2015-09-08, 18:55
Medlem
Tja fb,

Jobbar på som fan nu under mitt sabbatsår innan jag börjar plugga tills nästa höst. Tjärnar hyfsat okej på dagarna men vill att pengarna jag tjärnar ska jobba för mig under tiden. Hur ska jag placera dom med dagens globala ekonomi? Aktier verkar väldigt osäkert nu men ränta har jag inte tid med eftersom jag bara har ett år på mig. Får ju inte en ränta på över 1 % nu ens.

Vad gör ni? Tipsa gärna om företag osv om ni vet något!
Fonder? ränta? eller vad?
Citera
2015-09-08, 19:07
Medlem
Parkours avatar
Blanka

https://sv.wikipedia.org/wiki/Blankning
Citera
2015-09-08, 19:35
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Everise1
Tja fb,

Jobbar på som fan nu under mitt sabbatsår innan jag börjar plugga tills nästa höst. Tjärnar hyfsat okej på dagarna men vill att pengarna jag tjärnar ska jobba för mig under tiden. Hur ska jag placera dom med dagens globala ekonomi? Aktier verkar väldigt osäkert nu men ränta har jag inte tid med eftersom jag bara har ett år på mig. Får ju inte en ränta på över 1 % nu ens.

Vad gör ni? Tipsa gärna om företag osv om ni vet något!
Fonder? ränta? eller vad?

Med så kort tid skulle jag avråda från allt sparande på börsen. Hittar du en ränta på 1 % är det nog ditt bästa alternativ. Det finns inga alternativ som med låg risk ger hög avkastning. Korta räntefonder kan vara ett alternativ som kan ge några procent mer än ett sparkonto.
Citera
2015-09-08, 22:15
Medlem
Börsen vet man aldrig var den tar vägen, men svenska aktier har rasat efter att Kina-börserna
fallit med cirka 30%. Men skulle råda dig att sätta en liten del i svenska aktier på A-listan.
Tippar på att de kommer att gå upp cirka 7-10% innan årets slut. Betydligt bättre än dagens låga
sparkontoräntor!
Av de svenska aktierna påstås Investor B och MQM kanske gå framåt, och av bankaktierna Nordea.
Men man kan aldrig veta och vara säker!
Citera
2015-09-08, 22:57
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deniso
Börsen vet man aldrig var den tar vägen, men svenska aktier har rasat efter att Kina-börserna
fallit med cirka 30%. Men skulle råda dig att sätta en liten del i svenska aktier på A-listan.
Tippar på att de kommer att gå upp cirka 7-10% innan årets slut. Betydligt bättre än dagens låga
sparkontoräntor!
Av de svenska aktierna påstås Investor B och MQM kanske gå framåt, och av bankaktierna Nordea.
Men man kan aldrig veta och vara säker!

Eller så går det ner 20 %. Finns absolut inga anledningar att en person som ska spara under 1 år ska in på börsen, med utgångsläget att TS inte vill/kan gå back.

Tills TS, räkna själv. Hur mycket har du? Låt säga att du har 100 000 kr. Du sätter in det på ett ISK och gör en avkastning på 7 %. Det är 7000 kr. Vilket säkert skulle kännas bra. Men risken du tar för dessa 7000 kr är jävligt hög, om det är pengar som du verkligen behöver ha om ett år. Är det värt risken, att tjäna 7000 kr samtidigt som du lika gärna kan gå back dessa 7000 kr. Sedan är det skatt men den blir låg i detta fall.

Låt säga att du har 10 000 kr, då är det 700 kr som 7 % ger dig.

Helt ärligt, du är helt oerfaren (den slutsatsen drar jag av trådstarten) och du behöver pengarna inom 1 år. Det du kan göra är att hitta ett sparkonto där du får som någon annan skrev ca. 1%. Eftersom det inte är någon inflation så blir pengarna inte mindre värde. Var således nöjd med detta.

Eller så tar du risken, men jag skulle säga att den är väldigt överhängande i ditt fall.
Citera
2015-09-09, 13:08
Medlem
cleanusers avatar
Santander Bank ger 1% utan inlåsning och med fria uttag. Givetvis med insättningsgaranti. Mitt bästa tips i nuläget.
Citera
2015-09-09, 17:38
Medlem
Bankkonto som gäller på så kort horizont.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in