för att återvända mars, april nångång beroende på budget m.m. Utöver ovan nämnda resmål ligger vägen helt öppen för tillfället, har tankar på att besöka Rio, surf i Costa Rica och att besöka något av de mer kommersiella områdena i Mexico. Vill också ha genuina upplevelser i pittoreska små orter. Vilka länder rekommenderar ni? Vilka källor bör jag använda mig av i mitt planerande?


Det förefaller mer som om TS precis har tittat på något program på Discovery. Sydamerika är mycket större än man tror och det blir inte mindre om lägger till Mexico...
Citera
2015-09-15, 08:00
  #10
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hannesdaman
Ska precis inleda den min planering av kommande resa i Sydamerika. Ayahuasca och machu picchu i Peru är givet. Åker kring första december för att återvända mars, april nångång beroende på budget m.m. Utöver ovan nämnda resmål ligger vägen helt öppen för tillfället, har tankar på att besöka Rio, surf i Costa Rica och att besöka något av de mer kommersiella områdena i Mexico. Vill också ha genuina upplevelser i pittoreska små orter. Vilka länder rekommenderar ni? Vilka källor bör jag använda mig av i mitt planerande?

Som andra nämnt är dessa resmål långt ifrån varandra, att besöka dem tar tid och/eller kostar pengar och kan bli stressigt. Skulle rekommendera något mer närliggande, t.ex. Peru, Bolivia och Brasilien. Släng in Argentina och/eller Colombia om du har tid över.

Kolla noggrant upp hur det ligger till med enkelbiljetter innan du reser in. Det har talats om här på forumet och andra ställen på internet ungefär en miljon gånger. I korthet är det inte rekommenderat att flyga till eller inom Sydamerika på en enkelbiljett utan att ha en vidare- eller returbiljett, eftersom du kan bli nekad att resa. Det finns vägar runt det. Använd sök-knappen här eller Google för mer info.

Lonely Planets Sydamerika-guidebok är en fantastiskt bra källa. Finns gratis på biblioteket, online eller i närmsta bokhandel.

Citat:
Ursprungligen postat av hannesdaman
Målet med resan är att utvecklas på det personliga planet så mycket som möjligt inför stundande plugg HT-16 på HHS. Kommer spendera mycket tid på bokläsning, träning, tänkte lära mig programmera samt lära mig tala spanska hyfsat (kommer förbereda detta innan avfärd, hur mycket är nödvändigt?) men vill också uppleva kulturen på plats, uppleva vacker natur och festlivet.

Att backpacka är i min högst personliga erfarenhet en heltidssyssla. Det finns så mycket att se och göra att det är svårt att motivera att sitta framför en dator eller traggla glosor. Träna är inte heller alltid lätt. Svårt att hitta gym i små bolivianska gruvstäder, och löpning är ofta jobbigt med trafiken, människorna, gatuhundarna... Låter negativt kanske, men efter många egna resor där jag ofta haft höga ambitioner har detta blivit min inställning.

Vill man lära sig spanska eller lära sig programmera tror jag att man får göra det en prioritet och skaffa lite stabilitet i resan. T.ex. boka en månadslång spanskakurs någonstans (Bolivia är bra) och plugga hårt en månad. Eller välj en trevlig by med snabbt internet och skaffa lägenhet där en månad.
Citera
2015-09-15, 08:14
  #11
Medlem
storytellers avatar
Fyra månader är på gränsen lagom för rutten Peru ---> Costa Rica. Då hinner du med allt du vill göra. Nästan lite kort om tid. Ta Rio och Argentina en annan gång. En biljett Rio - Lima kan kosta lika mycket som Stockholm - Rio.

Jag tror som andra redan sagt inte att du kommer palla lära dig programmera. Är du vid kusten kan du lära dig surfa, ett bra sätt att hålla formen igång och något du kan göra hela resan längs med Stilla Havskusten, möjligen undantaget Colombia men där finns det mycket annat kul att göra.

Vad gäller språket, behövs inte mycket. Du bör kunna fråga om vägen, beställa mat, taxi och liknande. Bor du på hostels finns alltid bra information på engelska samt tours och andra resenärer som kan hjälpa dig med språket. Det här är en absolut fantastisk resa som du aldrig kommer glömma.
Citera
2015-09-15, 17:45
  #12
Medlem
Som andra sagt ligger ställena du nämner oerhört långt ifrån varandra. Jag skulle nog fokusera på i alla fall en världsdel i taget om jag hade 2-3 månader på mig. På den tiden skulle det nog vara lagom med antingen typ mexico+lite mer av centralamerika, eller peru-bolivia-colombia, eller typ brasilien-uruguay-argentina. Något sånt.

Angående säkerhet har det inte så mycket att göra med att vara välbyggd utan mest att vara street smart. Har träffat många små tjejer som rest ensamma i alla länderna du skriver utan problem så det klarar nog du också. Det som det finns någon reell risk för att bli utsatt för är mest opportunistisk stöld, eller i värsta fall rån (mycket ovanligt). Du kommer inte hamna i gängslagsmål med los zetas.

Spanska är bra att kunna, ja. Men man behöver inte kunna så myckat för att ta sig fram i vardagen. Att bara kunna fråga om vägen, peka på saker och beställa saker räcker för det mesta gott och väl. Men det är såklart roligare om man faktiskt kan prata med lokalbefolkningen. Lär dig så mycket du kan; ju mer desto bättre såklart, men ingen katastrof om du inte kan så mycket.

Träning annat än löpning blir svårt i praktiken.

F.ö tycker jag det låter som en jättebra ide att resa några månader innan du börjar plugga! Kör hårt!
__________________
Senast redigerad av rodvin 2015-09-15 kl. 17:54.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2620829

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback