2015-09-09, 17:27
Medlem
enfindams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur vet man om man blivit kontaktad av en ande? Och hur vet man om man blivit kontaktad av en ängel? Vad är skillnaden - presenterar de sig och berättar vad de är för något, och hur vet man då att det inte är en lurig demon istället? För jag antar att man tror på alla tre "sorterna" om man tror på en av dem?
En ängel är ett mycket kraftfullt väsen så den lär du inte missa. En avliden person som du har haft en relation till kan dyka upp i dina drömmar, t. ex. Jag vet inte om det finns några demoner, däremot vet jag att det finns andar som kan orsaka kraftiga störningar på olika sätt.
Senast redigerad av enfindam 2015-09-09 kl. 17:32.
Citera
2015-09-09, 18:12
Medlem
redmoon-cats avatar
Det är nästan en definitionsfråga. Guides som finns med dig hela tiden kan vara andar eller till och med djur som finns i ditt totem system. Det är inte alltid änglar. Ibland när folk har lite mindre koll kan de iställer kontakta tankeformer.

Det är väldigt kulturellt också. I endel samhällen är det fortfarande schamanistiskt.

Antagligen är det ett samspel mellan vilka mallar man är mottaglig för och vilken kontakt med andra världar man har. Det har stor betydelse att ha respekt och vara öppen för det okända. Inte lättlurad.

Det finns olika slags änglar, andar, demoner, negs, cruds, osv. Hur det är med vättar och troll vet jag inte riktigt. (seriöst) Andar kan vara jävligt kraftfulla för den delen. Och de kan "arbeta" tillsammans då är de mångdubbelt kraftfulla.

Skulle inte förvåna mig om människan är den varelse som har de största möjligheterna.
Senast redigerad av redmoon-cat 2015-09-09 kl. 18:15.
Citera
2015-09-09, 18:35
Medlem
SnakePlissskens avatar
Märkligt hur så många kan vara närmast tvärsäkra på såna här saker trots att så många som tror på det tror olika...
Citera
2015-09-09, 18:49
Medlem
WykkedWitchs avatar
Cat-Power

Jag är inte heller skeptiker, och kontaktar andar på o-ortodoxa sätt.

Helst mariga och "onda" andar. Det gäller att ha ett starkt psyke dock.
Senast redigerad av WykkedWitch 2015-09-09 kl. 18:52.
Citera
2015-09-10, 07:04
Medlem
redmoon-cats avatar
Nämnas/diskuteras skall även att det skall gå att komunicera med andar via olika apparater.

Fånga elektroniska röstfenomen på band.

Använda radiobrus för att framkalla kontakt.

Fånga bildfenomen på videoapparatur.

En till tanke bara om det där med att andar helst vill vara ifred från människor: Varför är det då så att likasinnade själar som redan avmaterialiserats ofta är nära dig och väntar på dig.
Citera
2015-09-10, 07:09
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enfindam
Jag har ändå fått intrycket av att när man en gång har lämnat denna jord då är man färdig med jordelivet och har inget intresse av att vara kvar här.

Citat:
Ursprungligen postat av redmoon-cat
En till tanke bara om det där med att andar helst vill vara ifred från människor: Varför är det då så att likasinnade själar som redan avmaterialiserats ofta är nära dig och väntar på dig.

Catfight!

Det är, som jag skrev tidigare, intressant hur troende med vitt skilda åsikter kan vara så tvärsäkra trots att ingen av dem har det minsta bevis. Ni har aldrig funderat på om ni (eller kanske båda) helt enkelt har fel?
Citera
2015-09-10, 07:31
Medlem
redmoon-cats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Catfight!

Det är, som jag skrev tidigare, intressant hur troende med vitt skilda åsikter kan vara så tvärsäkra trots att ingen av dem har det minsta bevis. Ni har aldrig funderat på om ni (eller kanske båda) helt enkelt har fel?

Nej, fel har vi inte på det sätt som du menar, men uppfattningarna kan ändå variera i vad andar/änglar mm vill och vilka syften de har etc.

För oss själva behöver vi inte bevisa någonting. Iallafall så VET jag att jag inte behöver bevisa någonting för mig själv i ämnet.

Men som sagt är det inte lätt att över internet bevisa metafysiska ting för hard core skeptiker.

