Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-09-11, 08:42
  #13
Medlem
Svejks avatar
Lutar mer åt konspirationer än I&I-debatt.

Integration och invandring --> Konspirationer och alternativa teorier
/Moderator
Citera
2015-10-18, 01:15
  #14
Avstängd
Utan tvekan är det en trojansk häst. Fast nu är det farliga främlingar som är helt olika oss på alla sätt och vis, inte minst genetiken, som invaderar.

Turkar och araber undrar nu varför de inte tog till denna metod för att erövra Europa under medeltiden.
Citera
2015-10-18, 01:20
  #15
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostarskjortan
Utan tvekan är det en trojansk häst. Fast nu är det farliga främlingar som är helt olika oss på alla sätt och vis, inte minst genetiken, som invaderar.

Turkar och araber undrar nu varför de inte tog till denna metod för att erövra Europa under medeltiden.

Gör de verkligen det? Är det ett utbrett samtalsämne kring turkiska middagsbord - diskuteras det flitigt i syrien varför inte deras farfarfarfarfarsföräldrar tog del av svenska socialbidrag på 1500-talet?
osv..
Kom gärna med påståenden och argument, men försök för i helvete åtminstone att belägga dem med någon som helst grad av trovärdighet om ni ska publicera dem..
Citera
2015-10-19, 19:09
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Gör de verkligen det? Är det ett utbrett samtalsämne kring turkiska middagsbord - diskuteras det flitigt i syrien varför inte deras farfarfarfarfarsföräldrar tog del av svenska socialbidrag på 1500-talet?
osv..
Kom gärna med påståenden och argument, men försök för i helvete åtminstone att belägga dem med någon som helst grad av trovärdighet om ni ska publicera dem..


Tror du inte att han ville informera om att turkar och araber under islamsk flagg faktiskt försökte invadera Europa under medeltiden?

Svenska skolan ger ju ingen direkt upplysning i detta intressanta ämne längre eftersom det kan skapa islamofobi. Man brukar istället fokusera på den s.k. gyllene muslimska epoken i Andalusien och hävda att de tre världsreligionerna där levde i fred och harmoni under muslimskt styre.

Men vi hade först den arabiska erövringen på 700-talet som erövrade hela Spanien och hotade Frankrike. Sedan hade vi den andra vågen under osmanernas (turkarnas ledning) under 1400-talet då Konstantinopel föll och till slut större delen av Balkan.

Utifrån detta historiska makroperspektiv framstår onekligen dagens invandring av muslimer till Europa som en tredje erövringsvåg.

Vill du ha referenser eller accepterar du detta som allmänbildning?
Citera
2015-10-19, 20:17
  #17
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Tror du inte att han ville informera om att turkar och araber under islamsk flagg faktiskt försökte invadera Europa under medeltiden?

Nej, jag tror han menade det han skrev.

Och ja, jag känner till det du talade om eftersom jag gick i grundskola på 70/80-talet. Visste dock inte att de tagit bort detta ur undervisningen, men jag blir knappast förvånad. tyvärr.

Tror du själv att turkar och araber funderar mycket på detta?
__________________
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-10-19 kl. 20:50.
Citera
2015-10-19, 22:58
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Och ja, jag känner till det du talade om eftersom jag gick i grundskola på 70/80-talet. Visste dock inte att de tagit bort detta ur undervisningen, men jag blir knappast förvånad. tyvärr.

Tror iofs mest det handlar om rasister som inte direkt briljerade i skolan och därför inte lyssnade under historielektionerna... När de sedan hittat information om detta på nätet (antagligen på någon hatsida, att få neutral information om historiska händelser är ju inte på tal) har de inbillat sig någon historia om att det minsann inte lärs ut i skolorna eftersom det inte är tillräckligt pekå. /konspirationer och alternativa teorier
Citera
2015-10-19, 23:34
  #19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Tror iofs mest det handlar om rasister som inte direkt briljerade i skolan och därför inte lyssnade under historielektionerna... När de sedan hittat information om detta på nätet (antagligen på någon hatsida, att få neutral information om historiska händelser är ju inte på tal) har de inbillat sig någon historia om att det minsann inte lärs ut i skolorna eftersom det inte är tillräckligt pekå. /konspirationer och alternativa teorier

Jo självklart bottnar det i främlingsfientlighet - jag orkade bara inte gå i clinch med ännu en klipp&klistra-rasist som försöker bevisa sin historiska världsbild med youtubesnuttar.. Har tagit alltför många jude-debatter på sistone och det är så fördummande så jag orkar inte fler just nu..
Citera
2015-10-21, 17:53
  #20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jo självklart bottnar det i främlingsfientlighet - jag orkade bara inte gå i clinch med ännu en klipp&klistra-rasist som försöker bevisa sin historiska världsbild med youtubesnuttar..


Som vanligt fokuserar du på det som är irrelevant för själva argumentationen.

Meningsmotståndaren pådyvlas degraderande skällsord som "rasist" och "obildad". Argumenten och sakfrågan hamnar helt ur fokus.

Som jag tidigare påpekat finns det inget kategoriskt fel med att förankra sin världsbild med hjälp av youtubeklipp. Det som är viktigt är så klart vad det är för kvalitet på materialet som man använder sig av. Det finns källor i form av youtubeklipp som vida överglänser SVT Aktuellt i trovärdighet och det finns klipp på youtube som helt saknar trovärdighet.

Ur vetenskaplig eller argumentationsanalytisk synvinkel är det alltid en fördel om meningsmotståndarna försöker belägga sina argument med hjälp av källor - bra eller dåliga sådana - jämfört med att bara kasta ur sig påståenden som inte kan värderas överhuvudtaget.

Håller du inte med om det?

/Johan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback