2016-06-28, 13:38
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Sämst genom tiderna? Olle "1-2, 1-2, 1-2" Nordin kommer tvåa, men sämst genom alla eoner är ändå Erik Hamrén. Hur fan man kan misslyckas så kapitalt med ett spelarmaterial som faktiskt är riktigt bra övergår mitt förstånd. Vilken oerhörd sopa!
Spelarmaterialet är nog det svagaste på flera år. Sett till materialet tycker jag Hamrén får G. Han har tagit Sverige till 2/3 mästerskap, åkte ut i en playoff mot Portugal. Min främsta kritik mot EH är att han aldrig satt en tydlig spelidé eller sin prägel på laget under sina 6 år. Eller en stark backlinje. Hur många olika mittbackspar har han egentligen använt? För ett år sedan hade använt 23 olika backar!
Citera
2016-06-29, 23:22
Medlem
Erik Hamrén är sämst helt utan konkurrens.
Mediafolk tyckte att han var kul att språka med.
Noll taktik.

Lagerbäck må förespråka tråkig fotboll. Men, man tager vad man haver. Ingen Pele eller Maradona med svensk pass. Ibramihovic behöver vattenbärare som ger honom bollar. Övriga spelare är inte tillräckligt bra för att fixa det tillräckligt ofta.

För övrigt tycker jag att Friends Arena i Solna borde döpas om till Ibravallen.
Citera
2016-06-29, 23:25
Medlem
Minnet är alltid kort vid denna typen av omröstningar och nu kommer de flesta säga att Hamrén är den sämste.
Citera
2016-06-30, 13:17
Medlem
fredrikdenstores avatar
Svar: Erik Hamrén
Citera
2016-06-30, 14:00
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkKozelek
Minnet är alltid kort vid denna typen av omröstningar och nu kommer de flesta säga att Hamrén är den sämste.

Sämst är Lars "Laban" Arnesson.
Citera
2016-06-30, 18:52
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Laban var avskydd av alla ute i landet. Det vet jag. För där ville man bara ha tränare som haft Göteborg, MFF osv. Därför grät alla där när man inte skulle bedriva Houghtons fotbollsmördande under Laban. Det betyder inte ändå att Laban var värdelös. Som jag skrev för länge sedan, som ingen bemött, är att Laban hade BALLS som ville få svensk fotboll att börja SPELA MER, ha mer passningsskickliga backar osv. Precis det som vi alltid haft svårt för. Så han hade helt rätt i själva verket. Och att påstå att en sådan är den sämste någonsin, omvittnar otroligt dålig kunskap.

Sedan att det är en otroligt svår process, som försvårats av alla ingrodda göteborgare osv som bara velat ha den "svenska modellen", är bara att beklaga. Vi borde lära mer av t ex Tyskland hur man spelar fotboll och sluta inbilla oss att vi är bäst på allting när vi inte är det på någonting i själva verket.

Det var just detta som var problemet. Vid den här tiden var alla svenska spelare drillade i 4-4-2 med press/understöd, särskilt spelarna från Malmö och Göteborg som skördade framgångar i europa med just detta system.

I landslaget ville Laban att man skulle spela 3-5-2 med libero, vilket gjorde att spelarna var mer än lovligt vilse. Han arbetade helt bakvänt. En taktisk katastrof.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför tränade aldrig Laban något lag efter landslaget förresten, nån som vet?

Han jobbade kvar i förbundets tekniska kommité där han fortsatte försökte förklara överlägsenheten med 3-5-2 och den tyska modellen. Satt även senare i UEFA och FIFAs diton. Ganska behagligt arbete fram till pensionen.
Citera
2016-06-30, 19:15
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer
Det var just detta som var problemet. Vid den här tiden var alla svenska spelare drillade i 4-4-2 med press/understöd, särskilt spelarna från Malmö och Göteborg som skördade framgångar i europa med just detta system.

I landslaget ville Laban att man skulle spela 3-5-2 med libero, vilket gjorde att spelarna var mer än lovligt vilse. Han arbetade helt bakvänt. En taktisk katastrof.

Han jobbade kvar i förbundets tekniska kommité där han fortsatte försökte förklara överlägsenheten med 3-5-2 och den tyska modellen. Satt även senare i UEFA och FIFAs diton. Ganska behagligt arbete fram till pensionen.

Tack. Det visste jag iofs redan. Men jag tänker mig att en tränare har en önskan att vinna, inte bara vara teoretiker. Kanske det som var felet, Laban ville aldrig vara tränare egentligen. Allt blev en principsak om hur man ska spela boll istället?
Citera
2016-07-01, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Godslayer

Laban hade en taktik.
Hamren hade shining.
Citera
2016-07-01, 04:07
Medlem
Zlatan Ibrahimovic med Erik Hamrén som assisterande.
Citera
2016-07-02, 10:11
Medlem
Godslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Tack. Det visste jag iofs redan. Men jag tänker mig att en tränare har en önskan att vinna, inte bara vara teoretiker. Kanske det som var felet, Laban ville aldrig vara tränare egentligen. Allt blev en principsak om hur man ska spela boll istället?

Känns som det. Finns ju en klassisk intervju från 90-talet där han suckar och är besviken på att Sverige fortfarande kör 4-4-2 när alla borde se att 3-5-2 är totalt överlägset alla andra system. Han var/blev en jävla gnällgubbe vars livsgärning blev att visa att alla andra hade fel och han hade rätt.
Citera
2016-07-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Sämst genom tiderna? Olle "1-2, 1-2, 1-2" Nordin kommer tvåa, men sämst genom alla eoner är ändå Erik Hamrén. Hur fan man kan misslyckas så kapitalt med ett spelarmaterial som faktiskt är riktigt bra övergår mitt förstånd. Vilken oerhörd sopa!
Erik Hamrén.

Ett irländskt självmål räddade honom från att bli:
Erik "0-1, 0-1, 0-1" Hamrén
Senast redigerad av teoriman 2016-07-02 kl. 12:14.
Citera
2025-05-11, 00:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PipeyMcGraw
De förbundskaptener jag kommer ihåg från min livstid är Svensson, Söderberg, Lagerbäck och Hamrén.

Jag är för ung för att minnas VM94, jag minns min första landskamp från 95. Så under den tid jag har minnen ifrån håller jag Svensson som sämst. Min lista blir:

1. Lars Lagerbäck/Tommy Söderberg
2. Lars Lagerbäck
3. Tommy Söderberg
4. Erik Hamrén
5. Tommy Svensson

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in