24 820 besökare online
858 533 medlemmar • 45 881 922 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Arbetsliv och arbetsmarknad
Svara på ämne
Ämnesverktyg
grippen
Medlem
Hejsan! Söker folk som har varit där tidigare, erfarenheter m.m. Har en del kontakter där i dagsläget, men behöver flera.
Som bekant är det svårt att komma in... arbetsområdena som intresserar mig mest är dykning och borrning.
Tack på förhand
MVH

HonkenLarsson
Medlem
HonkenLarssons avatar
Kontakta arbetsførmedlingen i norge. Eller arbetsfømedligen "utland" i Sverige.

Det ær idag svårt att få arbete i Norge på oljefælten kræver speciella sækerhetsutbildningar, kontakter samt att jobben ges først och fræmst till norrmæn.

dykar tjænster kan du nog glømma. Men det utbildas før undervattens arbeten i norge och som utlæning kan du køpa dig en sådan utbildning.

"Lägg av fan, den här killen är ett proffs. Han tar inte saker och ting ur luften. Jag har jobbat på anstalt, svenskar ÄR överrepresenterade och oftast i mer "sjuk" brottslighet än utlänningar."

grippen
Medlem
Personligen gillar jag inte arbetsförmedlingen... tycker att det är mera snack än verkstad. De gör inte deras bästa för att göra kunden/erna nöjda. Jag försöker hellre att söka ett jobb via ett kontaktnät.. Jo jag är medveten om att arbetet är svårt att få, men dessa speciella säkerhetsutbildningar görs väl vid en antagning och inte ngt man kan göra före??

MVH

Baalzamon
Medlem
Baalzamons avatar
Min förra arbetsgivare hade en del uppdrag ute på riggarna. För att hamna där var man tvungen att gå säkerhetskurser. Bland annat skulle man ta sig ur en helikopteratrapp som störtade i havet. Det kostade 20k har jag för mig, och det skulle dras från lönen. Men man tjänade dock in pengarna på bara någon månad.

Lönen på riggarna är fruktansvärt bra, och arbetstiderna också. Vissa personer klagar dock på att det är rätt tråkigt där ute på nordsjön. Det finns ju inte direkt mycket att göra på den lilla fritid som bjuds. Bland annat så var alkohol helt bannlyst, vilket jag i och för sig ser som helt naturligt och bra.

Lyckas du få jobb som dykare vid plattformarna, så har du nog din lycka gjord. Då tjänar du stora pengar.

Gaedecke
Medlem
Dom som börjar jobba som dykare där ute vid oljeriggarna är dom bästa svetsarna som finns i norden. Och dom riktigt stora pengarna vid svetsning där ute är när du har certifikat så att du kan svetsa vid runt 200 meter. Dom som gör såna arbeten sysslar bara med det i några år sen är kroppen helt förstörd och dom har tjänat tillräckligt med pengar för att gå i pension. En gammal klasskamrat till mig jobbar på ett supply fartygen som motorman och han tjänar på en månad 41000kr efter skatt. Men då får han också jobba 12 h om dagen i 30 dagar.

Dieselråttan
Medlem
Dieselråttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Dom som börjar jobba som dykare där ute vid oljeriggarna är dom bästa svetsarna som finns i norden. Och dom riktigt stora pengarna vid svetsning där ute är när du har certifikat så att du kan svetsa vid runt 200 meter. Dom som gör såna arbeten sysslar bara med det i några år sen är kroppen helt förstörd och dom har tjänat tillräckligt med pengar för att gå i pension. En gammal klasskamrat till mig jobbar på ett supply fartygen som motorman och han tjänar på en månad 41000kr efter skatt. Men då får han också jobba 12 h om dagen i 30 dagar.

Jag ställer mig faktiskt lite tveksam till en motormanslön på 41 000 efter skatt på ett supplyfartyg. Att arbeta 12 h om dagen på sjön är ingen ovanlighet direkt.

