2015-09-08, 21:11
Medlem
Manboiiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Äger ca 8 spelkonsoller efter år 2000(inkl Dreamcast) och haft 3 datorbyggen.

Har levt på studiemedel, pantpengar och deltidsjobb med detta. Haft gott om pengar över.

Personerna i Lyxfällan har andra problem förutom spelsamlingar när det gäller summor över 50lax i månaden.

Jo precis, personerna i lyxfällan är väl medvetna om vad som orsakar dessa summor. Att nån konsol gör det nå inte. Så därför reagerar de flesta starkt när dom måste sälja sina spel.
Citera
2015-09-08, 21:15
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Äger ca 8 spelkonsoller efter år 2000(inkl Dreamcast) och haft 3 datorbyggen.

Har levt på studiemedel, pantpengar och deltidsjobb med detta. Haft gott om pengar över.

Personerna i Lyxfällan har andra problem förutom spelsamlingar när det gäller summor över 50lax i månaden.
Givetvis är 50 000 på smycken värre än konsollerna
Citera
2015-09-08, 21:19
Medlem
Anledning till att de lipar som fan när de måste säljas är förmodligen att det är en terapi som får dem att inte tänka på skiten de satt sig i.
Citera
2015-09-08, 21:29
Medlem
Garneringsmannens avatar
Jag vet precis vilket avsnitt TS talar om. I just det exemplet skulle jag tro att konsolen representerade egentid eller nåt, och att han var rädd att bli av med den. Han lipade nog inte över värdeminskningen det skulle innebära att köpa tillbaka spelen... Jag har dock svårt att riktigt förstå den där känslan att en konsol kan ha en sådan plats.

Jag har nog inte ägt ett TV-spel på säkert 12 år. Funderade lite löst på att skaffa ett PS för att kunna slå ihjäl lite tid, men jag hoppar nog över det. Särskilt som jag förhoppningsvis ska bli pappa i november. Får man nog annat att tänka på.
Citera
2015-09-08, 21:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Tur nog så är exakt varenda spel jag har inköpt via steam eller liknande tjänst.
Undantaget är väl Wii U:et, men det var förhållandevis billigt och är inget jag skulle lägga större vikt vid om jag var tvungen sälja då det mest används när lillsyrran är på besök eller när man kör super smash bros med polarna.

Däremot förstår jag gott och väl hur det kan kännas att inte få spela om det är en stor del av ens liv, vilket det definitivt är om man lagt så stora summor på spel.
Hade nästan lika svårt att avvänja mig från Wow som från spice. Självklart var drogerna jobbigare fysiskt, men incitamenten att lägga av var också mycket större så det jämnade ut sig.
Senast redigerad av Bonnatorp 2015-09-08 kl. 21:34.
Citera
2015-09-08, 21:59
Medlem
svenskasesams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormet77
Anledning till att de lipar som fan när de måste säljas är förmodligen att det är en terapi som får dem att inte tänka på skiten de satt sig i.

Det där tror jag stämmer väldigt väl faktiskt.
Verklighetsflykten ftw!
Citera
2015-09-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Jag förstår inte.. Jag är iofs en sådan som tänker att jag "skall spela" men sedan inte gör det.

Har köpt Xbox, Gamecube, Nintendo DS, bättre PC, köpt massa spel till PC... Men ja, så var det där med att spela.

Men ja, som just nu på TV3, 55 000 i kostnad / månad för lånen och sitter och gråter och säger inte att man orkar att bli av med Playstation (3?) och Xbox-något.

Jag förstår ju att en del köper fysiska spel och kanske är mer kära i de tingen men liksom vad är grejen egentligen?

En spelmaskin kostar ju inte så många tusen och går ju att skaffa när fan som helst och är det vilka spel man har tillgång till och kostnad och förluster där så går det ju allt att pirata.

Det som svider för mig med deras "måste sälja"-försäljningar är värdeminskningen man får genom att sälja begagnat. Men som i fallet med TV-spelen så kostar de ju rimligtvis inte mer direkt att köpa begagnat heller så *prutt*

Förstår ni varför livet totalt havererar om man inte får spela?
Är just er konsoll och era spel er extra kära?
Är det specifika spel och möjligheter ni skulle sakna eller bara själva grejen / möjligheten?
Ni som tycker att spelen är extremt viktiga vad är det som gör dem viktiga? Storyn? Avslappning? Fylla tid? Socialt? Spänningen i att försöka klara av / vara bra på vissa moment? Har ni annat i livet som också känns viktigt eller är det just den grejen som är er grej?

Hur resonerar ni själva kring fenomenet och var befinner ni er?

Fritt fram att berätta hur gamla ni är, om ni jobbar och med vad, om ni är singlar, hur IRL-vänsituationen ser ut, kanske hur barndomen var , whatever

Det är ju ett väldigt vanligt fenomen i lyxfällan att bli väldigt ledsen över just spel och saker man har samlat på sig, kanske delvis av precis samma anledning, att vi lite är samlare. Personligen har jag ibland önskat att jag inte ägde ett skit. Virtuella varor och aktier kanske men inte massa fysiskt och att jag var fri att röra mig och ta mig vart som helst utan ansvar och grejer att ta med mig. Tyvärr lever ju vi i Sverige med en offentlig sektor som är en rätt stor del av oss också så även om ens egen ekonomi och tillvaro är fri så är ju en del av ens tillgångar/möjligheter knutna till landet (själva relationen är ju inte tidskrävande eller särskilt synbar men exempelvis ekonomiskt är den ju stor.)

Tror att det i de allra flesta fallen handlar om att dessa personer får fly verkligheten genom spelen, och är verkligheten skulder på flera hundra tusen så är det jobbigt att inte kunna släppa det ens för en stund.
Citera
2015-09-08, 23:09
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Jag har spelkonsoler, jag tatuerar mig, jag har bil, jag åker på resor. Jag är inte gjord av pengar. Jag jobbar! Jag har tagit riktiga pissjobb, jobbat natt, jobbat över, jobbat extra. Problemet för folket i lyxfällan är inte enbart utgifterna, utan inkomsterna. Är man ensamstående och plockar ut 14000 efter skatt man inte huxfluxköpa en PS4. Men tar man övertid en hel månad så har man råd med den där resan eller konsolen. Väldigt många i denna tv-serien är arbetsskygga. "Ååååh, jag vill till Rhodos. Palla jobba mer, tar det på Mastercardet!" Idioter.
Citera
2015-09-09, 00:37
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loliraver

Nu vet vi säkert alla vad lyxfällan handlar om, så det är såklart löjligt att dom inte vill sälja sina tv spel men dom bör väl veta om att när deras skulder är avbetalda kan dom köpa en ps4 på tradera för 3-400kr?
Begagnatmarknaden på konsolspel i Sverige är störd.
Speciellt på tradera.

Kostar ett spel 299 kr nytt så är det ta mig fan alltid någon jävel som i sista stund ska lägga ett bud på 276kr.
Spel på tradera går oftast jävligt dyrt, har helt slutat kolla tradera och blocket efter begagnade spel.
Köper hellre från brittiska sidor begagnat.
Citera
2015-09-09, 07:15
Medlem
sceptics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garneringsmannen
Funderade lite löst på att skaffa ett PS för att kunna slå ihjäl lite tid, men jag hoppar nog över det. Särskilt som jag förhoppningsvis ska bli pappa i november. Får man nog annat att tänka på.
Utmärkt sammanfattning av hur Lyxfällan-deltagare inte tänker; att det finns viktigare saker i livet än direkt och kortvarig tillfredsställelse (typ att umgås med sina barn) och att man helt enkelt får sätta (vissa av) sina egna behov på sparlåga när man är vuxen. Grattis till faderskapet, för övrigt.
Citera
2015-09-09, 07:30
Medlem
Individerna vi ser på lyxfällan tillhör inte begåvningsreserven direkt. Plus att programmet är skriptat. Där har du egentligen svaret på minst 90% av din frågeställning.
Citera
2015-09-09, 07:35
Medlem
Hela programidén bygger på tillfredsställelsen att någon annan fuckat upp värre än du själv. Tänka??? Det är det brist på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in