Vänligen kan du förklara varför du är en mini James Randi? Kanske det finns en duktig mening även med det
Citera
2015-09-10, 07:39
Medlem
redmoon-cats avatar
En lite luddig förklaring men hur kan du bevisa för någon om du har ett gott självförtroende, eller har en magkänsla * gut feeling * eller om du känner en komunikation som du vet inte kan härledas från din hjärna.

Tror du att samtliga medium, mer eller mindre utvecklade sådana, är lögnare eller att dom är lurade??

Många kan vara eventuellt begåvade mediala utan att de jobbar som medium också och då har vi plötsligt ganska många människor som du och andra skeptiker kallar för lögnare eller lurade.
Citera
2015-09-10, 07:46
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej, fel har vi inte på det sätt som du menar, men uppfattningarna kan ändå variera i vad andar/änglar mm vill och vilka syften de har etc.

För oss själva behöver vi inte bevisa någonting. Iallafall så VET jag att jag inte behöver bevisa någonting för mig själv i ämnet.

Men som sagt är det inte lätt att över internet bevisa metafysiska ting för hard core skeptiker.

Vänligen kan du förklara varför du är en mini James Randi? Kanske det finns en duktig mening även med det

Jag antar att jag bara är sån, precis som många troende känner ett behov av att förmedla sin tro till andra (vare sig det är tron på andra, religion, konspirationer, aliens eller något annat utan bevis) så känner jag en önskan att ifrågasätta sådana påståenden som helt saknar förankring i bevis och det jag upplever som verklighet. Dock finner jag det inte tillnärmelsevis så upprörande att folk tror saker som när charlataner utnyttjar och lurar andra människor på pengar eller andra resurser, då blir jag uppriktigt ledsen. Och du kan ju inte förneka att tro och charlataner går hand i hand..
Citera
2015-09-10, 07:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
En lite luddig förklaring men hur kan du bevisa för någon om du har ett gott självförtroende, eller har en magkänsla * gut feeling * eller om du känner en komunikation som du vet inte kan härledas från din hjärna.
Jag kan inte bevisa att något inte finns, dock kan man bevisa många former och tillfällen av lurendrejeri, lögner, missuppfattning etc.

Citat:
Tror du att samtliga medium, mer eller mindre utvecklade sådana, är lögnare eller att dom är lurade??
Ja. Antingen eller.
Citera
2015-09-10, 08:20
Medlem
redmoon-cats avatar
Missförstånd, lögner och lurendrejerier, YES

Men det ena utesluter inte det andra. Meditation är en hel vetenskap - alright, där är du med mig?

Mediterar du ibland? Där finns det en uppsjö av gates in till det som intresserar mig, det ockulta och det övernaturliga.

Man får helt enkelt använda sig själv som instrument.

Undrar föresten hur det hade varit helt utan alla missförstånd, lögner och charlataner med mera.?
Om du nu leker med tanken att det finns andra bebodda dimensioner mitt ibland oss.

Är det så att du slår undan tanken helt eller har du dörren på glänt? (som enfindam så bra uttryckte det)
Citera
2015-09-10, 08:44
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Missförstånd, lögner och lurendrejerier, YES

Men det ena utesluter inte det andra. Meditation är en hel vetenskap - alright, där är du med mig?

Mediterar du ibland? Där finns det en uppsjö av gates in till det som intresserar mig, det ockulta och det övernaturliga.

Man får helt enkelt använda sig själv som instrument.

Undrar föresten hur det hade varit helt utan alla missförstånd, lögner och charlataner med mera.?
Om du nu leker med tanken att det finns andra bebodda dimensioner mitt ibland oss.

Är det så att du slår undan tanken helt eller har du dörren på glänt? (som enfindam så bra uttryckte det)
Som jag skrev tidigare så kan jag inte bevisa att det paranormala inte finns, alltså kan jag inte heller bevisa det för mig själv. Men så länge det inte finns minsta tecken på att något paranormalt verkligen existerar är dörren i alla fall igenknuffad men kanske inte både låst och larmad...
Sen kan jag tillägga att om andevärlden någonsin skulle bevisas kan jag inte bara öppna dörren, jag skulle nog tvingas riva hela huset och bygga nytt..
Och nej, jag mediterar inte.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-09-10 kl. 08:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in