Edit: Om det nu inte är så att din polare arbetar på ett avtal som gör att han inte har lön när han går hemma. Då låter det mycket troligare... 20 500 :-

Super8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dieselråttan
Jag ställer mig faktiskt lite tveksam till en motormanslön på 41 000 efter skatt på ett supplyfartyg. Att arbeta 12 h om dagen på sjön är ingen ovanlighet direkt.

Edit: Om det nu inte är så att din polare arbetar på ett avtal som gör att han inte har lön när han går hemma. Då låter det mycket troligare... 20 500 :-

41 500 är inte alls konstigt för en motorman.

De största pengarna finns på kryssningsbåtarna runt Singapore. Där går motormännen på ca 50 000 SEK skattefritt.
10 veckor på, 10 veckor av.

Pistongen
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Super8
41 500 är inte alls konstigt för en motorman.

De största pengarna finns på kryssningsbåtarna runt Singapore. Där går motormännen på ca 50 000 SEK skattefritt.
10 veckor på, 10 veckor av.

Vilken värld lever du i? Motorman på supply tjänar ICKE 41000 efter skatt, summan som dieselråttan nämner stämmer dock mycket bättre. En maskinist kan tjäna runt 40000 Nok INNAN skatt. Förövrigt är 12 timmar en normal arbetsdag till sjöss, inget att yla om.

Star Cruises i Singapore som jag antar att du menar har inga svenska motormän, endast maskinister och styrmän. En 2:e maskinist tjänar ca 23000 sek/månad på IT-avtal i ingångslön. Alternativt 6300$ per månad ombord.
Det enda du har rätt i är 10 veckor, på 10 veckor hemma.

Gaedecke
Medlem
Svårt att säga om han ljuger eller inte... Jag tror inte det är omöjligt. Han får ju lönen i norska kronor. Och arbetar 12 om dagen det är 4 h övertid per dag. Som motorman i sverige får man väll med 3-årstillägget runt 10000-11000kr. Enligt honom så får han lön när han är hemma också + matersättning när man är hemma det är väll lite över 100kr dagen i 30 dagar.

grippen
Medlem
okey....på det andra en det ena viset SKA jag ut på en rigg... att säkerhetskursen kostar 20k är no prob... bara man väl är inne på skiten så.

Jo, det är ju inga tattare dom släpper ner som svetsare. Men dom tjänar fruktansvärt med kosing också.... borrarna ligger inte dåligt till dom heller.

intressant diskussion......hoppas den fortsätter..

Dieselråttan
Medlem
Dieselråttans avatar
Gaedecke: Du får nog tyvärr räkna med att din polare drar en liten vals. Jag har inte så mycket sjötid och kan faktiskt (i ovanlia fall) ha fel, men Pistongen arbetar som maskinist, så han vet vad han talar om.

Grippen: Vad har du för bakgrund? Antalet arbeten ombord på en rigg/semi-submersible för personer utan teknisk/nautisk utbildning är inte så många. Kanske städare?

Här är en länk till Stena där de söker folk till offshoreverksamheten http://www.stena-drilling.com/sub.as...ers&p=offshore

Men ge inte upp, men var beredd på att behöva utbilda dig

HonkenLarsson
Medlem
HonkenLarssons avatar
Jag vet att på danska supplyfartyg så tjænar kapten 36000:-/månad utan skatt. Dom jobbar 14 dagar ledig 14. fulltbetalda æven under ledigheten. Maskinmæstaren tjænar det samma. Nivån under ær 22-25000:-

Dock tjænar man det dubbla på norsk supply dessværre har dom inte betalt under sin ledighet. Hur det står till med deras skatt vet jag inte.

Så att din kompis tjænar 41000 /mån kan mkt væl stæmma.

"Lägg av fan, den här killen är ett proffs. Han tar inte saker och ting ur luften. Jag har jobbat på anstalt, svenskar ÄR överrepresenterade och oftast i mer "sjuk" brottslighet än utlänningar."

Svara på ämne
Topp Dela »