Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-12-26, 21:10
  #13
Medlem
Midnights avatar
Hej!

Jag vet inte om det här klarar ut någonting men kanske får någon ut något av det.

Som jag förstår det går beroendecentrum från fall till fall. De tar hänsyn till flera aspekter än bara just dokumenteringen av användandet av heroin. De ser på helheten.

Men självklart måste man ju ha ett opiatmissbruk i grunden. Annars finns det ju ingen vits med att vara med i Laro.

Jag var nämligen aktuell för behandling med Subuxone trots att jag har dålig dokumentation för just mitt heroin -användande. Jag var väldigt tydlig med det när jag träffade överläkaren.

Första gången jag använde heroin var knappt två år tidigare sett från då jag träffade läkaren. Jag berättade också att det jag missbrukat mest är subutex.

Den enda dokumentationen jag hade var ett ringa narkotikabrott då jag hade heroin på mig. Dock tog de aldrig prov då jag är för gammal och redan välkänd som missbrukare.

Inte ett enda prov där jag visade positivt på just heroin finns i mina journaler.

Däremot har jag tagit två överdoser där jag hamnat på hjärtintensiven båda gånger. Ena gången var det morfin och en jädra massa andra piller och andra gången var det dexofen m.m.

Jag har ett 15-årigt missbruk bakom mig och första behandlingen gjorde jag som tonåring. Första gången jag var på avgiftning för opioider var 11 år sedan. Sen har jag avgiftats från morfin 1-3 gånger. Minns inte riktigt. Men proverna på psyk är ju inte verifierade.

Gjort runt 13-15 avgiftningar på psyk. Alltid p.g.a av opioid/opiat -abstinens och fått nedtrappning. Men det ska vara verifierade prover för att komma in i laro som jag förstått det.

Överläkaren sa. Trots att jag inte hade den dokumentationen av heroinanvändande de kräver kunde hon göra ett undantag i mitt fall då jag har missbrukat så länge.

Och detta är en erfaren överläkare som är expert på just opiater. I den stad jag bor anses hon stenhård av BC:s patienter då hon nekar de flesta att komma in i Laro.

Jag riskerade även ett fängelsestraff om jag inte kom tillrätta med mitt missbruk då jag var dömd till vård istället för fängelse. Vet inte om det spelade in. Även frivården hade skickat en remiss att de ville att jag skulle in i Laro.

Jag klev aldrig in i Laro. Under tiden jag var drogfri och väntade på BC började jag må bättre. Andra läkemedel gav effekt (antidepressiva.) Jag var även väldigt motiverad vid just den här perioden! När jag upptäckte att det kan fungera utan Laro sa jag det till läkaren och sedan dess har BC stöttat mig i det istället.

Så det verkar inte vara hugget i sten det där med dokumentationen. Det är från fall till fall.

Men man ska absolut inte se det som ett nederlag att man inte kommer in. Tvärtom! Det är väldigt positivt. För då har läkaren bedömt alla resurser du har till att klara dig ändå!

P.s. Drogfri i 5 månader.
__________________
Senast redigerad av Midnight 2015-12-26 kl. 21:29.
Citera
2016-06-14, 14:39
  #14
Medlem
roligpojkejapps avatar
Kanske inte spelar er någon roll nu såhär ett halvår senare. Men jag kom in på Laro utan några akutbesök, ingen dokumentation, inga polisgripanden osv. Jag var bara sjukt trött på mitt missbrukarliv en dag och bad soc om hjälp. Inom loppet av 2 veckor hade jag lagts in på avgiftning med upptrappning av subuxone och började direkt efter i Laro-programmet. Har snart gått där 3 månader och varit drogfri.

Så det är sjukt mkt lättare att komma in i dagens läge. Vilket är jävligt bra och räddar folks liv.
Citera
2016-06-14, 15:14
  #15
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roligpojkejapp
Kanske inte spelar er någon roll nu såhär ett halvår senare. Men jag kom in på Laro utan några akutbesök, ingen dokumentation, inga polisgripanden osv. Jag var bara sjukt trött på mitt missbrukarliv en dag och bad soc om hjälp. Inom loppet av 2 veckor hade jag lagts in på avgiftning med upptrappning av subuxone och började direkt efter i Laro-programmet. Har snart gått där 3 månader och varit drogfri.

Så det är sjukt mkt lättare att komma in i dagens läge. Vilket är jävligt bra och räddar folks liv.
Så roligt att höra att det går bra för dig! Grattis!
Citera
2017-05-10, 02:08
  #16
Medlem
roligpojkejapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Så roligt att höra att det går bra för dig! Grattis!


ja njah komiskt nog så hade jag mitt första återfall dagen efter inlägget, sen har det gått i perioder... Det är när det gått några månader som den största utmaningen kommer enligt mig. Gick på subuxone i cirka 9 månader, sista månaden missbrukade jag väldigt mkt.. Bytte då efter samtal med läkare till Metadon och höll mig nykter 3 månader, sen nu har jag varit onykter i kanske 2.5 vecka. Ska dock lägga möget åt hyllan och bli nykter på min metadon
Citera
2017-05-15, 20:52
  #17
Medlem
Jaggermeisters avatar
Lite sent svar, men finns nog fler som är nyfikna. I dagens läge så är det Väldigt mycket lättare o komma in på en Subutex/Suboxone/Metadon behandling än förut. Jag är inte 100% säker ang dokumentation, men jag tror inte att det krävs längre. Du behöver bara bevisa det genom att pissa positivt på Heroin i kanske 2-4 veckor.

Dom börjar dock inte med Metadon, utan du kan byta till Metadon efter Buprenorfin om du säger att du får många biverkningar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback