Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-13, 14:32
  #685
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du byter topic... men visst är det "spännande". Jag kommer att få jobba långt över "pensionen" och är inställd på det. Tyvärr. Det var länge sedan jag insåg att jag kan glömma en dräglig pension. Jag ställer också om till en tämligen "konsumtionslös" livstil och har boendet ordnat. Den som framöver pensionerar sig vid gamla 60+ har då löst det på egen hand (eget sparande, arv, bingo, kriminell verksamhet).

On topic: utmaningen för Ungern är hur landet ska klara sig eller växla om med en krympande aktiv befolkning. Idag skriker den tyska bilindustrin och de multinationella företagen i landet efter folk, ett av EU:s lägst betalda, och regeringen löser det inte med att ta in folk i landet, utan att tvinga den egna befolkningen att jobba upp till tio timmar om dagen. Dessutom utan direkt betalning, utan den kommer 12 - 36 månader senare. Framtidsland?

Jag gissar att utvandringen ifrån Ungern kommer att öka, vilket kommer att förvärra det demografiska läget ytterligare. Orban framställer sig som "Europas räddare", fast det bara handlar om att försöka sopa Ungerns många interna problem under mattan:

Massiva sociala problem.
Hälsa
Självmord
Spädbarnsdödlighet
Förväntad livslängd
Åldrande befolkning
Rasism
Sjunkande befolkningsmängd
Minskande arbetsstyrkan
Auktoritärt styre
Rättsosäkerhet
O.s.v

Angående Ungerns kris:
http://hungarianspectrum.org/2017/05...ggish-economy/
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2018-12-13 kl. 15:21.
Citera
2018-12-13, 20:13
  #686
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag gissar att utvandringen ifrån Ungern kommer att öka, vilket kommer att förvärra det demografiska läget ytterligare. Orban framställer sig som "Europas räddare", fast det bara handlar om att försöka sopa Ungerns många interna problem under mattan:

Massiva sociala problem.
Hälsa
Självmord
Spädbarnsdödlighet
Förväntad livslängd
Åldrande befolkning
Rasism
Sjunkande befolkningsmängd
Minskande arbetsstyrkan
Auktoritärt styre
Rättsosäkerhet
O.s.v

Angående Ungerns kris:
http://hungarianspectrum.org/2017/05...ggish-economy/


"Hur ska de lösa alla dessa problem", frågade han, även om han anade vilket svar han skulle få tillbaka. "De måste öppna sina hjärtan, förstår du? Utan massinvandring från Afrika och Mellanöstern kan Ungern inte överleva".
Citera
2018-12-13, 20:16
  #687
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du byter topic... men visst är det "spännande". Jag kommer att få jobba långt över "pensionen" och är inställd på det. Tyvärr. Det var länge sedan jag insåg att jag kan glömma en dräglig pension. Jag ställer också om till en tämligen "konsumtionslös" livstil och har boendet ordnat. Den som framöver pensionerar sig vid gamla 60+ har då löst det på egen hand (eget sparande, arv, bingo, kriminell verksamhet).

On topic: utmaningen för Ungern är hur landet ska klara sig eller växla om med en krympande aktiv befolkning. Idag skriker den tyska bilindustrin och de multinationella företagen i landet efter folk, ett av EU:s lägst betalda, och regeringen löser det inte med att ta in folk i landet, utan att tvinga den egna befolkningen att jobba upp till tio timmar om dagen. Dessutom utan direkt betalning, utan den kommer 12 - 36 månader senare. Framtidsland?

I Sverige växer befolkningen, ändå ska du tvingas jobba längre. Sluta låtsas som om Sverige uppfunnit lösningen på någon av Ungerns problem. Det är snarare tvärtom. Sverige har skapat många nya problem istället.
Citera
2018-12-13, 22:23
  #688
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
I Sverige växer befolkningen, ändå ska du tvingas jobba längre. Sluta låtsas som om Sverige uppfunnit lösningen på någon av Ungerns problem. Det är snarare tvärtom. Sverige har skapat många nya problem istället.

Återigen en som talar om Sverige... Tråden handlar om V4-länderna och jag har pekat på Ungerns demografiska problem. Vad säger V4-kramarna?
Citera
2018-12-13, 22:28
  #689
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag gissar att utvandringen ifrån Ungern kommer att öka, vilket kommer att förvärra det demografiska läget ytterligare. Orban framställer sig som "Europas räddare", fast det bara handlar om att försöka sopa Ungerns många interna problem under mattan:

Massiva sociala problem.
Hälsa
Självmord
Spädbarnsdödlighet
Förväntad livslängd
Åldrande befolkning
Rasism
Sjunkande befolkningsmängd
Minskande arbetsstyrkan
Auktoritärt styre
Rättsosäkerhet
O.s.v

Angående Ungerns kris:
http://hungarianspectrum.org/2017/05...ggish-economy/

Jag tror du har helt rätt där. Det är viktigt att också komma ihåg att de som bor utomlands har svårt att rösta medan utsocknes ungrare- de som sedan tidigare bor i t.ex. Rumänien och andra grannländer kan poströsta. Detta gör att Orban lättare kan hålla sig kvar, men valresultaten speglar inte de faktiska förhållandet med "riktiga" ungrare. Många välutbildade har stuckit och ser landet som kört.
Citera
2018-12-14, 00:19
  #690
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
On topic: utmaningen för Ungern är hur landet ska klara sig eller växla om med en krympande aktiv befolkning. Idag skriker den tyska bilindustrin och de multinationella företagen i landet efter folk, ett av EU:s lägst betalda, och regeringen löser det inte med att ta in folk i landet, utan att tvinga den egna befolkningen att jobba upp till tio timmar om dagen. Dessutom utan direkt betalning, utan den kommer 12 - 36 månader senare. Framtidsland?
Ja, och i Sverige skriker kommunerna efter lärare, läkare och poliser. Lösningen till båda ländernas problem är INTE ett intag av hundratusentals muslimer, som i Sveriges fall. Så vad är din poäng?
Citera
2018-12-14, 18:06
  #691
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Ja, och i Sverige skriker kommunerna efter lärare, läkare och poliser. Lösningen till båda ländernas problem är INTE ett intag av hundratusentals muslimer, som i Sveriges fall. Så vad är din poäng?

Bollen har jag skickat till V4-kramarna: hur ska Ungern klara sina demografiska problem?
Citera
2018-12-14, 18:09
  #692
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Bollen har jag skickat till V4-kramarna: hur ska Ungern klara sina demografiska problem?

De kommer klara det fint eftersom det är inga problem. Demografiproblemet är enbart ett påhitt för lura oss att acceptera massinvandring.
Citera
2018-12-14, 18:25
  #693
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
De kommer klara det fint eftersom det är inga problem. Demografiproblemet är enbart ett påhitt för lura oss att acceptera massinvandring.

Hur förklarar du då bristen på arbetskraft i Ungern? I förrgår beslutades att löntagare kan tvingas arbeta 400 timmar övertid per år, i praktiken en dag extra i veckan. Och lönen för detta kan hålla inne upp till tre år.
Citera
2018-12-14, 18:26
  #694
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hur förklarar du då bristen på arbetskraft i Ungern? I förrgår beslutades att löntagare kan tvingas arbeta 400 timmar övertid per år, i praktiken en dag extra i veckan. Och lönen för detta kan hålla inne upp till tre år.

För att alla är i västeuropa där de kan tjäna mer pengar.
Citera
2018-12-14, 21:32
  #695
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
För att alla är i västeuropa där de kan tjäna mer pengar.

Javisst (och kanske får de dessutom smak för mer upplysta länder som kommit längre med demokratiseringen och förblir där). Och hur ska Ungern då få dem tillbaka? Skitlöner, påtvingad övertid med utbetalning 36 månader senare?
Citera
2018-12-14, 23:51
  #696
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Javisst (och kanske får de dessutom smak för mer upplysta länder som kommit längre med demokratiseringen och förblir där). Och hur ska Ungern då få dem tillbaka? Skitlöner, påtvingad övertid med utbetalning 36 månader senare?

Det räcker med att multikulturalismen tillåts blomma fullt ut, som t ex i Frankrike.
Observera att väldigt stor del av öststatare jobbar i väst periodvis, dvs deras familjer bor i sina hemländer. De vill inte att deras barn växer upp i en otrygg miljö. En typisk byggjobbare från öst hamnar lätt i någon mindre glamorös förort, rejält kulturberikad.

Upplysta länder? Du menar länder med fler gatulyktor, farbrorn?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback