Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-03-06, 20:10
  #37
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exiztenzia
Jag anser att djur mördas och varför tror du att jaktbrott är en kriminell handling om det inte är ett brott? Vad du tycker bryr jag mig mindre om, ditt tyckande är i samma klass som en vägglus Sten!
Vad du tycker och vad katten skiter är ur lagens synvinkel lika mycket värt .

Tycker det verkar som om bönderna i Molstaberg klarar sig :

http://svenskjakt.se/uncategorized/f...aberg-nedlagd/
Citera
2017-03-08, 00:03
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exiztenzia
Klart att djur kan mördas! Det förstår man om man har intellekt nog att förstå att allt liv har samma värde! Se vad människor gjort de senaste 50 åren, de har mördat djur och skövlat deras hem så nu är hälften av alla djurarter på väg att utrotas. Jägare är för djuren vad Hitler var för judarna. Ett vidrigt massmördaräckel...!
Jag tänkte ställa mig utanför den här invektivrika debatten och med det sagt fråga om den svenska fjällräven. Vad tycker du om att fjällräven är nästintill utrotad primärt till följd av rödrävens utbredning över deras marker i fjällen?

Förespråkar du ett slags laissez faire där du stilla ser på när en hel art går hädan? Finns det kanske inte ett behov av skyddsjakt till syfte att skydda fjällrävar eller tror du inte på mänsklig inblandning?

Var bor du förresten? Inser du att asfalten som omgärdar och utgör stora delar av din innerstad omöjliggör för naturen och stora delar av djuren att leva där? Du är del av detta. Inser du att när du åker buss med ditt månadskort att bussarna spyr ut kolväten som sakta dödar dina medmänniskor, djur och natur? När du tror dig ha tänkt till så är fortfarande dina cykeldäck tillverkade av bantublåmän med skogsskövling till följd eller från enorma skövlade områden i sydostasien.

Även om du bor i skogen hur har du tänkt överleva, du din jävla tomte? Inser du att när du trampar runt så dödar du mikroorganismer, myror, spindlar etc, din satans nolla? När du rullar runt i sängen MÖRDAR du kvalster, du din förbannade helevetes lobotomerade psykopatmördare.

Gå för fan i terapi, din jävla kukrot...

Fan i helvete vad du gör mig förbannad med det du säger! Det är för fan ingen som polerar skaftet efter att ha skjutit ett vilt, fan är du helt jävla slut eller? Vill du tillbaka till ett äkta klassamhälle när jakt var förbjudet för allmänheten, när adeln bestämde och satt sig över andras vilja, för det är vad du vill göra? Ingen kommer sluta jaga för att du öppnar din fula käft och vad kan du göra rent konkret för att stoppa någon av oss?
Citera
2017-03-08, 11:41
  #39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzerkurt
Jag tänkte ställa mig utanför den här invektivrika debatten och med det sagt fråga om den svenska fjällräven. Vad tycker du om att fjällräven är nästintill utrotad primärt till följd av rödrävens utbredning över deras marker i fjällen?

Förespråkar du ett slags laissez faire där du stilla ser på när en hel art går hädan? Finns det kanske inte ett behov av skyddsjakt till syfte att skydda fjällrävar eller tror du inte på mänsklig inblandning?

Var bor du förresten? Inser du att asfalten som omgärdar och utgör stora delar av din innerstad omöjliggör för naturen och stora delar av djuren att leva där? Du är del av detta. Inser du att när du åker buss med ditt månadskort att bussarna spyr ut kolväten som sakta dödar dina medmänniskor, djur och natur? När du tror dig ha tänkt till så är fortfarande dina cykeldäck tillverkade av bantublåmän med skogsskövling till följd eller från enorma skövlade områden i sydostasien.

Även om du bor i skogen hur har du tänkt överleva, du din jävla tomte? Inser du att när du trampar runt så dödar du mikroorganismer, myror, spindlar etc, din satans nolla? När du rullar runt i sängen MÖRDAR du kvalster, du din förbannade helevetes lobotomerade psykopatmördare.

Gå för fan i terapi, din jävla kukrot...

Fan i helvete vad du gör mig förbannad med det du säger! Det är för fan ingen som polerar skaftet efter att ha skjutit ett vilt, fan är du helt jävla slut eller? Vill du tillbaka till ett äkta klassamhälle när jakt var förbjudet för allmänheten, när adeln bestämde och satt sig över andras vilja, för det är vad du vill göra? Ingen kommer sluta jaga för att du öppnar din fula käft och vad kan du göra rent konkret för att stoppa någon av oss?
Du tycks inte riktigt begripa att din rödrävs utbredning är en direkt konsekvens av just Jakt.

Jaså, tänkte du inte på det?

Men då får du ta och tacka för undervisningen.
Rödräven har kunnat föröka sig och bre ut sig så starkt som en direkt konsekvens av den hutlösa hetsjakten på vargarna.
Hoppsan ... plötsligt fanns det inte längre något fungerande ekosystem.
Utan rödräven passade på när chansen gavs och skaffade sig ordentligt livsrum.
Ja, på konkurrenten fjällrävens bekostnad.


Men det tycks du inte vilja begripa, utan du ropar istället efter fler skott åt jägarkåren.
Skäms på dig!

"Förespråkar du ett slags laissez faire där du stilla ser på när en hel art går hädan?" skriver du ...
Men du lyckas inte komma till insikt om att det är Just en sådan "laissez faire" som du skriver om som utrotade alla vargarna - allt det medan alla "stilla tittade på" (om de inte aktivt deltog och applåderade såklart ...)".


Men nu, nu tycker du synd om fjällräven.
Och skyller på rödräven ...
Du kräver dessutom "skyddsjakt" på rödräv - för att rätta till det Fel som Du orsakat.

Men då tänker jag att - borde vi (du) inte ha lärt oss (dig) av våra (dina) misstag - och göra bättring istället?
Citera
2017-03-08, 12:58
  #40
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du tycks inte riktigt begripa att din rödrävs utbredning är en direkt konsekvens av just Jakt.

Jaså, tänkte du inte på det?

Men då får du ta och tacka för undervisningen.
Rödräven har kunnat föröka sig och bre ut sig så starkt som en direkt konsekvens av den hutlösa hetsjakten på vargarna.
Hoppsan ... plötsligt fanns det inte längre något fungerande ekosystem.
Utan rödräven passade på när chansen gavs och skaffade sig ordentligt livsrum.
Ja, på konkurrenten fjällrävens bekostnad.


Men det tycks du inte vilja begripa, utan du ropar istället efter fler skott åt jägarkåren.
Skäms på dig!

"Förespråkar du ett slags laissez faire där du stilla ser på när en hel art går hädan?" skriver du ...
Men du lyckas inte komma till insikt om att det är Just en sådan "laissez faire" som du skriver om som utrotade alla vargarna - allt det medan alla "stilla tittade på" (om de inte aktivt deltog och applåderade såklart ...)".


Men nu, nu tycker du synd om fjällräven.
Och skyller på rödräven ...
Du kräver dessutom "skyddsjakt" på rödräv - för att rätta till det Fel som Du orsakat.

Men då tänker jag att - borde vi (du) inte ha lärt oss (dig) av våra (dina) misstag - och göra bättring istället?

Vargens utrotning under 1800-talet var inte resultatet av en "Laisses faire" politik, utan av en aktiv rovdjurspolitik bland de styrande, för att genom ökat mulbete skapa möjligheter att mätta fler munnar på landsbygden. På den tiden var det ett brott som gav stränga böter att inte delta när det kallades till vargjakt. endast prästen och klockaren, samt orkeslösa var undantagna.

Höga skinnpriser på räv gjorde att denna hälls efter ordentligt. Detta förhållande rådde ända fram till 70-talet. Sedan kom rävskabben och vi som började med jakt när rävstammen var i botten till följd av skabben, har inte fått i oss rävjakten med modermjölken , utan måste lära oss nu.

Dessutom behöver man inte vara någon Einstein för att inse att det är olämpligt att ha varg i Renbetesområden.
Personligen tycker jag också att det är olämpligt att ha dem där det bedrivs fäbodbruk, fårskötsel och nära de större städerna. Kvar blir ganska små områden. Därför är det viktigt att begränsa vargstammen.
Citera
2017-03-14, 17:49
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du tycks inte riktigt begripa att din rödrävs utbredning är en direkt konsekvens av just Jakt.

Jaså, tänkte du inte på det?

Men då får du ta och tacka för undervisningen.
Rödräven har kunnat föröka sig och bre ut sig så starkt som en direkt konsekvens av den hutlösa hetsjakten på vargarna.
Hoppsan ... plötsligt fanns det inte längre något fungerande ekosystem.
Utan rödräven passade på när chansen gavs och skaffade sig ordentligt livsrum.
Ja, på konkurrenten fjällrävens bekostnad.


Men det tycks du inte vilja begripa, utan du ropar istället efter fler skott åt jägarkåren.
Skäms på dig!

"Förespråkar du ett slags laissez faire där du stilla ser på när en hel art går hädan?" skriver du ...
Men du lyckas inte komma till insikt om att det är Just en sådan "laissez faire" som du skriver om som utrotade alla vargarna - allt det medan alla "stilla tittade på" (om de inte aktivt deltog och applåderade såklart ...)".


Men nu, nu tycker du synd om fjällräven.
Och skyller på rödräven ...
Du kräver dessutom "skyddsjakt" på rödräv - för att rätta till det Fel som Du orsakat.

Men då tänker jag att - borde vi (du) inte ha lärt oss (dig) av våra (dina) misstag - och göra bättring istället?
När blev jag varghatare? När blev jag alla jägares talesman? Jag jagar älg av praktiska och etiska skäl och småvilt för nöje och nytta. Jag sportfiskar inte därför att jag finner det oetiskt. Vargarna försvann långt före min tid och ingenstans har jag sagt att vargarna inte ska tillåtas finnas.

Det är kanske du som inte förstår att mitt argument om fjällrävens försvinnande var retorisk och att skyddsjakt helt säkert skulle hjälpa situationen, det skulle knappast stjälpa eller vad tror du? Det är kanske du som inte förstår att poängen var mindre hur man skulle lösa situationen, skyddsjakt som jag föreslog, utan handlade om att människan måste göra någonting om fjällräven ska överleva, då spelar det ingen roll om det är är fråga om att rätta ett gammalt misstag (utrotning av vargen)och återinföring av densamma eller om storskalig skyddsjakt. Gör människan ingenting, vi kör på som vanligt, då försvinner fjällräven och det är väl mord?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback