• 1
  • 2
2015-09-11, 12:49
Medlem
Hej!

Har lite frågor angående ett privatlån.

Säg att jag lånar 100 tusen och lägger upp betalningen på 3 år, kan jag då betala tillbaka lånet redan efter 6 månader? och isf blir det då billigare än om man betalat av månadsvis i 3 år?

Sen undrar jag över hur bankerna bestämmer räntan? det står tex 3,75%- 11,74% individuell ränta. Ganska stor skillnad där.

Kan tillägga att jag har tillsvidare anställning och tjäna kring 20k (efter skatt).
Citera
2015-09-11, 13:01
Medlem
lägg lånet på 10 år.

låna av en storbank tex seb,handelsbanken eller liknande . acceptera ingen ränta över 5%

jag PMar också ett tips som jag använde mig av när jag lånade.

och ja du kan betala hela lånet när du vill
Citera
2015-09-11, 14:05
Medlem
Jagarjagarens avatar
...och givetvis blir det billigare - eftersom du inte betalar ränta.
Citera
2015-09-11, 14:14
Medlem
Men hur fungerar det om jag tar lånet på 10 år, men betalar tillbaka allt efter 6 månader. måste jag betala räntan som skulle tillkommit på 10 år eller slipper jag det eftersom jag betalar snabbare?

Hoppas du/ni förstod frågan!
Citera
2015-09-11, 14:15
Medlem
Ojj hade redan fått svar! Tack!
Citera
2015-09-11, 16:26
Medlem
Varför bör jag lägga lånet på 10 år förresten? Det blir vell bara dyrare med räntan då?
Citera
2015-09-11, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skobarhinken
Varför bör jag lägga lånet på 10 år förresten? Det blir vell bara dyrare med räntan då?

Självklart blir det enbart dyrare med en lång återbetalningstid. Betala av lånet så fort du kan, allra helst avstår du lånet helt och hållet om du har möjlighet. Om du inte dras med extrema levnadsomkostnader sparar du ihop 100.000kr ganska snabbt. Enda vettiga lånet du kan ta är lånet till bostad allt annat är galenskap.

Men för att besvara din ursprungliga fråga kan du betala av lånet precis när du vill förutsatt att du inte bundit räntan vilket är mycket ovanligt vid konsumtionslån.
Citera
2015-09-11, 18:44
Medlem
Anledningen till 10 år är att få så liten räntekostnad som möjligt om du ändå tänkt betala av lånet fort.
Citera
2015-09-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av booja
Anledningen till 10 år är att få så liten räntekostnad som möjligt om du ändå tänkt betala av lånet fort.

Samtidigt är problemet att det blir bekvämt att strunta i amorteringar då 1000kr i ränta och amortering känns som en struntsumma man kan leva med i syfte att ha mer pengar för dagen. Och eftersom man har råd med 1000kr varje månad... Varför inte låna ytterligare 100.000kr, 2000kr är inte heller så mycket och vips så sitter man fast...

Räntan sänks inte för att du väljer en längre återbetalningstid, det är i de allra flesta fall tvärtom.

Lånar gör man till bostad och ingenting annat om man vill ha en hyfsad ekonomi i framtiden.
Citera
2015-09-12, 12:42
Medlem
Tack för svaren!

Fick lånet beviljat på telefon utan problem. Ska bara vänta på skuldbrev nu som kommer på tisdag och sen skicka in det.

Men saken är den att jag helst vill ha pengarna redan på måndag, Är det möjligt att åka till banken på måndag och skriva under där, och sen få lånet utbetalt direkt?
Citera
2018-02-02, 18:15
Medlem
vilket straff kan man få om man fyller i fel lön för att få lånet igenom
Citera
2018-02-02, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
vilket straff kan man få om man fyller i fel lön för att få lånet igenom

Du får inget straff om du skriver det i en onlineansökan, men banken kommer ta en kreditupplysning och se att siffrorna inte stämmer. Det som händer då är att ansökan med största sannolikhet antingen nekas per automatik om inkomsten skiljer för mycket, eller flaggas för manuell kontroll där banken kommer begära intyg på den inkomst du uppgett.

Jobbar inte på bank men gissar på att det med absolut största sannolikhet är så här det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in