Flashback bygger pepparkakshus!
2015-09-10, 08:02
Medlem
Argh123s avatar
Det kan verka märkligt att jag valde denna kategori, men jag vänder mig till dessa som brukar arbetskläderna på sin fritid. Kunde valt arbetskategori, men just kläderna är mitt fokus.
Hur tänker ni?
Vanligast är byggkläder och jag förstår att kan man inte byta om på jobbet så måste man ha jobbkläder på sig, men de sm kan då!? På mitt jobb inom resturang tog det 2 min att byta om och ja, jag hade delvis kläderna på, men dålde företaget i den mån jag kunde.
För mig känns det bara så fel att bruka arbetskläderna under sin fritid, även om man ör nöjd med jobbbet så är arbetskläderna enbart för arbetet och inget annat!
Kläder som är kotymt, ex kostym är givetvis okej att ha på sig på stan, men väl hemma borde et ombyte ske. Inte bara för att kostym inte ska smutsas ner, utan för att det bara känns så fel om jag haft jobbkläder på fritiden. Är kläderna inaktuella så okej, kanske. Men ser jag någon med företagsloggan så får man ju för sig att vilja fråga något.
Citera
2015-09-10, 10:38
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argh123
Det kan verka märkligt att jag valde denna kategori, men jag vänder mig till dessa som brukar arbetskläderna på sin fritid. Kunde valt arbetskategori, men just kläderna är mitt fokus.
Hur tänker ni?
Vanligast är byggkläder och jag förstår att kan man inte byta om på jobbet så måste man ha jobbkläder på sig, men de sm kan då!? På mitt jobb inom resturang tog det 2 min att byta om och ja, jag hade delvis kläderna på, men dålde företaget i den mån jag kunde.
För mig känns det bara så fel att bruka arbetskläderna under sin fritid, även om man ör nöjd med jobbbet så är arbetskläderna enbart för arbetet och inget annat!
Kläder som är kotymt, ex kostym är givetvis okej att ha på sig på stan, men väl hemma borde et ombyte ske. Inte bara för att kostym inte ska smutsas ner, utan för att det bara känns så fel om jag haft jobbkläder på fritiden. Är kläderna inaktuella så okej, kanske. Men ser jag någon med företagsloggan så får man ju för sig att vilja fråga något.

Jag ser inget problem med att man har på sig sina arbetskläder och att man till exempel på väg hem från jobbet uträttar ärenden iförd dessa kläder. Att först åka hem för att byta kläder och sen åka och uträtta ärenden är tidsödande.
Citera
2015-09-10, 11:24
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag ser inget problem med att man har på sig sina arbetskläder och att man till exempel på väg hem från jobbet uträttar ärenden iförd dessa kläder. Att först åka hem för att byta kläder och sen åka och uträtta ärenden är tidsödande.
Handlar mer om man gör det på sin fritid Det du skrev om är okej. Man kan ju ändå inte byta om hos sin kund. Men jobbar du mån-fre och under helgen bär arbetskläderna på dig så kan jag inte låta bli att bli irriterad. Då vill jag veta hur man tänker. Och jag är inte emot jobbet eller klädernas passform och utseede. Utan valet att bära kläderna ska ju enbart vara för att företräda sitt företag.
Citera
2015-09-10, 12:25
Medlem
Obscuritys avatar
Tror TS menar som min granne ungefär:

Han jobbar på VOLVO och de har en färgstark orange tröja som lyser upp hela gatan. Varje gång han är ute och går en promenad (Det vill säga att han har förberett sig innan med ear-phones, löparskor etc etc) så bär han alltid denna VOLVO-tröja.

Självklart är han stolt över att arbeta på VOLVO och bär då denna tröja, men det kan bli lite störande för vissa som anser att han försöker bevisa något.
Citera
2015-09-10, 13:09
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Handlar mer om man gör det på sin fritid Det du skrev om är okej. Man kan ju ändå inte byta om hos sin kund. Men jobbar du mån-fre och under helgen bär arbetskläderna på dig så kan jag inte låta bli att bli irriterad. Då vill jag veta hur man tänker. Och jag är inte emot jobbet eller klädernas passform och utseede. Utan valet att bära kläderna ska ju enbart vara för att företräda sitt företag.

Är du helt säker på att det är fritid, det finns dem som jobbar på lördagar och söndagar. Det är inte bara jobb måndag-fredag.

