Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-08, 20:51
  #1
Medlem
Chitagonghiltrexs avatar
Tja.
Ska köpa nya monitorer. Har ett par pajas-monitorer (Phonic pm5 eller något liknande) i min hemmastudio och behöver nu byta upp mig. Tänker mig woofer på minst 5,5 tum och prislapp på sammanlagt 4-6000 kr. Har testat lite olika, tex Yamaha hs 8, hs 7, Krk Rokit 6 Krk vxt 4 osvosvosv.
Jag tänkte kolla här vad andra använder och vad för erfarenheter ni har.
Citera
2015-09-08, 22:41
  #2
Medlem
Använder HS8 sedan många år är väldigt nöjd. Största skillnaden blev när jag skaffade Mopads. Resonansen i bordet blev mindre och de blev ärligare/rakare.

http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_mopad.htm

De enda jag skulle tänka mig byta mot är Adam A7x, bra mycket dyrare, men känner att ingen i samma prisklass som passar min smak.
http://www.thomann.de/se/adam_a7x.htm

Kom även ihåg, ett rum som låter bajs kommer aldrig få dyra monitorer att låta annat än bajs. Så om du investerar i dyra monitorer, fundera på rumsklangen först.
Citera
2015-09-09, 00:01
  #3
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Har ingen erfarenhet öht men kan iaf referera till MKBHD som har allmänt bra koll på prylar, han använder HS8r.

Ex video: https://youtu.be/LObJOc5u7sY
Citera
2015-10-09, 17:41
  #4
Medlem
steffeehs avatar
Har ett par Yamaha HS8, sen inte så långt tillbaka faktiskt, mina första studiomonitorer.

Har jämfört dessa med KRK Rokit RP8 samt ett par andra, och dessa blev ett solklart val.
Älskar verkligen att dom knappt rör sej jämfört med andra, den mesta basen är pga resonanshålet och inte pga woofern själv, så man kan dra på en del på fritiden trots bastung musik utan att behöva oroa sej för att de ska slå över

För inte tala om hur djupt de når, de står att de ska nå ner till 30-39 Hz eller nåt, men mina går ner till 27 Hz innan signalen blir highpassad, troligtvis i deras förstärkare.
Så detta är i stora drag varför jag valde dom, förutom såklart att dom är kända för att ge ett troget studioljud, för inte tala om hur många som använder dessa = man har samma referenspunkt som otaliga andra producenter.
Man får dock spela in dom rätt ordentligt, framförallt för att de ska kunna börja återge punchen i kicken tillräckligt bra, dom va lite "tomma" i början nämligen o kickarna lät slöa.

PS. Diggar din profilbild, legendarisk artist de där
Citera
2015-10-21, 23:17
  #5
Medlem
bettygoesagogos avatar
Jag har alltid haft lite svårt för HS-serien. Tycker att de låter lite muddiga, men det är väl en vanesak. Använder själv främst Tannoy Reveal. Min erfarenhet är att man i stor utsträckning lär sig sina monitorer. Woofer tycker jag är helt onödigt att använda i studiosammanhang. Möjligtvis som referens för att se om suben är balanserad, men risken är snarare att man lurar sig istället och mixar basfattigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback