Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-11, 13:08
  #1
Medlem
Ikea började nyligen sälja småhus, typ baracker för att kunna skicka till områden där folk behöver bostad i exempelvis Syriens närområden. Ett sådant hus för om jag minns rätt 6 personer kostade ungefär 11000 kronor och hade en hållbarhet på minst 3 år.

Eftersom nu ett svenskt företag som Ikea nu säljer dessa hus och det finns ganska billig mark att köpa lite varstans i världen, inklusive i Sverige, så kanske de som vill hjälpa flyktingar och "flyktingar" gå ihop och köpa upp mark samt dessa typer av bostäder. För de som vill hjälpa oavsett politisk tillhörighet finns denna möjlighet.

Denna idé riktar sig då alltså till de som vill hjälpa med bistånd oavsett om det är i Sverige eller i annat land. Vill du hjälpa på plats, bidra till husköp till dessa länder, vill du hjälpa i Sverige, fixa bostadssituationen här på riktigt. Jag har inte gjort uträkningar på hur många hus som skulle behövas varken i Sverige eller i andra länder men eftersom jag inte är speciellt intelligent eller utbildad så kanske någon som är detta göra något bra med en idé lik min. Finns fler företag än Ikea som säljer dessa typer av hus också så om någon är kompetent nog att starta nått med det här så önskar jag dig lycka till. Även om denna idén inte skulle vara genomförbar, jag vet inte, så tror jag att just nya idéer behövs istället för att alla ska bajsa sig i händerna och kasta det på varandra.

Era tankar?
Citera
2015-09-11, 13:51
  #2
Medlem
Fris avatar
Finns ingen motivation från någon att göra en sån sak. Tror du att den unge arge araben blir nöjd av att få ett platt paket med ett kristdemokratiskt Attefallshus hemskickat av Posten? "-Oj, tack, äntligen ett bakstugusittare hemma i öknen, nu är jag glad!" Det är en sån märklig fantasi, som om du aldrig har rest utomlands, aldrig tänkt efter, bara haft en dröm. (Dessutom, hur skulle IKEA:s platta paket kunna skruvas ihop i arabvärlden??)

De vill inkvarteras på herrgårdar och servas dygnet runt av Migrationsverket. Och även det är de arga emot och begår tusentals "incidenter" av våld och hot mot sina generösa byråkrater. De SKA HA mer. De SKA HA fitta och dina pengar, det är därför de tagit sig hit.

Om du tror att det handlar om ett ignenjörsekonomiskt problem som har att göra med arealer och byggkostnader, så har du inte fattat någonting alls och kommer att fortsätta misslyckats totalt. Det är min tanke. Tänkte du?
__________________
Senast redigerad av Fri 2015-09-11 kl. 13:57.
Citera
2015-09-11, 13:54
  #3
Medlem
Jaha. Har du en egen idé för att lösa problemen? Tråden riktar sig mer till de som vill bidra men man kan bidraga på olika sätt. Visst, jag har inte varit någonstans.

Motivationen skulle kunna vara att få ut alla "flyktingar" från landet och ha mark åt dessa i något annat land sedan bygga en by där åt dem som håller 3 år. Då har man gett dem egna förutsättningar och minst 3 år att lyckas bygga något åt sig själva. Det jag undrar är om du har någon idé till en lösning på några problem du känner? Vart dina åsikter lutar åt det är upp till dig, jag frågar efter en idé som du tror hjälper, om ingen annan, så dig och dem du älskar och det ni bryr er om.
__________________
Senast redigerad av Svartros 2015-09-11 kl. 14:02.
Citera
2015-09-11, 13:59
  #4
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
Jaha. Har du en egen idé för att lösa problemen? Tråden riktar sig mer till de som vill bidra men man kan bidraga på olika sätt. Visst, jag har inte varit någonstans.
Ja det har jag. Stäng gränsen och låt araberna ta konsekvenserna av den ondskefulla kultur som har förstört Mellanöstern. De "flyr" inte från den, de sprider den. De spred sin ondskefulla kultur över hela Mellanöstern för tusen år sedan och den har aldrig återhämtat sig utan alltid bara blivit värre och värre. Varför vill du ha det så här? Varför flyttar du inte istället till ditt idealland Syrien istället och lämnar oss som tvärtom vill ha sånt som frihet och välstånd istället, i fred!???

Araberna mördar tiotals miljoner av sina egna, det är deras natur. Det kommer de att fortsätta göra efter att de kommit hit också. Det är liksom inte sandkornen som är roten till det onda i Mellanöstern, utan de unga arga arabiska männen. Ingenting vi kan göra nånting åt, annat än att stoppa smittspridningen.

Din IKEA-lösning är så otroligt komiskt, tack för din "idé", såna som du hör till de första som kommer att mördas av islamisterna. (Kan du inte ens formulera en användbar rubrik? Jag vill att fler kommenterar din idioti, den är upplysande eftersom den förmodligen är representativ bland många väljare som dikterar allas vår framtid. Jag lovar att låta bli att posta så ofta för att ge andra plats.)
__________________
Senast redigerad av Fri 2015-09-11 kl. 14:08.
Citera
2015-09-11, 14:06
  #5
Medlem
Önskar också gränserna ska stängas. Människor kan vänta i läger vid gränsen tills ordentliga kontroller gjorts. Är man en riktig flykting så är man åtminstone trygg från kriget om det nu inte är så att kriget följer med. De borde inkvarteras i närområdet helst, Sahara är en rätt stor tomt med plats för många hus. Finns även möjlighet med irrigation för bevattning av öknen om många människor bidrar. Då har dem mat, de får bostäder och egen mark. Om de då sköter sig så har dem allt de vill ha eller åtminstone möjligheten till den. Om det är som du säger så går det åt helvete och då har man det svart på vitt. Undvik gärna att kasta bajs på andra oavsett hur du känner för dem, åtminstone i denna tråd, det är bara en önskan från någon som älskar sitt land och vill att det ska må bättre.

Tillägg: Du redigerar så texten förändras.. svårt att svara ordentligt då. Skriv ett inlägg extra om det behövs?

Tillägg: Jag lutar åt att rösta SD i nästa val. Alltid valt att inte rösta innan då alla politiker i 7K är lögnaktiga grisar. Nu blir det dock lite konstigt för har svårt att gilla att klumpas ihop med dig. Tror dock jag kommer rösta SD ändå eftersom Sveriges välgång är viktigare för mig än att du beter dig som en fanatiker.
__________________
Senast redigerad av Svartros 2015-09-11 kl. 14:09.
Citera
2015-09-11, 14:10
  #6
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartros
Tillägg: Du redigerar så texten förändras.. svårt att svara ordentligt då. Skriv ett inlägg extra om det behövs?
Vänta några minuter om det stör dig. Jag bearbetar mina småtexter här efter att ha läst dem en gång. Det är ju inte som om jag kommer tillbaka imorgon och ändrar vad jag skrivit. Jag står för vad jag skriver här.
Citera
2015-09-11, 14:14
  #7
Medlem
Ok inga problem så men jobbigt om du läser in vad du tror jag tror, smädar mig för det du tror jag tror medans jag skriver ett svar till dig som är motsatsen till vad du tror att jag tror. Snälla. Håll god ton.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback