Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-28, 14:16
  #13
Medlem
HonkenLarssons avatar
snokade omkring lite i lænken som diselråttan postade

Fann detta http://www.nmm-stena.com/ hyffsade løner går det alltså att få!

Kapten på en supertanker 4012£/mån = 55283 SEK/mån (viss erafrenhet krævs)

2:e maskinist på supertanker 3416£/mån = 47071 SEK/mån. jobbar 4 månader ledig 22 dagar (svettigt)

Allting skattefritt d.v.s utflaggat svenskt fartyg.
Citera
2005-10-28, 14:47
  #14
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
snokade omkring lite i lænken som diselråttan postade

Fann detta http://www.nmm-stena.com/ hyffsade løner går det alltså att få!

Kapten på en supertanker 4012£/mån = 55283 SEK/mån (viss erafrenhet krævs)

2:e maskinist på supertanker 3416£/mån = 47071 SEK/mån. jobbar 4 månader ledig 22 dagar (svettigt)

Allting skattefritt d.v.s utflaggat svenskt fartyg.

Hm... jag undrar det där med "Leave ratio" på 22. Är det inte 22 dagar per arbetad månad? Sen ska väl tilläggas att det ska till en fet bonus på kaptenens lön också. Men ett sådant 2:e mask jobb som förstajobb inte är att förakta =)
Citera
2005-10-28, 15:42
  #15
Medlem
Som dieselråttan säger så är det 22 dagar ledigt per månad jobbad. Går själv på samma typ av kontrakt. Har inte kollat länken, men troligen så är det inte 2:e maskinist som avses utan motsvarande svensk 1:e. Termen 1:e maskinist finns knappt utanför norden/skandinavien.

Visst är det skattefritt, men rent praktiskt enligt skatteverket så betraktas det ju som svartjobb. Förhoppningsvis så kommer det att ändras till nästa år då 180 dagars regeln ska kunna användas för arbetsgivare inom EU/EES länderna.
Citera
2005-10-28, 16:37
  #16
Medlem
HonkenLarssons avatar
Hmm 22 dgr ledigt / månad och den lønen??? Då borde det ju vara lønen om du arbetade en full månad d.v.s 30 dgr.

Men om man ær ledig 22dgr/månad så arbetar man ju bara 8-9 dgr/månad.

Om man då arbetar på en VLCC (supertanker) som inte lægger till i vanliga hamnar utan fyller av och på ute på redden så innebær ju det en helvetes massa resor till och från båten. Jag menar en resa från enbart Saudi tar ju mer en 8 dagar om man skall till Europa eller Amerika. Låter konstigt.

Får nog bli att maila dom och fråga.


Ahh nu fattade jag... (Søt men en smula korkad) Om man jobbar 30 dgr så ær man ledig 22dgr.

Men det blir ændå en jævla massa resande.
Citera
2005-10-28, 18:45
  #17
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Hmm 22 dgr ledigt / månad och den lønen??? Då borde det ju vara lønen om du arbetade en full månad d.v.s 30 dgr.

Men om man ær ledig 22dgr/månad så arbetar man ju bara 8-9 dgr/månad.

Om man då arbetar på en VLCC (supertanker) som inte lægger till i vanliga hamnar utan fyller av och på ute på redden så innebær ju det en helvetes massa resor till och från båten. Jag menar en resa från enbart Saudi tar ju mer en 8 dagar om man skall till Europa eller Amerika. Låter konstigt.

Får nog bli att maila dom och fråga.


Ahh nu fattade jag... (Søt men en smula korkad) Om man jobbar 30 dgr så ær man ledig 22dgr.

Men det blir ændå en jævla massa resande.

Inte nödvändigtsvis då det antagligen är 4månaderstörnar
Citera
2005-10-29, 00:56
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Inte nödvändigtsvis då det antagligen är 4månaderstörnar

Exakt så, jag kör 4 månader på, 3 månader hemma i princip.
Citera
2005-10-29, 12:11
  #19
Medlem
Baalzamons avatar
41000kr efter skatt ser jag inte som någon omöjlighet. När jag jobbade som vanlig elektriker på land i Norge så hade jag ut 25000-30000 varje månad. Hoppet upp till 41000kr är inte så enormt. Hade jag slitit lite med övetid så hade jag snart varit uppe i dom summorna också.
Citera
2005-10-29, 15:46
  #20
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
41000kr efter skatt ser jag inte som någon omöjlighet. När jag jobbade som vanlig elektriker på land i Norge så hade jag ut 25000-30000 varje månad. Hoppet upp till 41000kr är inte så enormt. Hade jag slitit lite med övetid så hade jag snart varit uppe i dom summorna också.

Som det har avhandlats tidigare så är den lönen möjlig för en motorman om han BARA har lön när han är ombord. Alltså som om han jobbade i land. Är det som han påstår att han har den lönen alla månaderna, så luktar det bluff. i så fall skulle han ha bättre avtal än de flesta befälen ombord....
Citera
2005-11-03, 21:55
  #21
Medlem
Hur mycket kan man tjäna inom dom här sektorerna på de arbeten som inte kräver nån utbildning? Jag tänker t.ex. på städare eller säljare i cafeterian på nån stor båt eller en oljerigg.
Citera
2005-11-12, 11:09
  #22
Medlem
HonkenLarssons avatar
jag var på en førelæsning

På førelæsningen som var en "karriærsdag" dær ett gæng olika mænniskor från olika føretag snackade om olika arbetsplatser och møjligheter så var æven personalansvarig från Maersk-contractors.

http://www.maersk-contractors.com/

han berættade att dom snart skall sætta igång en utbildning som kommer att vara 14 månader lång med direkt inriktning på borrning på anlæggningar till sjøss och på land. ubildning ær betald och unnder utbildning kommer man att ha en løn på 28000:-/mån (minus skatt) efter utbildning så ær startløn på 32000:-/mån (minus skatt ).

Dom kommer att till størsta delenn søka efter ingenjører med maskin utbildning eller maskinmæstarutbildade. Men som jag førstod det kommer dom också att anta øvriga ingenjørsutbildade.

24 utbildningsplatser kommer att finnas per halvår.
Citera
2006-01-04, 16:48
  #23
Medlem
Dreamons avatar
Här är en annons om jobb offshore:

http://www.karriarguiden.se/advert.php?id=7659
Citera
2009-04-01, 16:14
  #24
Medlem
En motorman på supply kan få ut 41000kr men dock i SEK efter skatt jag jobbade själv på Norsk bojlastare och hade mellan 27000-30000 ut netto på 1 års tillägg vet att dom har 8000NOK till på grundlönen i supply avtalet så 41000 SEK är inte alls omöjligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback