Citat:
Ursprungligen postat av
BrittaFittov
Kommer att tänka på Johannesört med SRI-verkan bland annat.
Jag har faktiskt pratat en del tidigare med en australiensisk läkare som är expert inom serotonergt syndrom, just om Johannesört. Johannesört har ju en farmakodynamisk funktion som en svag MAO-hämmare av det vi känner till, aktiva ämnet hyperforin har säkert andra funktioner också. Han ansåg att i "normala terapeutiska doser" så var chansen liten för serotonergt syndrom, men att kombinera Johannesört ihop med t.e.x. potentare MAO-hämmare och/eller SSRI-preparat utgjorde en risk, kanske inte stor, men klart existerande. Enligt honom fanns även en liten risk för hypertensiv kris vid intag av stor del tyraminrik föda i samband. Vi pratade även om att det användes flitigt i Tyskland, där läkare förskrev det mot depression. Enligt honom var det idioti, han ratade Johannesört rakt av. Anledningen var enkel, man visste inte riktigt hur ämnet fungerade och exakt vad som genererade antidepressiv effekt - det var alltså osäkert. Jag håller med honom här, naturens örter är alltför komplicerade ibland för att användas säkert som mediciner.
När det kommer till Johannesört så handlar det i första hand om koncentrationen och styrka på extraktet av ämnet hyperforin, som finns i preparatet som tillhandahålls. Lite lustigt är det dock att märket Neurokan, och andra tillverkare, innehållandes hyperforin, som har sålts på Apoteket i flera år, nyligen togs bort från sortimentet. Jag vill minnas att det nu är ersatt av ett annat märke (med kanske samma tillverkare) men att det är 1/4 så starkt gällande koncentration av hyperforin. Hyperforin i sig är dock mycket intressant då det också fungerar som en SNDRI, alltså återupptagshämning av serotonin, noradrenalin och dopamin. Ett extremt potent extrakt av hyperforin skulle alltså kunna vara mycket effektivt, men lär också bidra till flertalet biverkningar, vilket hyperforin normalt även kan göra.
Jag känner till patienter som på egen hand har kombinerat sin antidepressiva medicinering med Johannesört, i tron om att riskfritt förstärka antidepressiv effekt. Tittar man på bipacksedel så finns det alltför lite information om riskerna och en vanlig lekman känner självklart inte till dessa. Man har en tro om att preparat som säljs receptfritt också är ofarligt.