Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-11-15, 18:48
  #61
Medlem
Idag har jag det tillräckligt bra ställt för att kunna välja arbete (överlever oavsett inkomst)

jag har mitt hus, bil, snöskoter etc o inga märkvärdiga utgifter. Jobbet är en alldeles för stor del av livet....man ska inte vantrivas
Citera
2018-11-15, 18:50
  #62
Medlem
KonungHonungs avatar
Jag skulle valt det roliga jobbet för 25k/mån. Förutom att man inte slänger bort sitt dyrbara jordeliv på något meningslöst så får man också behålla mer av sin lön pga den progressiva inkomstskatten.
Citera
2018-11-16, 01:40
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8411143
Vad är viktigast vid val av arbete? Hög lön eller tycka jobbet är roligt? Om vi säger det roliga jobbet har en lön på 25k/månaden och det jobbet med hög lön har 50k/månaden, vad skulle du välja?

Med det valet skulle jag ta det roliga jobbet, utan tvekan. Fast i verkligheten är samhället inte organiserat på det sättet. Det fruktansvärda jobbet kommer att vara det lågbetalda jobbet och det med 50k kan man inte få av någon anledning, för annars skulle man inte stanna på det lågbetalda jobbet som inte är roligt.

Att ta jobbet med den höga lönen och gå ner i halvtid är ett jättebra val teoretiskt sett, men det är ofta svårt att FÅ gå ner i halvtid. Jag fattar inte att arbetsgivare är så oflexibla, men först möter de inte arbetstagaren önskan eller behov alls och sedan klagar de på att det inte finns arbetskraft. Det är så idiotiskt.

Om jag hör någon till branschrepresentant klaga över att det behövs mer arbetskraft för att de inte har färdigutbildade sommarvikarier så skriker jag. Vad tror de att alla sommarvikarier och timvikarier ska göra på vintern eller när de inte blir inringda? De tror att folk ska leva på a-kassa året runt tills arbetsgivaren ifråga behagar ha ett tillfälligt behov, då ska arbetskraften poppa upp från ingenstans, 25,5 år med lång högskoleutbildning och motiverade. Det är inte realistiskt. De får planera bättre.
Citera
2018-11-18, 14:21
  #64
Medlem
Vilken utbildning kräver lägst iq och ger högst lön och vice versa?
Socionom/ekonom och bibliotekarie/lärare?

Om man bortser från tillgång/effterfrågan
Citera
2018-11-18, 18:39
  #65
Medlem
Självklart skulle jag inte betala 160 timmar i månaden för 14-15000 mer i månaden.
Citera
2018-11-21, 18:41
  #66
Medlem
carminaburanas avatar
Bättre att fråga om det handlade om 12000 kontra 25000, mycket intressantare.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback