• 1
  • 2
2015-09-12, 04:34
Bannlyst
Hej! När jag gick till mitt rum klockan 03.30 upptäckte jag att det var minst 20 getingar där. Minst 10 i lampan och resten på väggarna. Sprang in i rummet och stängde fönstret(är livrädd för getingar). Är just nu ute och kollar på husfasaden, det surrar omkring sjukt många getingar utanför fönsterna på ena sidan av huset, har som sagt stängt fönstret, släkt lampan och stängt dörren.

Vad ska jag göra med getingarna i mitt rum? Hur får jag bort dem?

Får sova på soffan inatt

Mvh
Citera
2015-09-12, 04:43
Medlem
Temporarias avatar
Jobbigt läge. Jag ser tre alternativ: 1. Försök dammsuga upp dem. 2. Försök bränna dem med sprejdeo och tändare. 3. Införskaffa en sprej mot insekter.

Och tänd lampan innan du går mot attack
Citera
2015-09-12, 04:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Temporaria
Jobbigt läge. Jag ser tre alternativ: 1. Försök dammsuga upp dem. 2. Försök bränna dem med sprejdeo och tändare. 3. Införskaffa en sprej mot insekter.

Och tänd lampan innan du går mot attack

Sprejdeo förstör nog väggarna :P men får nog dra och skaffa någon sprej imorgon!
Citera
2015-09-12, 04:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xerdoin
Hej! När jag gick till mitt rum klockan 03.30 upptäckte jag att det var minst 20 getingar där. Minst 10 i lampan och resten på väggarna. Sprang in i rummet och stängde fönstret(är livrädd för getingar). Är just nu ute och kollar på husfasaden, det surrar omkring sjukt många getingar utanför fönsterna på ena sidan av huset, har som sagt stängt fönstret, släkt lampan och stängt dörren.

Vad ska jag göra med getingarna i mitt rum? Hur får jag bort dem?

Får sova på soffan inatt

Mvh

Getingarna är trötta just nu, öppna fönstret och tänd belysningen så de ser fönstret, kör ut de...
Citera
2015-09-12, 05:00
Medlem
iDunos avatar
Citat:
Getingarna är trötta just nu, öppna fönstret och tänd belysningen så de ser fönstret, kör ut de...
Nej gör inte det.. då kommer det nog in mer.. De dras till ljus. Tänd i så fall något utanför rummet så dem flyger dit när du kör ut dem.Har du lampan på i rummet så flyger de bara in igen..
Men annars är det trött och borde vara lätt att dammsuga upp dem.
Citera
2015-09-12, 07:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iDuno
Nej gör inte det.. då kommer det nog in mer.. De dras till ljus. Tänd i så fall något utanför rummet så dem flyger dit när du kör ut dem.Har du lampan på i rummet så flyger de bara in igen..
Men annars är det trött och borde vara lätt att dammsuga upp dem.
Ja, dammsuga är nog den bästa idén, men frågan är om getingar dras in när det flyger? Det borde gå bra.
Citera
2015-09-12, 07:40
Medlem
borrizs avatar
Hur klarade du natten Xerodin?
Jag rekommenderar dig att sova med stängda fönster in fortsättningen, fram till den första nattfrosten. Det brukar visserligen finnas ett avtal om sanering i det flesta villaförsäkringar (bostadsrättsföreningar och hyresvärdar har samma skydd) men jag vet inte ifall försäkringsbolaget tycker att det är lönt att sanera getingar vid det här laget (Du kan glädja dig med att getingboet, sjunger på sista versen nu inför hösten).

Troll på sig akzag
Citat:
Ursprungligen postat av akzag
Vi hade turen dock att utvinna ekologiskt honung genom en special borrad hål.
  • Nu är det bara i den tecknade filmens värld man kan utvinna honung genom att borra hål i boet.
  • Getingboet överlever aldrig vintern, så det finns ingen anledning att lagrar inte någon honung inför vintern.
Jag vet att bålgetingar angriper enstaka getingar, men har aldrig hört att de angripit hela bon.
Senast redigerad av borriz 2015-09-12 kl. 07:51.
Citera
2015-09-12, 08:56
Medlem
Du bör hitta boet och plocka bort det.
Larverna kommer kläckas till våren och du kommer få fullt med getingar.
Att bara köra med Spray är bara en nödlösning.
Boet måste bort om du inte vill ha problem med att det kläcks nya getingar.
Jag sprayade ett bo i väggen utan at ta bort det och varje vår så kläcktes det många små vidriga getingar som kom krypande, halvt döda dock men inte så trevligt att hitta.
Citera
2015-09-12, 09:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocco73
Du bör hitta boet och plocka bort det.
Larverna kommer kläckas till våren och du kommer få fullt med getingar.
Att bara köra med Spray är bara en nödlösning.
Boet måste bort om du inte vill ha problem med att det kläcks nya getingar.
Jag sprayade ett bo i väggen utan at ta bort det och varje vår så kläcktes det många små vidriga getingar som kom krypande, halvt döda dock men inte så trevligt att hitta.

Nej, riktigt så fungerar det inte. Boet och allt som finns i det är förbrukat till hösten. Istället föds det nya honor som efter att ha parat sig övervintrar för att sätta upp nya samhällen nästa vår.

Naturhistoriska museet skriver följande:
"Mot slutet av säsongen, när dagsljuset blir kortare, ser drottningen till att det föds individer av både hanligt och honligt kön. De nykläckta drottningarna skall nu para sig med hanarna från andra bon, och efter parningen går honan till övervintring.

Det är alltså de nya drottningarna som skall bilda nya samhällen nästkommande år, medan de gamla drottningarna, arbetarna och hanarna kommer att dö. (min fetstil)"
http://www.nrm.se/faktaomnaturenochr...ingar.131.html
Citera
2015-09-12, 13:25
Bannlyst
Vaknade nu och fick reda på att farsan hade ihjäl dem på något sätt, fortfarande massor på husfasaden så det är de enda problemet jag har kvar!

Farsans gissning var att de "letade" efter att göra ett bo och valde att åka in i något rum där det är varmt, inte vet jag, har ej sett något bo utanför huset!
Citera
2015-09-12, 13:26
Medlem
iDunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Ja, dammsuga är nog den bästa idén, men frågan är om getingar dras in när det flyger? Det borde gå bra.
Ja det går bra de flesta är ju runt lampan så de är lätta byten resten får man kanske slå ihjäl med en tidnind. Eller vänta en stund och se om några nya är vid lampan.

Xerdoin. hur har det gått för dig ? Vem vann slaget? haha
Citera
2015-09-13, 06:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iDuno
Ja det går bra de flesta är ju runt lampan så de är lätta byten resten får man kanske slå ihjäl med en tidnind. Eller vänta en stund och se om några nya är vid lampan.

Xerdoin. hur har det gått för dig ? Vem vann slaget? haha

Det regnade hela dagen igår så inga gertingar sågs till, alla getingar är ute ur huset men tror de måste ha gjort ett bo mellan takkanten då de flyger in där i ett litet hål
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in