Däremot om man väljer att ha arbetskläder utöver det, det kan ju vara av praktiska skäl, man kanske ska fixa med huset och därför väljer att ha på sig sina snickarbyxor eller liknande.
Jag vet många som väljer att använda en "smutsig" t-shirt för att gå ut och springa istället för att ta en helt ren som ändå måste tvättas efteråt.
Citera
2015-09-14, 07:28
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Är du helt säker på att det är fritid, det finns dem som jobbar på lördagar och söndagar. Det är inte bara jobb måndag-fredag.

Däremot om man väljer att ha arbetskläder utöver det, det kan ju vara av praktiska skäl, man kanske ska fixa med huset och därför väljer att ha på sig sina snickarbyxor eller liknande.
Jag vet många som väljer att använda en "smutsig" t-shirt för att gå ut och springa istället för att ta en helt ren som ändå måste tvättas efteråt.
Jag har sätt de på tider som är betydligt tidigare än jobet börjar. Jo, vist kan det finnas undantag ibland, men inte varenda gång. I regel är det arbete 18-04. Att då se personer iklädda personalkläder (mitt jobb) redan under förmiddagen och mitt på dagen är vad jag betraktar inte arbetstid eller heller förberedlse. En person infall sig till och med på Arbetsförmedlingen iklädd personalkläder.
Arbete I TJÄNST får ha personakläder på sig, men inte annars!
Misstro mig inte att jag är arg, men bara jävligt förbannad :raat:
Citera
2015-09-14, 17:27
Medlem
P6s avatar
Citat:
Jag har också märkt fenomenet och det är speciellt bland byggarbetare man lägger märke till det. Skitiga smutsiga kläder med målarfärg och annat från bygget. Grejjen är att alla byggarbetare har byggbodar med fikarum och omklädningsrum med dusch det står så i arbetsmiljölagen att det ska finnas tillgång till det för alla på bygget. Ändå går en del därifrån med sina skitiga byggkläder medan de flesta duschar och byter om till sina vanliga kläder.

Vet inte om det finns någon förklaring för alla men här är några anledningar jag tror:
  1. De är helt enkelt lata och orkar inte byta kläder flera gånger per dag. De har redan fru och barn och skiter i vad andra tycker de är inte ute efter imponera på någon.
  2. Har blivit lite inne med reflexbyxor och annat så en del tycker det är häftigt. Sparar pengar också så slipper de köpa vanliga privata kläder och använder alltid arbetskläderna.
  3. När många är arbetslösa är det ett sätt att visa man har jobb och pengar genom att gå med arbetskläder privat. I någon håla där alla är panka kan det kanske vara ragg-faktor att gå med skitiga arbetskläder då fattar ju brudarna att killen har deg.
  4. Personen har inget privatliv utan identifierar sig själv med sitt arbete. Företaget är alltså det enda livet personen har och då är denne stolt visa upp det.
Senast redigerad av P6 2015-09-14 kl. 17:29.
Citera
2015-09-15, 08:55
Medlem
Mac10jiffys avatar
På mitt tidigare arbete som servicetekniker blev det iaf så att man bytte om hemma för jag hade firmabilen stationerad i hemmet. Vilket är jävligt vanligt i hantverkaryrken. Dessutom finns ju beredskap och jour osv vilket jag hade 1 vecka i månaden. Då kan det ju verka som att man har arbetskläder hela tiden. Men tro mig, jag byter gärna till civilt såfort som möjligt!
Citera
2015-09-15, 15:54
Medlem
Om man jobbar på olika ställen från dag till dag, kan man inte förvara kläderna i skåp på jobbet. Byter man då om på jobbet får man då ta med arbetskläderna nästan i en resväska.
Jag förstår inte varför en del inte gillar att folk åker till och från jobbet i arbetskläder. Jag tycker bara det ser tufft ut. Särskilt om man åker till jobbet i arbetsshorts i höstkylan, t. ex. då man ska jobba med installationer inomhus.
Citera
2016-06-24, 17:25
Medlem
Enegs avatar
Hörde en konversation emellan grannen och en annan som gick förbi tomten:

– Varför går du alltid i arbetsbyxor? (ropade grannen)
– Bra att ha när man jobbar
– Vafan du har ju inte jobbat en dag i hela ditt liv?

hörde inget svar sen
Citera
2016-06-24, 23:00
Medlem
Zteffen81s avatar
Jag själv har arbetskläderna i skåpet på jobbet. Så jag anländer aldrig eller lämnar jobbet i mina arbetskläder.

Sen har jag "arbetskläder" på fritiden ändå. Jag har snickarbyxor när jag renoverar huset. Jag drar på mig en overall om jag måste svetsa något i garaget. Jag har skor med stålhätta, med mera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in